24. srpna 2019 18:22
Daniel Mikolášik

Astronomové zaznamenali opakované signály z vesmíru. Rychlé rádiové záblesky pocházejí z jiné galaxie

ZAJÍMAVOSTI VESMÍR

Kanadští vědci mluví až o osmi krátkých záblescích rádiových vln z vesmíru.

Kanadskému vesmírnému teleskopu CHIME se podařilo zachytit tajemné opakující se signály z jiné galaxie. Mělo jít až o 8 záblesků rádiových vln z vesmíru (FRB), jejichž zdrojem mohla být klidně i hvězda mizící v černé díře. Informuje o tom The Independent.

Tento neobvyklý objev by mohl představovat významný vědecký průlom při objevování zdroje záhadných signálů. Přestože astronomové již v minulosti zaznamenali několik takových záblesků energie, třeba v roce 2007 a od té doby ještě desítky dalších, téměř žádné se neopakovaly, a už vůbec ne osmkrát po sobě.

FRB signály jsou velmi cenné a ojedinělé. Vědci díky nim dokážou pátrat po jejich zdroji a dopracovat se tak k potenciální mimozemské civilizaci. K tomu však potřebují několik signálů, které by mohly podrobněji studovat. Jelikož nový objev hovoří až o osmi signálech, výzkumní pracovníci mají historicky největší příležitost najít jejich původ.

Při zkoumání, odkud tyto signály pocházejí, je důležité i hledání jejich rozdílů. „Mezi zdroji signálů rozhodně jsou rozdíly, neboť některé jsou aktivnější než ostatní. Ze signálu FRB 121102 jsme zjistili, že shluky mohou být velmi seskupené. Někdy zdroj nevysílá i dlouhé hodiny a pak najednou zachytíme hned několik záblesků. Totéž jsme pozorovali i při FRB 180916,“ tvrdí pro ScienceAlert fyzik Ziggy Pleun z McGill University.

KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? 30. října 2023 8:00

Vědci si také myslí, že zdroj nejnovějších signálů by se mohl nacházet překvapivě blízko naší galaxie. Jejich tvrzení naznačují, že může jít o místo, se kterým bezprostředně sousedí naše Mléčná dráha. Nikdo však dosud nedokáže s naprostou přesností FRB signály identifikovat. Prý může jít i o hvězdu mizející v černé díře či stejně i o zprávu vysílanou mimozemšťany.