4. července 2019 15:35
Adam Smeták

Průlom v boji s HIV: Vědci poprvé v historii vyléčili nakažené myši

ZAJÍMAVOSTI

Úspěšná léčba bude nyní podrobena pokusům na primátech.

Americkým vědcům se poprvé podařilo vyléčit virus HIV. Stalo se tak v laboratoři, kde za pomoci technologie CRISPR upravili DNA nakažené myši. O svém úspěchu informovali vědci z

Temple University a University of Nebraska ve studii uveřejněné v odborném časopisu Nature Communications.

Podařené vyléčení je dobrou zprávou i pro lidi. Myši využité k testování pocházely ze speciálního kmene humanizovaných myší, které mají lidské imunitní buňky, tkáně, geny a některé orgány. Úspěch Američanů je tak významným pokrokem, který nabízí nové cesty k léčbě HIV u lidí.

Myším byl vir HIV odstraněn z těl za použití technologie CRISPR, načež podstoupily terapeutickou léčbu Laser ART. Technologie na úpravu DNA dokáže geny přesouvat, a dokonce i odstraňovat, následná antiretrovirální terapie je dlouhodobého charakteru a využívá se k zastavení šíření viru v těla nakaženého.

Ilustrační obrázek

Průlom v boji s HIV: Vědci poprvé v historii vyléčili nakažené myši
Zdroj: Commons.wikimedia.org/Rama

Od první identifikace viru v roce 1981 jde o první důkaz toho, že HIV je léčitelné. Virus, který způsobuje imunitní onemocnění AIDS, oslabuje imunitní systém nakaženého natolik, že posléze většinou skoná na jinak běžně vyléčitelnou nemoc. V současnosti je jím nakaženo asi 37 milionů lidí.

Pro ně je tento průlomový úspěch nadějí. Vědcům se totiž podařilo z celkem 23 infikovaných laboratorních myší uzdravit 9, tedy jen o něco méně než polovinu. Humanizovaným tvorům podávali v malých dávkách lék po několik týdnů, načež jim zbytek buněk HIV odstranili pomocí technologie CRISPR z jejich DNA.

Tým vědců z obou univerzit nyní vykoná stejný pokus na primátech. Výsledky by měly být k dispozici už příští rok.