Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
6. prosince 2018 19:25
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Škoda povýšila Rapid. Úplně nová Scala chce být králem kompaktní třídy

TECH
Uložit Uložené

Zapomeňte na Rapid, přivítejte model Scala.

A je to tady. Po dlouhých měsících napínání nám český výrobce automobilů konečně oficiální cestou plně odhalil svůj další zcela nový přírůstek do portfolia. Jak už jistě víte, řeč je o modelu Scala, který má pro značku Škoda představovat jakousi revoluci. Proč?

K slavnostnímu a opravdu i poměrně velkolepému odhalení došlo v Tel Avivu, kde stáhli plachtu z nového pětidveřového hatchbacku kompaktního segmentu. Ano, nástupce oblíbeného modelu Rapid mezigeneračně změnil nejen jméno, ale i zařazení. Laicky řečeno, díváte se na úhlavního nepřítele koncernového Golfa, protože novinka po boku Octavie zastupuje značku v nižší střední třídě s karoserií hatchback.

Škoda povýšila Rapid. Úplně nová Scala chce být králem kompaktní třídy
Zdroj: www.skoda-storyboard.com

Scala přichází jako zástupce nového designového směrování značky, čehož důkazem jsou i vnější partie. Zejména přední maska naznačuje, jakým směrem se bude škodovka ubírat nejbližší roky. Čelní části dominují ostré linie, ale hlavně užší a širší maska, která je v rozích přímo napojená na světlomety se specifickým tvarem. Samozřejmě, vnitřek zdobí tradiční český křišťál a (příplatková) full-LED technologie.

Z profilu Scala nedisponuje žádným revolučním prvkem, ostřejší a výraznější tvary ale přispívají k větší dynamičnosti. Boční pohled tak víceméně koresponduje s nedávnou studii Vision RS, která odhalila i řešení C sloupku. Ten je velmi úzký, za druhou řadou dveří se totiž nastěhovalo ještě jedno menší okno, ve výsledku tak koncepce karoserie připomíná menší kombi (obdobně jako Audi A3 Sportback).

Zadní části dominují koncová světla s (příplatkovou) LED technologií a zajímavým tvarem. Stejně jako dosud Rapid ve verzi Spaceback, i Scala dostala prosklenou část, která zachází ještě pod samotné okno a opticky tak dodává větší šmrnc. Novým detailem, který bude pro Škodu typický pro následující roky, je nápis uprostřed pátých dveří. Logo značky tedy najdeme už jen vpředu.

 

Škoda povýšila Rapid. Úplně nová Scala chce být králem kompaktní třídy
Zdroj: www.skoda-storyboard.com

Nové designové směřování značky nastoluje především interiér – palubní deska je modernější, orientovaná více horizontálně a zároveň již nedisponuje zapuštěným displejem, ale volně stojící obrazovkou. V rámci nabídky se objeví 3 velikostní provedení – 6,5" verze Swing, 8" vyhotovení Bolero a nakonec 9,2" displej Amundsen s výhradně dotykovým ovládáním a čistým skleněným povrchem.

Škoda tvrdí, že jde o největší displej ve třídě, toto tvrzení je však celkem diskutabilní. 9,2" obrazovku má už delší dobu i koncernový Golf, škodovka tím pádem spíše naráží na celou skleněnou část včetně okrajů, která je opravdu rozměrná. Zároveň má jít o nejnovější generaci infotainmentu v rámci celého koncernu VW.

Panel klimatizace je oddělený, jeho ovládání je však propojené s displejem, kde se budou přizpůsobovat dodatečná nastavení, například možnosti ventilace. Součástí vyšší výbavy je následně i digitální přístrojový panel s velikostí 10,25". Grafika je opět o něco propracovanější, řidiči přitom nabídne 5 různých zobrazení v závislosti na potřebách.

Škoda povýšila Rapid. Úplně nová Scala chce být králem kompaktní třídy
Zdroj: www.skoda-storyboard.com

Kokpit je možno různé individualizovat, přibylo více chromových detailů a linií nebo masivnější dekor imitující dřevo. Škoda tvrdí, že uvnitř použila větší počet měkčených plastů, věříme tedy, že Scala nebude uvnitř tvrdá jako skála. Samozřejmě, většina prvků z fotografií bude doménou příplatkových výbav, holé verze až takové zajímavé rozhodně nečekej.

Podotknout je však třeba, že v nabídce si místo najde i ambientní osvětlení, rozhodně však zaujme i přítomnost konektoru USB-C. S rozměry 4362 × 1793 × 1471 milimetrů Scala naznačuje, že její silnou stránkou bude i vnitřní prostornost, zejména vzadu. Zavazadlový prostor má 467 litrů, čímž se Scala stane vozidlem s jedním z největších kufrů v segmentu. Po sklopení sedadel vznikne až 1 410 litrů.

Škoda povýšila Rapid. Úplně nová Scala chce být králem kompaktní třídy
Zdroj: www.skoda-storyboard.com

Scala je prvním modelem značky, který stojí na nové modulární platformě MQB A0. Paleta pohonných jednotek již následně velkým překvapením není. Základem bude agregát 1.0 TSI s výkonem 70 kW/95 koní, silnější verze dostane 85 kW/115 koní. Paletu motorů doplňuje čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW/150 koní. Dieselovou nabídku zastřešuje pouze jednotka 1.6 TDI s výkonem 85 kW/115 koní. O řazení a přenos síly na přední kola se samozřejmě postarají jak pětistupňové a šestistupňové manuální převodovky, tak i sedmistupňové DSG.

Hybridní či elektrické verze se nakonec nechystají, a to ani v příštích letech. Doménou mají být totiž jen větších modelů. Novinkou však je provedení na stlačený zemní plyn, tedy tříválcová verze G-Tec s výkonem 66 kW/90 koní.

Spuštění sériové výroby je naplánováno na začátek roku 2019, k zákazníkům se první kusy dostanou v prvním pololetí.

Domů
Sdílet
Diskuse