Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
21. října 2018 17:30
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Nové A vyráží dech interiérem, který zastíní i luxusní limuzíny. Jak ale jezdí?

TECH
Uložit Uložené

Provětrali jsme nejmenší počin ze Stuttgartu.

Třída A má v portfoliu značky Mercedes-Benz dlouholeté zastoupení, svého času však bylo ve věci malé rodinné MPV se vskutku zvláštním designem. Zdaleka nelze říci, že šlo o neúspěšný projekt. Právě naopak. Sklidil velký úspěch, netypická karoserie však nepadla do oka každému. Tomu je už v posledních letech konec, protože mezitím se koncepce A změnila a teď už jde o klasický hatchback kompaktní třídy.

V úvodu roku se na svět prodrala v pořadí již čtvrtá generace, která má nemalou ambici navázat na velký úspěch předchůdce. Zaujmout chce nejen moderním designem, futuristicky střiženým interiérem, ale hlavně technologiemi, které v daném segmentu nemají obdoby. Nové A jsme se proto s úmyslem ověřit tyto chvalozpěvy vydali provětrat. Jak obstálo testované A 180d?

Hlavní tvar karosérie si zachovává nadále téměř stejné proporce, ve skutečnosti je ale ve věci od podlahy nový automobil. Dlouhý přední převis vzhledem k použité koncepci zůstává, čelní část je však citelně agresivnější. Vpředu nechybí tradiční diamantová maska, přibyly však výraznější křivky a hlavně značně užší a do stran zasahující full-LED světlomety. Za ty doporučujeme rozhodně připlatit, protože nejen vylepší vzhled, ale hlavně nabízejí pozoruhodnou světelnou show.

Rozvor Áčka narostl o citelných 30 milimetrů a jinak tomu není ani v případě rozchodu kol, který je větší o 14 mm. Pokud jde o kola, na výběr jsou 16 až 19 disky, testovaný exemplář měl obuté AMG 18 se specifickým designem. Pravděpodobně kvůli lepší aerodynamice disponují širokou obručí, která podle nás ruší samotný design a zároveň opticky zmenšuje kolo.

Nové A vyráží dech interiérem, který zastíní i luxusní limuzíny. Jak ale jezdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Koncová LED světla dostala nově decentní korejský designový nádech. Je třeba se pozastavit  třeba u jejich zasazení. Kromě propracované grafiky jsou světla umístěna horizontálně, což umožnilo jejich vertikální rozdělení.

Díky tomu je až o citelných 20 cm širší nakládací otvor pátých dveří. Zavazadlový prostor má 370 litrů, což mezigeneračně představuje nárůst o 29 l. Rozhodně tak neplatí, že design jde na úkor praktičnosti. Testovačku zdobil sněhobílý lak, efektní panoramatická střecha a optický Sportpaket AMG line s masivnějšími nárazníky. Reálné koncovky výfuků v zadním nárazníku však nečekejte, výfuk je vyvedený pod autem.

Nové A vyráží dech interiérem, který zastíní i luxusní limuzíny. Jak ale jezdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Největší wow efekt nastává po nastoupení do interiéru. Za takto navržený a zpracovaný kokpit by se nemusela stydět ani většina podstatně větších aut na trhu. Základem palubní desky je pětice kulatých výdechů klimatizace s turbínovým designem. Evidovat však můžeme i zcela nový (trochu vrzající) panel ovládání klimatizace, volant a nakonec i značně propracovaný a jinak zasazený panel obrazovek.

Mercedes-Benz se zcela loučí s analogovými budíky. Už v základu budou budíky plně digitální, v našem případě jde dokonce o příplatkové provedení, jehož podstatou jsou dvě 10,25" obrazovky. Je tomu už nějaký ten rok, co nám inženýři ze Stuttgartu dokazují, že kvalita jejich infotainmentu kope tu nejvyšší ligu, ba co víc, prakticky ve většině disciplín jsou tou největší špičkou. Je pravdou, že bavorácké iDrive je o něco intuitivnější a ve spolupráci s dotykovými obrazovkami či gesty se ovládá ještě přívětivěji. Nové A však zašlo ještě dál.

Zásadní novinkou oněch obrazovek je totiž jejich vnitřek, revoluční infotainment MBUX, tedy Mercedes-Benz User Experience. Ten přináší do automobilového světa funkcionalitu a zobrazení, jaká zde nemají obdoby. Áčko je prvním modelem značky, v němž už nenajdete klasický otočný ovladač infotainmentu. Nový se ovládá pomocí dotykové plochy, středové dotykové obrazovky, ovladači na volantu a hlasem!

