Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
18. června 2019 9:00
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Hyundai boří předsudky. Vyzkoušeli jsme opěvované N ve stylovém kabátě

Hyundai boří předsudky. Vyzkoušeli jsme opěvované N ve stylovém kabátě
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH
Uložit Uložené

Vyzkoušeli jsme stylovější derivát nového N.

Hyundai i30 N. O tomto počinu jsi už dozajista něco slyšel, protože před pár lety rozvířil vody třídy hot-hatch jako snad nikdo před ním. Hype kolem nové sportovní odnože značky Hyundai je tak velký, jaký se totiž v posledních letech nepodařilo vyvolat žádnému jinému novému autu, které přišlo bez jakékoliv historie jako blesk z čistého nebe.

To, že N zamíchá karty, se začalo ukazovat už v době, kdy při představení na frankfurtském autosalonu v roce 2017 zastínilo i tehdejší premiéru nového Méganu RS. Následovaly první jízdy, které okouzlily novinářskou obec, no a krátce nato přišel opodstatněný celoevropský úspěch v počtu prodaných kusů. Teď přišel na trh imageový Fastback N a my jsme zjišťovali, zda je taky tak skvělý.

Podstatou druhé karosářské verze je samozřejmě zadní část, která to hraje méně na chuligánskou a více na stylovou notu. Střešní spoiler, trojúhelníkové brzdové světlo a 395litrový kufr hatchbacku vystřídala nádherná odtrhová hrana, trojúhelníková mlhovka na spodku nárazníku a nakonec 450litrový kufr.

Vepředu to už dobře známe. Opět nechybí výrazný sportovní nárazník s reálnými otvory pro přívod vzduchu či tradiční červenou linkou. Světelnou techniku zastřešují full-LED zasazená do černého pozadí. Jejich funkcionalita je velmi dobrá, takový Golf má však adaptivní technologii ještě o něco propracovanější.

Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa
Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Samozřejmě, N si většina spojuje zejména se specifickým namodralým lakem Performance Blue, kterým byl vybaven i testovaný exemplář, do nabídky se však s příchodem provedení Fastback N dostává i zajímavý šedý lak Shadow Grey. Pochválit musíme i nádherné 19" dvoubarevné disky s opravdu propracovaným designem.

Liftbackové řešení karoserie zároveň zaručuje i praktičtější a větší nakládací otvor. Pod sportovním nárazníkem s horizontální linií odrazového světla nechybí rozměrná dvojice koncovek výfuku, která představuje perfektní divadlo. Mohli bychom napsat, že třešničkou na dortu jsou efektní LED koncová světla, pravdou ale je, že je to právě zmíněný zvuk, který je po vzoru hatchbacku opravdu úchvatný.

Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa
Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Detailní představení interiéru současné generace i30-ky už nemá moc význam, protože se v kokpitu poslední roky prakticky nic nemění. Právě naopak, už příští rok můžeme očekávat facelift, který přinese menší či větší korekce.

Změny mezi i30 N a i30 Fastback N však přece evidujeme. Fastback N nedisponuje modravými detaily, neboť ty vystřídala červená barva – orámování krajních výdechů klimatu, prošívání volantu, řadicí páky a následně i sedaček. Tradiční voliče jízdních režimů pro změnu zůstaly černé. Škoda jen, že více barev či nějaký dekor neevidujeme i ve střední části palubky, která vyznívá místy fádní. Věřme tedy, že nedávno představené doplňky N Option se časem přetaví i do sériové výroby.

Osobně bychom přijali i nižší posed, protože ten je relativně vysoký. Stejně tak musíme zmínit, že výhled směrem dozadu není skrz seříznutou střechu bůhvíco a zároveň, vzadu je na hlavu o něco méně místa než v hatchbacku. Podstatná je ale perfektní páka šestistupňového manuálu a vynikající volant s ideální tuhostí řízení a tloušťkou věnce.

Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa
Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Tím je nepochybně jízda, protože tou okouzluje N i nadále. To, že se o pohon výhradně předních kol stará benzinový dvoulitr s výkonem 202 kW/275 koní a 353 Nm, už určitě víš. Že nechybí krátkodobý overboost, který dodá až 378 Nm a pomáhá ve vyšších stupních ti asi neuniklo také. Stejně nadále platí, že verze Performance má točivý moment dostupný v širším spektru otáček, protože v tomto případě vrcholí až v 4700 ot./min. Zde se v porovnání s hatchbackem nic nemění.

Fastback N je však o 12 kilogramů těžší nad zadní nápravou, díky tomu je ale zajištěno lepší rozložení hmotnosti – 60:40. Dále byl upraven přední stabilizátor, pružiny jsou decentně měkčí, a tedy v komfortních režimech je stylovější i30 jemně pohodlnější a komfortnější. Ba co víc, zadek Fastback je ve srovnání s hatchbackem místy hravější a zejména na brzdě si ho umí řidič hezké rozhodit, takže není velký problém jít dveřmi napřed.

Pravdou je, že při běžné jízdě ve městě je podvozek poměrně dost surový, své ovoce to však přinese v době, kdy přijde na lámání chleba. N je přesně ten typ auta, kde platí, že podvozek je rychlejší než motor. Inu, to je jeden z důkazů toho, že pod jeho vývoj se podepsal sám Albert Biermann, někdejší šéf divize BMW M.

Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa
Hyundai rúca predsudky. Vyskúšali sme ospevované N-ko v štýlovom kabáte a zamilovali sa Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Velkou pochvalu musíme směřovat do manuální převodovky, která má parádní kulisu – krátké dráhy, stálý převod, plus velkým přínosem je i technologie meziplynů. Svou roli si přitom perfektně plní samosvorný diferenciál LSD – jeho svornost se dostaví až v momentě, kdy to opravdu potřebuješ, a účinek je pozoruhodný. Nejednou doslova přes volant cítíš, jak tě tlačí dovnitř zatáčky. Neskutečné!

N jsme bohužel měli ještě na zimních gumách, což ve výsledku znamenalo, že pneumatiky nedržely až tak výborně (občas zbytečně skoro zasahuje systém ABS) jako pneumatiky Pirelli P-Zero HN, které byly upečené speciálně pro tento model. Jejich použití na léto proto vysloveně přikazujeme.

Na N se nám líbí to, že nepotřebuješ jet příliš rychle na to, aby tě to auto chytlo za srdce a zažil jsi nějaký zážitek za volantem. Ostatně, ani Fastback N není prioritně o výkonu či rychlosti. Pokud chceš tedy dálniční stíhačku, se kterou budeš vyblikávat na dálnici auta před tebou, kup si raději Cupru se čtyřkolkou a automatem. Tím zdaleka netvrdíme, že N je pomalé, to rozhodně ne, ale je mnohem techničtější, šoférštější. Jinak, na stovku dokáže akcelerovat stejně jako hatchback, tedy za přibližně 6 sekund.

Nemůžeme si pomoci, ale z N je cítit velkou poctivost a mechaničnost. Samozřejmě, je přecpané elektronikou, ale řidič ji až tak necítí. I to ESP zbytečně nezasahuje, když netřeba, a ozve se o slovo až v mezní situaci. To je jeden z neklamným faktů, že i i30 Fastback N byl ve velkém laděný na okruhu.

Pokud bychom to měli shrnout, věci se mají následovně. Ano, v interiéru je pár levných plastů a kritizovat bychom mohli pár zbytečností, ale testovaný Fastback N stojí v plné výbavě, chyběla jen panorama, 31 tisíc eur, což je ve vodách sportovních počinů nižší střední třídy pozoruhodný údaj. Zejména pokud řekneme, že po koupi N nemáš absolutně žádnou potřebu řešit nějaké lepší aftermarketové věci.

Žádný lepší podvozek, žádné lepší brzdy, žádné lepší gumy, žádné větší křídlo, žádné lepší výfuky... Všechno to N ve verzi Performance má již v sérii a vše spolu hraje a funguje na jedničku. S hvězdičkou!

Zpět
Sdílet
Diskuse