12. září 2019 11:41
Matej Krajčovič

Vědci objevili vodu na jedné z exoplanet. Teploty by mohly být podobné těm na Zemi

TECH VESMÍR

Exoplaneta K2-18b je dvakrát větší než Země a vzdálená je 110 světelných let.

Vědci jsou přesvědčeni, že nezbytnou podmínkou pro vznik života je voda. Velký ohlas proto způsobil aktuální objev vodní páry a potenciálně vhodné teploty na jedné z exoplanet mimo naší sluneční soustavu.

CNN informuje, že planetu s názvem K2-18b vzdálenou od Země 110 světelných let výzkumný tým pozoroval již mezi lety 2016 a 2017. Až nyní ale dokázal analyzovat data z Hubbleova teleskopu, který zachycoval světlo jedné z hvězd procházející atmosférou planety.

Vedci objavili vodu na jednej z exoplanét. Teploty by mohli byť podoné tým na Zemi Zdroj: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Pára byla údajně jasně patrná a podle televize se v atmosféře našly také stopy vodíku a hélia.

K2-18b je navíc ve správné zóně kolem místní obdoby našeho Slunce, takže vhodné na život by teoreticky mohly být i teploty, které na této exoplanetě panují. Podle propočtů jsou velmi podobné teplotám na Zemi, která je však až dvakrát menší.

Háčkem zůstává vysoká radiace, jelikož K2-18b je poměrně blízko ke středu tamní soustavy tvořené takzvaným červeným trpaslíkem – malou a relativně chladnou hvězdou, alespoň ve srovnání s naším Sluncem.

The Verge také cituje Sáru Seagerovou, odbornici z MIT, podle které povrch určitě nebudou tvořit kameny, jaké známe ze Země. Existence života je tak na K2-18b zatím spíše nepravděpodobná.

Exoplaneta (planeta mimo naší sluneční soustavu) však podle autorů studie zůstane jedním z nejdůležitějších bodů zájmu astronomů.

Vedci objavili vodu na jednej z exoplanét. Teploty by mohli byť podoné tým na Zemi Zdroj: NASA

Zmíněný Hubbleův teleskop dokáže zachytit pouze malé stopy vodních částic, ale například příští Vesmírný teleskop Jamese Webba s plánovaným vypuštěním 30. března 2021 to díky schopnosti pracovat v infračerveném vlnovém spektru zvládne mnohem detailněji.