3. července 2019 15:23
Oskar Almássy

Spideyho výlet v Európe je plný letnej zábavy, zvratov a obrovských momentov pre MCU (Recenzia)

Zdroj: Sony Pictures/Marvel Studios

Ako dopadlo Spideyho dobrodružstvo v Európe?

Prvú Spideyho sólovku s Tomom Hollandom som si v rámci možností užil, no rozhodne ju neradím k tej lepšej polovici MCU. Michael Keaton si ale úlohu záporáka na moju radosť poriadne užil, no a najväčším plusom snímky bola podľa mňa výborne napísaná aj zahraná postava Michelle (Zendaya). Škoda len, že nedostala viac priestoru. Ako ale naznačil záver Spider-Man: Homecoming, v pokračovaní si ju diváci užijú oveľa viac. A potvrdili to aj samotné trailery, ktoré nám sľubovali triedny výlet do Európy.

Peter, jeho kamoš Ned (Jacob Batalon) a ďalší spolužiaci sa tak vo Far From Home vydávajú na prázdniny, čo je pre hlavného hrdinu ideálna príležitosť odložiť oblek Spider-Mana bokom a pokúsiť sa zapôsobiť na MJ. Cestu mu však nečakane skríži Nick Fury (Samuel L. Jackson), ktorý od neho potrebuje pomoc. Na starom kontinente sa totiž objavujú záhadné a obrovské elementálne bytosti, spôsobujúce katastrofu a zmätok.

Spidey (Recenzia)
Spidey (Recenzia) Zdroj: Sony Pictures/Marvel Studios

No a pod Furyho vedením sa Peter zoznamuje s novým hrdinom Quentinom Beckom (Jake Gyllenhaal) a vrhá sa na ďalšiu misiu, počas ktorej bude balansovať medzi osobným životom a záchranou sveta. Mnohí by mohli hundrať, že rozbeh snímky je pomerne vlažný a nič sa v ňom poriadne nedeje, mňa ale bavil. Film nielen že celkom štýlovo predstavil samotného Mysteria, ale vďaka jeho zasadeniu po udalostiach z Avengers: Endgame v krátkosti rozoberá aj odlusknutie a dopad návratu ľudí do sveta o päť rokov neskôr.

Snímka sa tomu síce venuje iba okrajovo a výhradne v rámci Peterovej triedy, bolo však veľmi fajn sledovať vplyv vyššie spomínaného odlusknutia práve z pohľadu bežných ľudí, akými sú napríklad študenti z newyorskej strednej školy. Navyše, ako už prezradili aj zverejnené ukážky, Parkera čaká výlet do Európy. Dalo sa teda očakávať, že aj keď bude opäť v stávke záchrana sveta, jeho spolužiakov uvidíme na plátne o čosi častejšie, než ako tomu bolo v Homecoming.

Spidey (Recenzia)

A na mňa väčšina týchto scén s mladými výletníkmi naozaj fungovala. Interakcie medzi nimi sú zábavné, nápadité, no a nesmelé zbližovanie sa Petera s MJ pôsobilo nesmierne prirodzene. Divák má občas dokonca pocit, ako by sa ani nepozeral na komiksovku, ale príjemnú letnú romantickú komédiu, čo osobne považujem za veľmi osviežujúce. Samozrejme, nie všetky vtipy a scény vyšli na jednotku, celkovo však triedna dynamika šlapala a užíval som si ju.

Vo filme ale nie je núdza ani o akciu a veľkolepé trikové orgie, ktoré od blockbusteru zo sveta MCU jednoducho očakávaš. Akčné pasáže ponúkajú viacero nápaditých momentov (za čo vďačíme aj zasadeniu príbehu na starý kontinent), sú prehľadné a sem-tam potešia aj výraznou kamerou. No to je asi tak všetko. Elementálni záporáci totiž predstavujú len nezáživnú zmes jednotiek a núl, pričom okrem toho, že sú obrovskí a ničia európske mestá, nemajú veľmi čím ohúriť.

Spidey (Recenzia)

Dokonca ani tie spoločné akčné scény Spideyho a Mysteria nedosahujú takej úrovne, akou nás pravidelne ohuroval Sam Raimi vo svojej pavúčej trilógii. Čo však medzi nimi fungovalo lešie, to boli momenty, keď akurát o nič nešlo. Na postavu Mysteria som sa tešil už od začiatku kampane, a to najmä vďaka skvelému Jakeovi Gyllenhaalovi. Aj preto som bol naozaj rád, že na plátne pôsobil ako veľký sympaťák, pričom bol zároveň aj výbornou oporou Spideymu. No nielen v rámci superhrdinstva, ale aj osobných problémov.

Herci si evidentne sadli a na obraze to bolo vidieť. Aj vynikajúci herecký výkon však dokáže byť zatienený nie príliš podareným scenárom. A to je asi ten najväčší problém Far From Home. Príbeh totiž obsahuje viac zvratov, než by si na prvý pohľad očakával, no a nie všetky sa podľa mňa podarili. Keď totiž začneš potom spätne rozmýšľať nad tým, čo sa dialo v skutočnosti, nedáva to vždy zmysel. Daný zvrat teda pôsobí akoby nasilu a trochu tak kazí celkový dojem.

Spidey (Recenzia)

Divák si tiež, žiaľ, po niektorých zvratoch uvedomí, že sa komiksovka v jadre až tak príliš nelíši od mnohých z tých, ktoré sme už v MCU videli. Aspoň že ten Michael Giacchino sa tu celkom predviedol a vytvoril zopár podarených hudobných motívov. Spider-Man: Far From Home rozhodne nie je zlým filmom, tvoje dojmy ale môže ovplyvniť skutočnosť, ako veľmi sa ti páčilo Homecoming. Režisér Jon Watts to tentokrát zvládol o čosi lepši, než naposledy a pokračovanie Spideyho dobrodružstva ma najviac bavilo hlavne v tých osobných a civilných momentoch.

Audiovizuálna a technická stránka je opäť tradične solídnej úrovni MCU, keď si ale sčítam všetky pre a proti, nemôžem dať novému Spideymu viac ako sedem a pol boda z desiatich. Pokiaľ sa ti však snímka Spider-Man: Homecoming páčila a patríš k fanúšikom, ktorí zo sveta MCU ešte stále nie sú úplne unavení, verím, že si v prípade Far From Home pripočítaš nejaký ten bodík navyše. Určite však vyraz do kina, pretože ide o podarený letný film a taktiež veľmi dôležitú súčasť pre budúcnosť MCU.

PS: Rozhodne ostaň v sále do úplného konca. Potitulkové scény sú totiž tentokrát dôležité a obsahujú aj jedno úžasné cameo.

PS 2: Ďakujeme distribučnej spoločnosti Itafilm za možnosť vidieť film v predstihu!

0/10