9. června 2019 11:43
Lívia Slynková

Koniec sveta je na spadnutie a Antikrist sa stratil. Good Omens je vtipným a sviežim novým fantasy seriálom (Recenzia)

Zdroj: Amazon Studios

Duo David Tennant a Michael Sheen zatieňuje aj blížiacu apokalypsu.

Fanúšikovia knihy s rovnomenným názvom od Terryho Pratchetta a Neila Gaimana sa po dlhých dvadsiatich deviatich rokoch dočkali príchodu obľúbeného príbehu o Súdnom dni na televízne obrazovky. Amazon Prime v spolupráci s BBC nakoniec oživili Good Omens v podobe šesťdielnej minisérie. Gaiman sa aktívne podieľal na jeho tvorbe, a tak sa tvorcom podarilo vytvoriť jedinečnú adaptáciu, v ktorej je humor na prvom mieste.

Príbeh má začiatok v Rajskej záhrade, kde započína netypické priateľstvo medzi démonom Crowleym a anjelom Aziraphalom. Po tisícročia si užívajú život na Zemi, no jedného dňa príde na svet Antikrist. Zem má jedenásť rokov do svojho konca, kedy chlapec dosiahne svoju plnú moc. Na koľko si Crowley aj Aziraphale ľudstvo obľúbili, spravia všetko preto, aby hroziacu vojnu medzi dobrom a zlom zastavili. Dohliadnu na to, aby sa chlapec nepriklonil ani na jednu stranu.

Good Omens je komediálnym seriálom o konci sveta (Recenzia)
Good Omens je komediálnym seriálom o konci sveta (Recenzia) Zdroj: Amazon Studios

Nie je to práve hroziaci Armageddon, ale dvojica anjela a démona, čo prilepí diváka k obrazovke. Davidovi Tennantovi (Doctor Who, Jessica Jones) rola démona s rockstar aurou obzvlášť sedí a Micheal Sheen (Masters of Sex) ako anjel žiari. Obidvaja sú perfektnými voľbami, preto najlepšie časti seriálu sú práve ich spoločné scény. Akoby si sledoval duo huslistov, ktorí vytvárajú famóznu symfóniu a zároveň si to obaja nesmierne užívajú.

V obsadení sa skrýva ešte niekoľko známych mien – Michael McKeen, Jon Hamm či Nick Offerman. Všetci síce podávajú výborné výkony, no stoja v neustálom tieni hlavnej dvojice. Väčšinou len čakáte, kedy sa zase objaví aspoň jeden z páru dobra a zla a osudy kohokoľvek iného sú ti ukradnuté.

Frances McDormand (Fargo) ako hlas Boha komentuje celý príbeh. Toto rozprávanie je asi najvýraznejším negatívom. Občas funguje, ale často dej naopak spomaľuje.

Ďalším negatívom je aj vyznenie niektorých vtipov. V knihe pravdepodobne fungovali, no v seriálovom formáte sa im už až tak nedarí. Nemusíš sa však báť. V celom seriáli je množstvo tých vydarených, ktoré to zachraňujú. Je ti však zrejme jasné, že ide o svojrázny britský humor. O ňom je známe, že nemusí sadnúť úplne každému divákovi, hoci ja som si ho veľmi užila.

Seriál však nie je len nonstop komédiou. Gaiman sa dotýka niekoľkých zaujímavých tém o šedej sfére medzi dobrom a zlom, oslobodení sa od predurčených úloh či bremene problémov zapríčinených minulými generáciami. Nemáš však veľmi čas začínať v hlave hlboké filozofické diskusie, lebo sa už smeješ na nejakom suchom vtipe.

Dougles Mackinnon z režisérskej stoličky dohliadol na to, aby bol humor všadeprítomným elementom. V minulosti sa podieľal na niektorých častiach Doctora Who či The Abominable Bride (Ohavná nevesta) zo Sherlocka. Good Omens pre neho predstavovalo niečo celkom iné, keďže v prvom rade ide o komediálny seriál.

Na prvý pohľad by človek možno povedal, že je skôr prvoplánovým. Efekty vyzerajú miestami ako z béčkového sci-fi deväťdesiatych rokov, kostýmy a make up sú zase niekedy príliš gýčové. Kamera sa zameriava príliš často na tváre a soundtrack je v podstate Best of Queen (čo vôbec nie je zlé). Celý príbeh je cez čiaru, tak prečo tomu neprispôsobiť celé spracovanie. Seriál sa predsa v žiadnom prípade nesnaží brať vážne. Všetko je súčasť jednej veľkej bláznivej jazdy.

Good Omens je obzvlášť vydareným šesťhodinovým filmom. Spomenuté negatíva sú skôr objektívne podané aspekty, ktoré niekomu sadnúť nemusia, no mne vôbec nevadili.  Seriál som si užila, a preto mu dávam osem bodov z desiatich. Dýcha humorom a príjemnou náladou. Hlavná dvojica je však zaujímavejšia ako čokoľvek ostatné. Preto aj keď je pokračovanie nanajvýš nepravdepodobné, spin-off s Crowleym a Aziraphalom by bolo skutočným požehnaním.

0/10