Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 17. 1. 2020 svátek má Drahoslav

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zdraví - Strava
0
necis
3. duben 2015, 12:02
Čas čtení: 4:45

Rozdílnost v tréninku, metabolismu či ukládání tuků mezi muži a ženami

Existují výraznější fyziologické rozdíly? Jak velkou roli hraje estrogen respektive testosteron?

necis
3. duben 2015, 12:02
Čas čtení: 4:45
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Začnu jedním "šokujícím" vyjádřením, a to tím, že muži a ženy jsou rozdílní. Jelikož jsme si vybavili tuto povinnost již na začátku, tak se pojďme blíže podívat na to, jak tomu je v rámci silového cvičení, metabolismu, tuku a tvorbě svalstva. Jak velký je vlastně rozdíl mezi mužem a ženou, když se bavíme o fyziologických rozdílech, které ovlivňují sílu a výkon v posilce? I toto se pochopitelně zkoumalo a vše nádherně zpracoval Greg Nuckols ze Strengtheory, a proto jsme se rozhodli, že tyto zajímavé a vynikající informace dodáme i našim čtenářům.

 

Dokud si to všechno ještě rozebereme na kousky, je třeba si hlavně uvědomit, že při stejně trénovaném muži a ženě je největší rozdíl v kompozici těla a ne v rozdílném pohlaví! Z hlediska metabolismu je jen velmi malý rozdíl mezi pohlavím a hlavní roli zde hraje velikost těla a množství svalové hmoty. Pokud se podíváme POUZE na svalovou hmotu, tak ženy mají většinou 2/3 svalů co muži, přičemž největší rozdíl je ve svalech v horní části těla. Přesto, že celý život slyšíme, jak by muži měli být silnější, tak více záleží na množství svalů jako na pohlaví (konkrétní výzkum zde) - to značí, že pokud by měl muž i žena stejnou velikost svalové hmoty, tak by měli i přibližně (při 97% by tomu tak bylo) stejnou sílu. Pokud se podíváme na aerobní stránku, tak zjistíme, že muži bývají o trochu rychlejší než ženy. Z výzkumů vyplývá, že tomu je zejména kvůli rozdílné velikosti srdce (VO2 max).

 

Rozdílnost v tréninku, metabolismu či ukládání tuků mezi muži a ženami

 

Metabolismus

Ženská populace obvykle má 2/3 svalstva ve srovnání s muži a zároveň 2x tolik tuku, ale mnohonásobně lepší metabolismus. No co bychom si z toho mohli vzít, je asi následující: U mužů, v závislosti na výzkumu, míra zvýšené hladiny glukózy v krvi nalačno je 50 - 100% vyšší, "vyčištění" hladiny glukózy v krvi v celém těle je o 15% pomalejší a rychlost příjmu glukózy do svalů je cca o 30 - 50% nižší. Ve zkratce: Ženy jsou metabolicky "obdařenější".

 

Hormony

To, že muži mají větší hladinu testosteronu, a naopak ženy estrogenu, si už určitě věděl. Tvé svaly (je jedno jestli jsi muž nebo žena) obsahují estrogenové receptory, ve kterých estrogen hraje významnou roli, a to v "prospěšných úpravách" glukózy, které se vyskytují při aerobním tréninku. Při srovnání mužů, kteří mají sedavý typ práce, respektive mají málo pohybu, s vytrvalostně trénovanými muži, tak trénovaní mají 3-5x tolik estrogenových receptorů ve svalech (což naznačuje, že jsou více citliví na účinky estrogenu). Několika studiemi bylo zjištěno, že estrogenní receptory mají za účinek větší rychlost vstřebávání glukózy do svalu při jeho aktivaci. Estrogen je velmi důležitý pro metabolické zdraví jedince, ale všeho moc i málo škodí. To je také jeden z hlavních důvodů, proč jsou ženy více metabolicky zdravější než muži. Když je hladina estrogenu v těle příliš nízká (po menopauze), když je něco v estrogenovém systému v nepořádku, nebo když je hladina estrogenu příliš vysoko, tak metabolické zdraví trpí. Různé související faktory zjistíš zde nebo na konci článku v infografice.

 

Rozdílnost v tréninku, metabolismu či ukládání tuků mezi muži a ženami

 

