Jak to vypadalo na Rytmusově koncertu se symfonickým orchestrem?
Rytmus má na kontě mnoho milníků ve slovenském rapu, jedním z nich byl v roce 2017 dvojkoncert, v jehož rámci mu v Inchebě kryl záda 65členný orchestr. Za doprovodu smyčců i dechových nástrojů více než 8000 lidem dokázal, že jeho tvorba má mnoho podob a nedělá mu problém vystupovat ani se symfonickým tělesem.
Hudebník Ľuboš Šrámek v našem rozhovoru už v té době říkal, že přetváření Rytmusovy tvorby do not nebyl až takový problém: „V každé skladbě je základ výborně vymyšlený, dokonce jsou tracky, které obsahují soudobé kompoziční prvky připomínající prvky filmové hudby nebo díla z vážné hudby 20. století.“
Netrvalo dlouho a Rytmus se rozhodl splnit si další hudební sen, tentokrát sice se stejným konceptem, avšak na diametrálně odlišném místě – na fotbalovém stadionu.
Kromě třetiny Kontrafaktu v obleku a kombinace více než 60členného hip-hop symphony orchestru ve spolupráci se skupinou Opoštaris Band tentokrát nechyběla ani speciální viuzální show na 40 metrů široké LED obrazovce, což dodalo celému výsledku úplně jiný ráz. „Děti ztracené generace jsme se nesnažili ztvárnit jen černé, právě naopak, spíše s nadějí. Každý jeden prvek, na kterém jsme pracovali, byl opodstatněný,“ prozrazuje režisér Roland Wranik.
- V čem byl pro Rytmuse tento koncert specifický;
- jak probíhaly přípravy vizuální show a jaké problémy museli tvůrci řešit;
- kolik to celé stálo;
- kdo stojí za tvorbou jedinečné show;
- proč organizátoři nezvládli přípravu ideálně;
- jak budou řešit kompenzaci majitelů VIP lístků.
Spontánní nápad
Součástí show byla i obrovská stage a LED obrazovka o rozměrech 40x10 metrů. Některé ze skladeb dostaly prostor i v grafické podobě a účastníci na trnavském fotbalovém stadionu tak byli svědky nenapodobitelné show. „Patrik celou dobu říkal, že on chce mít velkou LED obrazovku. Já jsem s tím sice souhlasil, ale stále platí, že je to jen jeden technologický prvek, resp. světelná stěna, které musíš dát duši. Neznamená to vůbec nic, dokud tomu nedáš dramaturgii a dobrou stage,“ popisuje tvůrce a režisér vizuálního doprovodu Roland Wranik.
Roland Wranik stojí například i za Egovou Precedens Tour, která byla zatím nejdražším turné na Slovensku a v Česku vůbec. Celkové náklady se tehdy vyšplhaly na více než 100 tisíc eur (takřka 2,6 milionu korun).
Sice s Rytmusem diskutoval o možné spolupráci ještě před létem, ale ve skutečnosti se na tvorbě začalo pracovat až nedávno. „Celou show jsme s mým skvělým týmem dali dohromady za tři týdny, což je extrémně málo času. Bez zkoušek, generálek a zásadnějších příprav, na nic totiž nebyl čas. Připravili jsme komplet vizuály a naprogramovali jsme světla,“ prozrazuje.
Zároveň otevírá diskusi o tom, že stále je kam to celé posunout, chce to však dvě důležité věci: „Samozřejmě, pokud by bylo ještě více peněz a času, dokázali bychom to udělat ještě atraktivnější pro diváka a větší. Snad je jen otázkou času, kdy se k tomu dostaneme.“
Proč si vlastně Rytmus Rolanda vybral, i když byl ve hře i známý český stage designér? „Rola jsem objevil, když mu bylo 17 a od té doby jedeme nějak spolu v těch zásadních věcech. No a hlavně proto, že tím žije, má dobré vize a má rád progres,“ vysvětluje člen Kontrafaktu.
Rytmus: „Užil jsem si všechny skladby, ale Sanel mě emočně zabil.“
Rytmus pro Refresher prozradil, že v rámci živých vystoupení šlo pro něj o nejsilnější hudební zážitek v jeho kariéře. A důvod? „Ten byl v tom, že jsem byl poprvé na stadionu a samozřejmě ten celkový vizuál (pódium, ledka), který dotvářel ještě větší atmosféru.“
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak probíhaly přípravy vizuální show a jaké problémy museli tvůrci řešit;
- kolik to celé stálo;
- kdo stojí za tvorbou jedinečné show;
- proč organizátoři nezvládli přípravu ideálně;
- jak budou řešit kompenzaci majitelů VIP lístků.