14. listopadu 2018 17:20

Chris Pine oslobodzuje Škótsko v krvavom filme Outlaw King. Na rozdiel od Statočného srdca mu ale chýba duša (Recenzia)

Netflixu sa podarilo natočiť ďalší podarený film. K nebesám si ale znova nesiahne.

Prvé správy o tomto filme nás celkom potešili. Chris Pine je sympaťák a režisér David Mackenzie sa už tiež párkrát vytiahol (Hell or High Water, Perfect Sense). Navyše si aj sám písal scenár. Pre mnohých bolo varovným prstom logo Netflixu, ale v skutočnosti sa nebolo čoho báť. Streamovací gigant zabezpečil štedrý rozpočet a na obrazovke to je vidieť.

Outlaw King je historickým eposom so všetkým, čo k tomu patrí (až na sympatických hrdinov). Hektolitre krvi, historické súboje a strety, intrigy, romantická dejová linka, množstvo umierania a prejavov o slobode. To všetko tu je. Ide o spin-offové pokračovanie Gibsonovho Statočného srdca, keďže sa v deji ocitáme hlavne po jeho zabití, čo Škótsko vyburcuje k ďalšiemu povstaniu.

Tentoraz to ale bude so šťastnejším koncom, ako nám dejiny už stihli vyspoilovať. Filmu teda velí kráľ Robert the Bruce v podaní charizmatického Chrisa Pina, ktorý kúsok tej charizmy nechal doma na stole. Zrejme za to môže fakt, že nehrá veľmi sympatickú či komplexnú postavu. Robert túži po zjednotení Škótska a slobode celého národa. Bohužiaľ, akosi pri tom neostane čas pre prehlbovanie jeho charakteru.

V podstate sa ide priamo na vec a až na nefunkčnú romantickú linku si divák nemá čas vydýchnuť (rozhodne sa teda nebudeš nudiť). V prípade romantickej linky ale nejde tak o chybu scenáru, ako skôr vystrihnutých scén. Mackenzie z filmu po festivalových projekciách vyhodil 20 minút záberov. A je to cítiť.

Obzvlášť na začiatku a v strednej pasáži. Rýchlo si uvedomíš, že zmizlo hneď niekoľko spoločných scén Roberta s jeho manželkou, ale nepochybne sme prišli aj o nejaké tie krvavé zábery a ďalšie scény dokresľujúce historické pozadie či charaktery postáv. Množstvo liniek tak pôsobí skratkovito a častokrát ma to vytrhlo z deja.

Z technického hľadiska snímke pravdepodobne nie je čo vytknúť. Kamera je skvelá, nasvietenie a prehľadnosť (obzvlášť) bojových scén sú špičkové a zahanbiť sa nenechali ani kostyméri a komparz. Niektoré strety pôsobia dojmom, že by sa im patrilo vylepšiť choreografiu, väčšinou sa s nimi ale dá uspokojiť. Najmä prvý „rytiersky“ súboj či nájazd koní do bažín stoja za vysvedčenie s jednotkou.

Ako som už spomínal na začiatku, Outlaw King nepracuje práve s ideálnymi postavami, drží sa histórie (viac-menej), no je vám v podstate jedno, ako skončí a kto prežije. Herci sú pri tom fajn, takže v nich chyba nebude. Skutočne by som si prial, keby sa tých 20 minút nevystrihlo, predsa len, aspoň by sa na scéne dlhšie zdržal Aaron Taylor Johnson a jeho Douglas.

Historické eposy bohaté na krvavé scény v zablatených brneniach zväčša bývajú doprevádzané veľkolepými soundtrackmi. Bohužiaľ, v tomto prípade si nepamätám z filmu jediný tón a soundtrack ma vyložene sklamal. Až na nájazd koní chýbajú aj zimomriavkové momenty či skvelé, zapamätateľné dialógy.

Outlaw King oplýva nádherným prostredím, niekoľkými skvelými scénami, atraktívnymi stretmi Škótov s Angličanmi, ktoré si vychutnáte vďaka skvelej práci s kamerou. Bohužiaľ, nedokáže strhnúť a v mojom prípade aj rýchlo vyšumí. Vzhľadom na to, že ide o "nepriame pokračovanie" Statočného srdca mi nedá inak, ako snímky aspoň trochu porovnať. Aj preto sa prikláňam k hodnoteniu sedem a pol z desiatich.

Mackenzieho filmu chýba veľkoleposť, sympatické postavy, na ktorých vám záleží, čo i len náznak vynikajúceho soundtracku či zachytenie osudovosti. Absencia vystrihnutých minút je až príliš citeľná a snímke to zjavne uškodilo. Outlaw King rozhodne nikoho neurazí a je malá pravdepodobnosť, že sa ti nebude páčiť. Ja som mal však očakávanie o čosi vyššie, a na to som zrejme doplatil. Nič to však nemení na tom, že potenciál naplnený rozhodne nebol.

0/10