Pointa MBUX tkví ve špičkově navrženém rozhraní, ale hlavně umělé inteligenci, která má schopnost učit se. Součástí softwaru je i funkce rozšířené reality, díky čemuž vozidlo dokáže na displej promítat obraz z kamer a doplňovat ho o navigační údaje. Po zvolení navádění do cíle vám středový displej promítá situaci před vozidlem a pomocí virtuálních šipek ukazuje směr jízdy. Neskutečné!

Nové A vyráží dech interiérem, který zastíní i luxusní limuzíny. Jak ale jezdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Zlatým hřebem technologické vyspělosti třídy A je ovládání hlasem. Díky několika jednoduchým frázím si tak bez sundání rukou z volantu můžete například otevřít střechu, zapnout klimatizaci, zvolit teplotu, změnit rádiovou stanici / skladbu či aktivovat navigaci. Stačí, když se o slovo přihlásíte heslem „Ahoj, Mercedesi“. Dostupná je navíc i čeština.

Plejádu asistenčních systémů si nejmenší model do značné míry převzal ze současného S. Díky vylepšeným radarovým a kamerovým systémů dokáže novinka absolvovat vysokou úroveň automatizované jízdy.

Trochu negativně hodnotíme citlivost výstrahy před překážkou či opuštěním pruhu, protože systém se někdy snaží zasahovat do řízení příliš brzy či zbytečně. Nevýhodou přitom je, že všechny systémy jsou defaultně při nastartování aktivovány (i když jste je předtím vypnuli), to je však už problém legislativ. Tak či onak, v nebezpečné situaci dokáží opravdu pomoci.

Nárůst rozvoru je cítit v podélné oblasti. Vpředu se sedí opravdu velmi komfortně, vzadu je místa v rámci příslušného segmentu opravdu dostatek. Díky méně zkoseným zadním dveřím se přitom dozadu lépe nastupuje a lepší je i výhled. O tom, že Mercedes nenechává nic náhodě, svědčila například přítomnost vyhřívaných sedadel či ambientního podsvícení s až 64 barvami.

Nové A vyráží dech interiérem, který zastíní i luxusní limuzíny. Jak ale jezdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Jelikož se jednalo o verzi A 180d, pod kapotou se nacházela naftová 1,5 s výkonem 85 kW / 116 koní a točivým momentem 260 N.m. Osobně jsme názoru, že do auta této velikosti patří spíše benzínový agregát, dieselový čtyřválec však velmi příjemně potěšil. Na volnoběhu je sice slyšet charakteristický klepotavý projev, do interiéru se však přenáší jen minimum zvuku a vibrací, a dokonce i ve vyšších otáčkách či rychlostech nezní motor vůbec špatně.

Jednoduše, odhlučnění a zároveň komfort na palubě je na tak vysoké úrovni, že byste nejednou řekli, že sedíte v segmentově podstatně větším autě. Je jasné, že daná motorizace neoslní sportovním temperamentem, zdaleka však nejde o pomalé auto. Ostatně, výhradně přední pohon má nejednou při razantních akceleracích co dělat. Akcelerace na stovku trvá 10,5 sekundy.

Nové A vyráží dech interiérem, který zastíní i luxusní limuzíny. Jak ale jezdí?
Zdroj: MARTINZMARTINA / REFRESHER

Podvozkově je Áčko naladěno spíše pohodlně než sportovně. Navíc vcelku vytažený čumák naznačuje, že i když třída A zaujme agilitou, v mezních situacích je decentně nedotáčivá. Pravdou také je, že na rozbité cestě dokáže být přední náprava možná až překvapivě hlučná, filtrování nerovností je však na velmi dobré úrovni i s 18" obutím.

O zpřevodování se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Při řazení z D do R a opačně, jí někdy musíte dát více času, po stránce změny rychlostních stupňů však tento automat patří mezi to nejlepší na trhu. Pokud jde o spotřebu, pokud se začnete extrémně snažit, není problém mimo obce atakovat 3 litry, z dlouhodobého pohledu však očekávejte těch 5 litrů v průměru. Na závěr dodejme, že ceny třídy A začínají na našem trhu na částce od 22 tisíc eur (568 tisíc korun). Testovaný exemplář stál přesně 40 tisíc eur (1 034 000 korun).

Zpět
Sdílet
Diskuse