Tuk

Přesto, že ženy mají větší tendenci ukládat tuk než muži, jde o rozdílný tuk na rozdílných místech. Nyní využijeme tvé zobrazovací schopnosti. Muž = jablko. Žena = hruška. Jablko, protože mužům se většinou ukládá tuk v oblasti břicha kolem orgánů (Visceral fat - vnitřní tuk), a tak jeho role je ochraňovat. Ženám se tuk ukládá mezi svaly a pokožkou (peripheral fat - vnější tuk). Toto je velmi důležitý rozdíl, protože mužský / vnitřní tuk je mnohem horší z hlediska srdečních chorob, cukrovky, také je více náchylný na adrenalin a noradrenalin - to znamená, že více se ho rozloží a ihned přesune do krevního oběhu. Ženský tuk jde přímo do krevního oběhu, ale viscerální tuk je poslán nejprve do jater. Játra a pankreas hlavní orgány, které regulují hladinu cukru v krvi, a tím pádem zvýšení těchto tuků v játrech z viscerálního tuku může snížit citlivost na inzulín. Čili distribuce tuku u žen je mnohem výhodnější od toho mužského, a také pomáhá ženám metabolicky. Tuk produkuje dva typy hormonů, které mají pozitivní vliv na metabolické zdraví: leptin a adiponectín. Leptin pomáhá potlačit chuť k jídlu a zlepšuje citlivost na inzulín. Je zajímavé, že i když ženy mají až 4x vyšší úrovně leptinu, mají větší citlivost centrální senzitivity leptinu než muži, a to především kvůli účinkům estrogenu. Nicméně, jeho účinky se zdají být především jen jako změna pocitu hladu za pocit nasycení. Adiponectín je především spojován s větší citlivostí na inzulín, a také zvyšuje příjem glukózy a oxidaci tuků ve svalech. Sice ženy lépe zpracovávají glukózu, ale zároveň se jim rychleji než mužům ukládá do tuku. Vítěz zase nejasný.

 

Rozdílnost v tréninku, metabolismu či ukládání tuků mezi muži a ženami

 

Svaly

Nejdůležitějším rozdílem, co se týče svalů je to, že ženy mají více svalových vláken označených jako Typ 1, a zároveň větší kapilární hustotu. To jsou dva hlavní faktory. Svalová vlákna typ 1 a větší hustota kapilár (vlásečnic) znamená lepší prokrvení tkání (schopnost dostat více krve do svalů, a tak zajistit více kyslíku) a větší kapacitu pro glukózu a oxidaci mastných kyselin. Inzulinová rezistence a diabetes 2. typu jsou negativně korelovány s množstvím vláken typu 1 a hustoty kapilár, jak u štíhlých, tak i u obézních lidí. Takže ženy mají větší podíl vláken typu 1 a vyšší úroveň estrogenu, který do značné míry vysvětluje, jak jejich svaly zacházejí s glukózou lépe. Nicméně, zde to nekončí. Rovněž ženské svaly zpracovávají tuk lépe, při srovnání typ 1 vláken u žen a typ 1 vláken u mužů. Ženy mají zhruba o 40% vyšší koncentraci mastných kyselin než muži, a také vědí tyto mastné kyseliny lépe využít. To nejlepší na závěr! Bez ohledu na intenzitu tréninku, ženy používají více tuku než energii než muži, což znamená, že jsou odolnější vůči únavě. Muži mají zase vyšší kapacitu glykolitických enzymů jako ženy. To znamená, že mohou propálit více glukózy v nepřítomnosti kyslíku, což je vhodné k lepšímu výkonu pro krátkodobé intenzivní úsilí. No to ale také znamená větší akumulaci laktátu, a také delší dobu regenerace.

 

Strava

Je hned několik zajímavých rozdílů při využívání tuků a sacharidů, které potřebují muži / ženy v určitých částech dne. Nalačno spalují přibližně stejný podíl tuků a sacharidů, ale po jídle mají ženy tendenci přednostně ukládat více tuku a ihned oxidovat glukózu více než muži. Během výkonu, jak již bylo výše uvedeno, ženy spálí větší množství tuku než muži, při jakékoliv intenzitě cvičení. Po tréninku se to však obrátí. Ženy spalují zbývající podíl sacharidů, zatímco muži zbývající podíl tuku.

 

Rozdílnost v tréninku, metabolismu či ukládání tuků mezi muži a ženami

 

Rozdíly mezi mužem a ženou z hlediska výkonu jsou minimální, přičemž zde nejde o rozdílnost pohlaví ale o rozdílnou kompozici těla. Čím se liší je to, že mají rozdílné typy svalových vláken a pohlavní hormony. Ženy jsou metabolicky připraveny na všechno, a to zejména kvůli lepší inzulínové citlivosti a výhodnějším distribuci tuku, což z nich dělá téměř neunaviteľné. Naopak, v čem zase muži "vyčnívají", je větší kapacita glykolitických enzymů, které mají za následek lepší výbušný výkon v krátkodobých intervalech. Co se týče stravy, ženy, nebojte se sacharidů, protože díky lepší inzulínové citlivosti je umíte i rychleji spálit a navíc sacharidy nejsou zlo, jak se snaží někteří autoři výroků "sacharidy jsou ďábel" prezentovat. To už ale asi víš. Také výmluvy typu: jsem žena, těžší zhubnu, jsou nesmysl - vždy záleží na množství kalorií, a ne od typu pohlaví. Na závěr krátká infografika pro lepší orientaci v rámci informací z článku.

Rozdílnost v tréninku, metabolismu či ukládání tuků mezi muži a ženami

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.