Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 17. 1. 2021 svátek má Drahoslav

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Strava
1
Simon K.
31. srpen 2015, 4:08

Které vlastnosti způsobují, že jsme na nějakém jídle závislí?

Na okurce, celeru či zelí ještě asi nikdo závislý nebyl. Druhá strana mince je ale junk food. Co a proč způsobuje závislost na některých potravinách?

Simon K.
31. srpen 2015, 4:08
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Asi to nebude žádná novinka, když řeknu, že na některých jídlech jsme prostě závislí. Zatímco u někoho je to arašídové máslo, čokoláda, u jiného to může být okurka pizza. I když celý koncept závislosti na potravinách je kontroverzní, specifická jídla mohou vyvolávat u některých lidí chování vytvářející závislost. Když se však nad tím zamyslíme, ne u každého jídla to platí, což naznačuje, že by to mohlo být spojeno se specifickými vlastnostmi potravin. A to se právě snažila zjistit letošní studia.

 

Pár výzkumníků se shodlo, že někteří z nás mohou být opravdu závislí na nějaké potravině prostřednictvím procesu, který se podobá drogové závislosti. Jinými slovy, některé potraviny mohou vytvořit tak silný tlak na naše motivační systémy, že pak děláme rozhodnutí, kterých později litujeme. Vždyť znáš ty najednou prázdné kelímky od zmrzliny... Aby se závislost mohla nějak definovat, vytvořila se tzv. Yale Food Addiction Scale (YFAS). Nástroj sloužící k identifikaci stravovacích návyků, které jsou podobně viditelné jako v oblastech klasické závislosti. Výzkum ukazuje, že vykazování takového chování k potravině, které se podobá drogové závislosti, je častější u lidí s obezitou a u těch, kteří jsou „oběťmi“ tzv. binge eating, a tedy záchvatového přejídání se. Jedno je však téměř jisté. Ještě asi nikdo nebyl závislý na kapustě či celeru. Jiná stránka je junk food - "nezdravé" jídlo. Proč právě takové jídlo vyvolává závislost?

 

Které vlastnosti způsobují, že jsme na nějakém jídle závislí?

 

Studie zahrnovala 120 dobrovolníků, kteří vyplňovali dotazník, ve kterém měla být uvedena škála návykovosti 35 rozličných potravin reprezentujících různé nutriční hodnoty. Některé byly zpracovávány s nízkým počtem kCal, jiné naopak. Jak se očekávalo, zpracovávaná jídla byla hodnoceny jako nejvíce závislost-tvořící. Do první sedmičky se dostali: čokoláda, zmrzlina, hranolky, pizza, koláčky, chipsy a dort. Na druhém konci byly: banán, mrkev, hnědá rýže, voda, okurka, brokolice, fazole.

 

Jídlo bylo vždy důležitou součástí přežití a s tímto jsou spjaty i motivační systémy v mozku. Mozek přijímá informace ze senzorů v ústech a tenkého střeva, které měří nutriční hodnotu toho, co sníme, a stanovují úrovně naší motivace jíst dané jídlo podle nutriční hodnoty (většinou je to jídlo s vyšším obsahem kalorií). Tento proces zahrnuje uvolňování dopaminu v části mozku nazvané nucleus accumbens. Jde prostě o procesy tvořící pocity štěstí, uspokojení, blaha v rámci každodenního života, ať už je to sex, úspěch v práci nebo výhra. Gerhardt a jeho kolegové zjistili, že nejvíce “návyková“ jídla jsou zpracovávaná jídla s vysokým obsahem tuku a vyšší glykemickou náloží. Rovněž, že ne všechna jídla mají podobné návyk-tvořící vlastnosti a jsou zde jistá spojení se zneužíváním drog (vysoké dávky, rychlá míra absorpce a podobně).

 

Které vlastnosti způsobují, že jsme na nějakém jídle závislí?
Které vlastnosti způsobují, že jsme na nějakém jídle závislí?

 

Mozkové systémy zprostředkovávají "motivaci" ke specifickým vlastnostem jídla (sacharidy, tuky, bílkoviny, sůl, sladká chuť, glutamát, počet kalorií v množství jídla - tzv. calorie-dense jídla) a když konzumujeme jídlo, vznikají nepřirozeně koncentrované reakce vyvolávající motivační stav, který se u některých lidí dokonce podobá drogové závislosti. U jiných jen prostě způsobují jedení většího množství, než by se patřilo.

 

Jak jsi postřehl, nejde až tak o Fitcult related článek, ale nepochybujeme, že i toto téma je poměrně zajímavé. V každém případě, není pokryto ani zdaleka až tak do hloubky a zákoutí mozku v propojení s vědou, ale na to tady nejsme. Rovněž, závislost je nepochybně od člověka ke člověku jemně odlišná, studií by to chtělo pokrýt více, no uvidíme, co přinese budoucnost. No a (nejen) ti, kteří nedokáží vydržet bez nějaké pochoutky, a náhodné zkonzumování této pochoutky jim způsobuje záchvatovité přejídání, by měli zvážit zakomponování prvků flexibilního stravování do svého života, které se dá s úsměvem na rtech dodržovat po celý život, ať je člověk student, tvrdě pracující člověk nebo rodič. I když, pokud je člověk v deficitu, ten úsměv nejpřirozenější nebude nikdy :-) Tak či onak, stačí pochopit základy o výživě a ignorovat hlouposti, že stačí jíst “čistá“ jídla, a tak člověk nikdy nepřibere. Přibere. Proč, kdy a jak jsme již několikrát v článcích vzpomínali, ale jen ve zkratce pro nové čtenáře, jde o kalorie, které mnozí neznají a ignorují. V každém případě, pokud většinu (80 - 90% záleží ​​na cílech) kalorického příjmu tvoří nutričně hodnotné makroživiny (bílkoviny, sacharidy, tuky), doplněné pochopitelně o mikronutrienty a vlákninu v dostatečném množství, dejte si COKOLI na co máte chuť, pokud se vejdete do kalorického příjmu. Pokud toho však o stravě zatím moc nevíš, nechceme, aby si byl zmatený a začal konzumovat cokoli bez alespoň nějaké nauky o výživě, takže v tom případě ti doporučujeme přečíst si několik článků z našeho portfolia.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílet
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.