7. října 2019 14:23
Alexandra Murajdová

Nová zjištění dokazují, že vědci naší galaxii možná nerozumějí až tak dobře. Mléčná dráha je aktivnější, než si mysleli

ZAJÍMAVOSTI VESMÍR

Výbuch, ke kterému došlo před 3,5 miliony lety mění pohled na naši galaxii.

Tým astronomů tvrdí, že přibližně před 3,5 miliony let přeběhla přes naši galaxii, Mléčnou dráhu, kataklyzmatická energetická erupce, informuje CNN.

Takzvaná Seyfertova erupce začala blízko obrovské černé díry ve středu naší galaxie. Záření, které výbuch uvolnil, se rozpadlo na dva energizované kužely. Byly tak silné, že dopad byl citelný i o dvě stě tisíc světelných let dále.

Nová zistenia dokazujú, že našej galaxii vedci možno nerozumejú až tak dobre. Mliečna dráha je aktívnejšia, než si mysleli Zdroj: wikipedia

Právě kužely se prořezaly Mléčnou dráhou a nechaly svůj otisk na Magellanově proudu, který leží přibližně 200 tisíc světelných let od Mléčné dráhy. Dlouhá stopa plynu se táhla od blízkých trpasličích galaxií až po velká a malá Magellanova oblaka.

„Výbuch musel být trochu jako paprsek majáku. Představte si temnotu a pak někdo na krátkou dobu zapne maják,“ říká Joss Bland-Hawthorn, autor studie.

Zjištění, že centrum Mléčné dráhy bylo v té době mnohem dynamičtější, než se dosud předpokládalo, může znamenat, že si vědci vývoj galaxie dosud vysvětlovali špatně.

Mléčná dráha váží jako 960 miliard Sluncí. Většinu její hmotnosti tvoří temná hmota Mléčná dráha váží jako 960 miliard Sluncí. Většinu její hmotnosti tvoří temná hmota 13. června 2018 15:42

„Tato zjištění dramaticky mění chápání Mléčné dráhy,“ říká spoluautorka studie Magda Guglielmo. „O naší galaxii jsme uvažovali stále jako o neaktivní galaxii s ne tak jasným středem,” dodala.

Vědci tvrdí, že k výbuchu došlo před 3,5 miliony let a exploze trvala asi 300 tisíc let. Výzkumné týmy tvrdí, že exploze byla příliš velká na to, aby ji vyvolalo cokoliv jiného než jaderná aktivita spojená s obrovskou černou dírou ve středu naší galaxie.