19. března 2019 17:45
Matúš Majer

40 aligátorů zdrogovali ketaminem. Vědci jim pak nasadili sluchátka, chtěli vědět, jak fungoval sluch dinosaurů

ZAJÍMAVOSTI KETAMIN VĚDA

Bizarní experiment z USA sestával ze zdrogovaných desítek aligátorů.

Zní to opravdu neuvěřitelně, ale vědci z University of Maryland a Universität Munchen publikovali studii v The Journal of Neuroscience, jejíž součástí bylo zdrogování desítek amerických aligátorů ketaminem.

Jeho cílem bylo zkoumat neurální mapy, tedy spojení v mozku, které mimo jiné řeší přenos informací o zvukových vlnách, které aligátoři generují na lokalizování zvuků v jejich okolí. Mnohem populárnější jsou tyto mapy u nočních dravců, například u sov.

Studie se přesněji zaměřovala na nepatrný čas, který uběhne, než aligátor zvukovou vlnu vydá a než se s informacemi vrátí zpět. Tyto milisekundy jsou kritické pro přesné lokalizování objektů v okolí, ale nevíme, jak tomu bylo u dinosaurů.

40 aligátorov zdrogovali ketamínom. Vedci im potom nasadili slúchadlá, chceli vedieť, ako fungoval sluch dinosaurov Zdroj: unsplash

Protože ale dinosauři i aligátoři mají společného předka, vědci právem předpokládají, že tímto způsobem dokázali lokalizovat i dinosauři. Abychom lépe pochopili jejich neurální mapy pokus se provedl na jejich příbuzných – aligátorech.

Slovenská Měsíční šachta patří k největším záhadám lidstva. Šlo o výtvor pradávné civilizace? Slovenská Měsíční šachta patří k největším záhadám lidstva. Šlo o výtvor pradávné civilizace? 11. ledna 2024 8:00

Čtyřicet amerických aligátorů z Rockefeller Wildlife Refuge v Louisianě proto vědci zdrogovali ketaminem na uspání a nasadili jim citlivá sluchátka a elektrody, které monitorovaly mozkovou činnost reagující na zvuk přehrávaný ve sluchátkách.

40 aligátorov zdrogovali ketamínom. Vedci im potom nasadili slúchadlá, chceli vedieť, ako fungoval sluch dinosaurov Zdroj: AJC/FDA

Tóny byly podobné těm, které můžeš běžně slyšet v přírodě, a experiment dokázal, že aligátoři používají neurální mapování podobně jako ptáci, které jsou s dinosaury také příbuzní. Předpokládat tak můžeme, že dinosauři rovněž dokázali během milisekund lokalizovat své okolí prostřednictvím speciálních zvukových vln.