Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 2. 7. 2020 svátek má Patricie

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Posilování
6
Simon K.
12. červen 2015, 0:12
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

Je svalovica spôsobená kyselinou mliečnou? Nebol to dobrý tréning, pretože si nemal na druhý deň svalovicu? Všetko podstatné sa dozvieš v tomto článku.

Simon K.
12. červen 2015, 0:12
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

V zahraničí skôr známa ako DOMS (delayed onset muscle soreness), respektíve oneskorená svalová citlivosť, u nás ju poznáme pod krásnym názvom, svalovica. Prečo oneskorená? Je to z dôvodu, že bežne nastupuje až okolo 24 hodín po tréningu a vrcholí približne po 36 hodinách. Často ju pociťujú hlavne začiatočníci, ktorí vymenia neaktivitu a pasívny životný štýl za nejakú tú aktivitu, na ktorú ich telo nie je vôbec zvyknuté. To však nie je pravidlo a svalovicu mávajú samozrejme aj mnohí pokročilí cvičenci. O tom sa viac pobavíme v článku, no a pre informáciu, s niečím, čo sa nazýva repeated bout effect, teda adaptácia a zníženie ďalšieho poškodenia svalu po tom, ako človek vykoná nezvyčajnú aktivitu v rámci cvičenia, prevažne excentrického, sa postupne svalovica znižuje. Chvalabohu.

 

 Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

Mýtus č.1: Svalovicu spôsobuje kyselina mliečna a jej hromadenie vo svaloch

Informácia, že za svalovicu môže kyselina mliečna nie je pravdivá, ide o slušne rozšírený mýtus, niekedy z 90-tych rokov. Napríklad aj táto štúdia dokazuje, že svalovica je výsledkom miktrotraumy svalov a okolitých spojivových tkanív, čo spôsobuje zápal. Viac oficiálne, konkrétne vo výskume Schoenfelda a Conterasa sa píše, že "DOMS je produktom zápalu spôsobeného mikroskopickými trhlinkami prvkov v spojivovom tkanive, ktoré vyvolávajú väčšiu senzitívnosť nociceptorov (receptor sprostredkujúci vnímanie bolesti), a tým zvyšujú pocity bolesti." Ak pre teba nie sú najhlbšie zákutia biochémie cudzie, podrobnejšie informácie objavíš tu a ak ťa len zaujíma aký vplyv má svalovica v rámci cvičenia, nikam neklikaj a čítaj ďalej.

 

Mýtus č.2: To, že mám svalovicu, znamená, že budujem ďalšiu svalovú hmotu. Bez svalovice svaly neporastú!

Krátka odpoveď, nie, neznamená. Dlhšia odpoveď je spätá s mechanizmami spôsobujúcimi svalovú hypertrofiu (rast svalov), a teda mechanickým napätím, metabolickým stresom a poškodením svalov. Nás bude zaujímať, keďže sa bavíme o svalovici, práve posledný menovaný mechanizmus, keďže medzi ním a svalovicou existuje istá korelácia. Poškodenie svalového tkaniva je faktorom, ktorý prispieva ku svalovej hypertrofii, aj keď nie je nevyhnutné (stále tu máme ostatné 2 mechanizmy). Avšak, sú tu isté klesajúce výnosy. Prvým je, že extrémna bolesť svalov môže byť kontraproduktívna - priveľká bolesť môže negatívne ovplyvniť výkon a druhým, že ak sa budeš cítiť ako invalid, tvojej motivácii a dlhodobému napredovaniu to takisto určite nepomôže. O súvislosti svalovice a svalového poškodenia autori ďalej píšu, že zostáva veľmi diskutabilné, či práve svalovica je presným meradlom poškodenia svalov. Takže ak si presvedčený, že svalovica z tréningu sa rovná "veľkosti" poškodenia svalov, nemusí to byť úplne taká jasná pravda. Ako sa vyjadrili autori, "aj keď DOMS môže poskytnúť všeobecnú informáciu, že došlo k určitému poškodeniu svalového tkaniva, za konečný faktor to považovať nemôžeme". Takže nie, nemusíš zažívať svalovice, aby si si bol istý, že ti rastú svaly. V reálnom svete neexistuje žiadny výskum, ktorý by podporoval priamy vzťah medzi svalovicou a rastom svalov.

 

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

Alebo po tréningu nôh

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

Áno, je možné mať dobrý tréning, ktorý buduje svaly (berme do úvahy aj faktory týkajúce sa stravy), bez toho, aby ťa vystavil svalovici. Tá väčšinou znamená, že si vykonal taký tréning, ktorý bol niečím špecifický, nový, intenzívnejší ako ten, ktorý si vykonával dovtedy. Môže ísť o faktory ako počet opakovaní, väčšia váha, rýchlosť, atď). Každým takýmto ďalším tréningom je však svalovica nižšia, keďže telo sa dokáže prispôsobovať novým stimulom pomerne rýchlo a svalovica, ktorú si pociťoval v rámci takéhoto prvého tréningu, bude následne výrazne nižšia.

 

Ľudia reagujú na svalové poškodenie rozdielne. Niektorí môžu pociťovať skutočne silnú bolesť po určitom tréningu, zatiaľ čo iní nie. Takáto bolesť môže byť známkou toho, že sme vytvorili nejaký nový stimul, ktorý môže zvýšiť procesy súvisiacce s budovaným hmoty, ale definitívne nie je nutnosťou. Inými slovami, ako sme si už povedali vyššie, svalovica neznamená, že si priamo stimuloval svaly, aby rástli a zároveň nemať svalovicu neznamená, že svaly nerastú. 

Aj keď väčšina výskumov zistila, že kombinácia koncentrickej a excentrickej (zdvíhanie a púšťanie) fázy je pre rast najlepšia, niektoré výskumy hovoria aj o tom, že rovnaké výsledky sa dajú dosiahnuť aj len koncentrickým cvičením, pokiaľ sa zachová objem tréningu. Výskumníci však neriešia skúmanie rastu ako takého, ale skôr zápalové odpovede v rámci uvoľnenia cytokínov atď., čo môže byť dosť variabilné. Nejaká tá svalovica je v poriadku, no extrémna svalovica nie je lepšia. Naháňať sa za svalovicou a chcieť ju za každú cenu skôr spraví viac škody, ako úžitku.

 

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

A vieš, ako vedci skúmajú svalovicu u ľudí? V podstate niekomu najprv odstrihnú kus svalu. Potom toho človeka vyšlú na tréning, ktorý z neho vyžmýka dušu, prevažne to je beh dole kopcom alebo tzv. spätné bicyklovanie na špeciálne upravenom biku. Využívajú pri tom napríklad 10 sérií po 10 opakovaní, do maxima využitých excentrických fáz. Následne tomu človeku odstrihnú ďalší kus svalu a vykonávajú sa porovnávania. Takáto, pre niekoho odporné metóda, sa nazýva aj svalová biopsia, a neodporúčame zadávať si anglický variant tohto názvu na YouTube. Nuž, a celý proces sa musí zopakovať najmenej dvakrát.

 

Ľudia, ktorí mávajú menšiu svalovicu v dôsledku vyššej frekvencie tréningov sú na tom čo sa týka rastu lepšie ako tí, ktorí zničia ich svaly raz do týždňa (čím potenciálne nie že pretvárajú svalové vlákna, ale zabíjajú ich) a majú extrémnu svalovicu. Niektorí majú svalovicu väčšiu, iní menšiu, no pointou je, aby si sa doslova nenaháňal masochisticky za svalovicou, pretože tá neznamená, že teraz budú tvoje svaly rásť ako z vody.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.