21. února 2019 16:17
Čas čtení 2:59

Jak vycvičit draka 3 je nádherný animák, u kterého se rozbrečíš i zasměješ (Recenze)

Zdroj: Universal Pictures/DreamWorks Animation

Režisér a scenárista Dean DeBlois to zvládl i do třetice a sérii How to Train Your Dragon zakončil explozí emocí.

První dva filmy ze série How to Train Your Dragon patří bezpochyby k těm nejlepším a nejkrásnějším animákům 21. století. Dobrodružství mladíka Škyťák a jeho draka Bezzubky (neboli Hiccup a Toothless, pokud preferuješ originální verze jmen) jsem si zamiloval hned na první pohled a velmi rád se k nim pravidelně vracím.

Jako velký fanoušek těchto animáků jsem se tedy po oznámení třetí části s podtitulem The Hidden World ohromně těšil, a to i přes skutečnost, že film není jen závěrem trilogie, ale i definitivním koncem celého dračího světa, včetně seriálů. A ačkoliv v naší realitě uběhlo mezi dvojkou a trojkou až necelých pět let, na vikinském ostrově s názvem Berk to byl rok pouze jeden. Škyťák je stále náčelníkem a po boku svého okřídleného parťáka pokračuje v naplnění snu o mírumilovné dračí utopii.

Společně s přáteli tak i nadále osvobozuje zajaté draky a dává jim nový domov právě v Berku, který se kvůli tomu postupně přeplňuje, což neunikne pozornosti nelítostného lovce Grimmela. A takto nějak začíná finále jedné velkolepé animované ságy. Finále, které diváka v mnohém okouzlí i přesto, že je po kvalitativní stránce nejslabším dílem trilogie.

Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia)
Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia) Zdroj: Universal Pictures/DreamWorks Animation

První dva díly prostě nastavily laťku příliš vysoko, ale jak jsem již naznačil, How to Train Your Dragon: The Hidden World dokázalo bez větších problémů naplnit téměř všechna má očekávání a dopřát mi v kině další úžasný zážitek. Jistě, velkou roli v tomto případě hraje i moje obrovská láska k dračím animákům, díky které jsem při několika nedostatcích trojky ochoten přivřít oči o něco více. Nic to ale nemění na skutečnosti, že se jedná o výborný závěrečný díl.

Ten totiž hned na první pohled zaujme špičkovou vizuální stránkou, která vyráží dech. Ať už jde o design filmového světa, postav nebo jednotlivých draků, tvůrci odvedli prvotřídní práci a posunuli originalitu i kvalitu animovaného zpracování na další level. Nádhera! Snímek je navíc krásně nasnímaný a nabídne mnoho nápaditých kamerových záběrů, takže při jeho sledování nejednou nabudeš pocitu, jako bys namísto počítačem vygenerovaných obrázků sledoval akci v reálném prostředí.

Dal bych ruku do ohně za to, že v tom má prsty oscarový kameraman Roger Deakins, který i tentokrát na projektu spolupracoval jako vizuální konzultant. A když si k tomu připočteme ještě další fantastický soundtrack od Johna Powella, můžeme absolutně v pohodě mluvit o audiovizuální dokonalosti. Talentovaný skladatel se opět předvedl ve výborném světle a kromě nezapomenutelné ústřední znělky a jejích variací znovu přispěl i několika novými a opravdu kouzelnými hudebními motivy.

Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia)

Co se samotného příběhu týče, největší důraz je i tentokrát kladen zejména na vztah Škyťák a Bezzubky. Ten si tak projde dalším zajímavým vývojem, přičemž důležitou roli v něm sehraje právě Light Fury, tedy samička stejného druhu jako Bezzubka, který se do půvabné bílé dračice okamžitě zamiluje, z čehož vzejde množství velmi citlivých i zábavných momentů (scéna s námluvami je super).

Bezzubka se navíc v přítomnosti Light Fury velmi rychle změní z obávané alphy na roztomilého a nemotorného teenagera, který se chce samičce za každou cenu zalíbit. Jejich romantická linka a vzájemná interakce se povedly na jedničku. Není to však jen o nich. Kromě výše zmíněného Škyťáka totiž dostanou prostor i další lidské postavy. Některé z nich jsou důležitou částí příběhu, jiné mají zase na starosti výhradně humor, ale v drtivé většině si jejich přítomnost na plátně užiješ.

Asi jedinou výraznou výjimkou je záporák Grimmel, který je poměrně nudnou postavou s nedostatečně propracovanými motivacemi. Dalo by se říci, že je ve filmu přítomen pouze kvůli tomu, aby stavěl hrdinou do cesty překážky a posouval dění vpřed. Takový Drago z dvojky byl například nesrovnatelně lepší.

A ačkoli musím uznat, že forma tentokrát častokrát převyšovala obsah, těch několik závěrečných minut představovalo čistou a nefalšovanou explozi emocí, na kterou se fanoušek série nedokáže připravit dopředu, i když už během sledování ví, jak to přibližně skončí.

Ako si vycvičiť draka 3 (Recenzia)

Bez nějakého zbytečného zacházení do detailů tak prozradím jen tolik, že se na mé tváři střídal široký úsměv se slzami na krajíčku a v srdci zase pocit štěstí se smutkem.

Režisér a scénárista Dean DeBlois to tedy dokázal i do třetice a doručil další nádherný animák ze série How to Train Your Dragon. V rámci příběhu se sice předešlým dvěma nevyrovná, ale po řemeslné a audiovizuální stránce jde dokonalý zážitek, který rozhodně stojí za to vidět na velkém plátně.

Pro mě jako nadšence této ságy šlo o velmi důstojné vyvrcholení skvělé trilogie. Pokud však k této látce nemáš až tak blízký vztah, abys snímku občas dokázal odpustit nějaký ten nedostatek, je pravděpodobné, že si z mých devíti bodů z deseti něco odečteš.

0/10