Cesta vlakem ze západu Ruska na východ je snem každého cestovatele. Přečti si, co všechno jsem zažil během druhé poloviny putování.
V předchozí části jsme se po třech dnech dostali vlakem do Irkutska. Tak daleko od všeho, že nejbližším větším městem je už jen mongolský Ulánbátar. A co víc, venku je ještě poměrně sychravo. Kape, obloha je poseta hustými mraky a jen sem tam se objeví přímý sluneční svit. Na prozkoumání města máme k dispozici pouze jeden den.
Vycházím ven, ale od místních se s mými parťáky výrazně odlišujeme. Lidé nosí bundy, čepice a dlouhé kalhoty. My jsme nahození spíše do léta, jako bychom přijeli na Bajkal do dovolenkového resortu. A tak procházíme rozkopanými ulicemi. Nejsou pokryty pouze hlubokými výtluky, ale i chodníky jsou plné děr a louží. A to úplně všude. A co víc, i sem se dostal trend zakrývání polorozpadlých a opuštěných budov velkorozměrovými plakáty.
-
Jak vypadá běžné sibiřské město, v našem případě Irkutsk
-
Přiblížíme ti druhou třídu (kupé) v ruských vlacích
-
Jak to vypadá, když ti už „hrabe“ z příliš mnoha času stráveného ve vlaku
-
Podívej se na konec, resp. začátek Transsibiřské magistrály ve Vladivostoku
-
Představíme ti ruský venkov daleko na východě
Po cestě bočními uličkami směřujeme do centra. To tvoří velké a otevřené náměstí, v jehož středu se rozprostírá park, kde ještě ráno byla jakási slavnost. Je však odpoledne a po shromáždění téměř není stopy. Fotíme, ohlížíme se a kocháme se. Na jedné z největších budov v zorném poli přímo „svítí“ nápis „Banka SSSR“. Zcela zapadá do panoramatu města. To vypadá jako by se zaseklo na konci osmdesátých let. A právě proto má své jedinečné „sovětské kouzlo“ jako většina ruských měst.
Pohled na jednu z dominant náměstí – Banku Svazu sovětských socialistických republik
Když se blížíme k řece na severu, opět se nám potvrzuje jedna věc. A to fakt, že Rusové se o své památníky starají velmi dobře. Přestože je venku ošklivě, stojíme před věčným ohněm vyzdobeným nejrůznějšími kyticemi, nápisy a trikolórou. Dva pracovníci v tomto nečase upravují chodníky kolem. V pozadí jsou už jen schody a za nimi voda. Jako by to nestačilo, studený vítr nám ještě více ovívá naše chabě oděná těla a v dálce se blíží velký liják.
Naše cesta Transsibiřskou magistrálou pokračuje. V první části jsme psali o polovině trasy zvýrazněné červenou barvou. Nyní se budeme soustředit na modrou.
Trať překonává 8 časových pásem
Vlaky projíždí 87 městy a 16 řekami
5. den – jízda kolem hlubokého a starého Bajkalu
„Tak a je to tady, druhá polovina cesty čeká na své zdolání!“ škodolibě připomínám mé partičce. Vstáváme těžko, je něco po sedmé a stále jsme rozladění. Všechny části těla mi dávají na známost, že se stále řídím středoevropským časem. A k tomu všemu začínám jaksi pokašlávat.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Zda se našim cestovatelům podařilo oklamat systém a mít kupé jen pro sebe
- Jak vypadá největší jezero na světě z vlaku
- Proč ve vlaku téměř nespali
- Po pobřeží jakého moře jede vlak před koncem Transsibiřské železnice
- Co je překvapilo ve kdysi nepřístupném městě Vladivostok