Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
25. listopadu 2019 15:11
Čas čtení 0:00
Matej Krajčovič

Lexus má první elektromobil. Crossover UX 300e je prvním vozem značky výhradně na baterie

TECH
Uložit Uložené

Značka dosud preferovala hybridy.

Jde o velký paradox. Lexus je totiž pionýrem hybridní technologie a prvním vozem značky, které dostalo elektromotory, bylo už SUV RX 400h ještě v roce 2005. Hybridy však elektřinu spojují s klasickým spalovacím motorem, stále tedy jezdí i na benzín, a přestože zejména v městském provozu plné rozjíždění a brzdění výrazně snižují spotřebu, nelze je považovat za 100% ekologické.

Úplný konec s benzínem a představení čistokrevného elektromobilu tedy přišlo až teď, na mezinárodním autosalonu v čínském Kantonu. Tam se strhla plachta z modelu UX 300e.

Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie
Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie Zdroj: media.lexus.co.uk

Samotné kompaktní SUV se v benzínové a hybridní variantě prodává už zhruba rok, novinkou je tedy hlavně totální absence dvoulitrového spalováku a výrazné zvětšení kapacity baterií pod podlahou kabiny až na 54,3 kWh. Nyní totiž budou články fungovat jako výhradní zdroj energie pro 150kilowattový (204 koní) elektromotor.

Mírným zklamáním může být pohon pouze přední nápravy, v této třídě ale nejde o nic neobvyklého a plně elektrická verze UX 300e bude alespoň ze všech variant v nabídce Lexusu ta úplně nejvýkonnější. Automobilka rovněž zdůrazňuje zaměření na sportovnost a dobrou ovladatelnost díky nízkému těžišti.

Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie
Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie Zdroj: media.lexus.co.uk

Mluví se o 400kilometrovém dojezdu, ačkoli podle méně přísné a ne až tak spolehlivé metodiky NEDC. Na rychlonabíječkách si vozidlo poradí s maximálně 50kW stojanem.

Za zmínku stojí i propracovaný audiosystém, který by měl do kabiny přenášet přirozené zvuky okolního prostředí. Jízdní zážitek by tak měl být věrnější a řidič by se neměl cítit odpojený od dění pod jeho předními koly.

Doporučeno
Porsche chce 500 dolarů za sportovně znějící MP3ku. Elektromobil Taycan ji bude hrát do exteriéru Porsche chce 500 dolarů za sportovně znějící MP3ku. Elektromobil Taycan ji bude hrát do exteriéru 17. září 2019 7:35

Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie
Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie Zdroj: media.lexus.co.uk

Mnoho kritiků elektromobilů jistě potěší vzhled, který je, až na aerodynamická kola, téměř k nerozeznání od běžného Lexusu UX. Nekonají se tedy žádné zaslepené plochy na přední masce.

Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie
Lexus má prvý elektromobil. Crossover UX 300e je prvým autom značky výhradne na batérie Zdroj: media.lexus.co.uk

Každý zájemce si však bude muset počkat. UX 300e příští rok odstartuje pouze na čínském trhu, se vstupem do Evropy se počítá až pro rok 2021.

Domů
Sdílet
Diskuse