Pokud jsi ještě ani jednou nevyhrál žádný raffle, možná tě předběhli lidé s boty a možná byl samotný raffle zmanipulovaný.
Časy, kdy si mohl leckdo jen tak nakráčet do obchodu a odejít s exkluzivním párem tenisek, jsou dávno pryč. Člověk dnes musí pomalu měsíc předem vědět, co chce koupit, musí podrobně sledovat informace o daném releasu a být ve správný čas na správném místě. Šanci na úspěch by přitom měli mít všichni stejnou, ale praxe vypadá trochu jinak a o tom, zda jsou limitované releasy tenisek zmanipulované, jsme si povídali se Samuelem, který je administrátorem jedné z domácích resell skupin na síti Discord.
Prvním náznakem přicházející změny byl již release tenisek Staple x Nike SB Dunk Pigeon z roku 2005, kvůli kterému čekali lidé před newyorským obchodem více než 96 hodin. Situace vyvrcholila zásahem policie, která zadržela několik lidí ozbrojených noži, mačetami nebo baseballovou pálkou, a následně musela kontrolovat celý průběh samotného prodeje.
Později se dostávalo spuštění prodejů limitovaných párů tenisek do ještě větších extrémů. Památným momentem byl i tradiční předvánoční release siluety Air Jordan 11, která v roce 2011 vyšla v ikonickém barevném provedení Concord. Zákazníci ve městě Indianapolis „nezvládli“ čekání na otevření místního obchodního centra a vyrabovali prodejnu s teniskami. Za zmiňované Air Jordan 11 Concord si následně tamní reselleři účtovali i 4násobek původní ceny (i když je získali v podstatě zdarma).
Nike vs. adidas
Na podobné řádění zákazníků tak museli pochopitelně reagovat kromě prodejců i samotné značky a svět tenisek se v roce 2015 navždy změnil. Po několika zrušených releasech a mnoha útocích botů se totiž Nike rozhodl spustit systém rafflů, tedy losování, do kterých se můžeš zapojit, a když tě systém vylosuje, máš možnost koupit si dané tenisky i bez čekání před obchodem. Podobná forma prodeje sice nebyla v té době žádnou novinkou, ale průlomovým se stalo zejména její využití v online světě.
Díky rafflům už lidé nemuseli čekat před obchody několik dní a celý proces losování/nakupování se tak zkrátil jen na pár minut.
Nike začal ohlašovat raffly přes svůj Twitter a na zapojení do slosování jsi měl 60 minut. Pokud jsi vyhrál, stačilo jít do vybrané prodejny a zaplatit. Postupem času se v aplikaci Nike+ dokonce začaly přidávat odkazy na tzv. předčasné nákupy, které věrným zákazníkům nabízely přístup do losování již 24 hodin před releasem.
S raffly nezaostávala ani značka adidas, která rovněž v roce 2015 spustila svou aplikaci Confirmed. Přes ni jsi tak mohl koupit i první provedení Kanyeho tenisek Yeezy 750, při kterém jsi ale musel potvrdit svou geolokaci a aplikace tím pádem fungovala jen pro lidi v New Yorku, Chicagu, Los Angeles a několika dalších metropolích USA.
Raffly jsou zdarma, ale v případě tenisek Nike Mag si Nike účtoval za jednu přihlášku 10 dolarů. Touto cestou se jim tak podařilo vysbírat téměř 7 milionů dolarů, které věnovali nadaci Michaela J. Foxe pro výzkum Parkinsonovy choroby.
Od té doby však prošel systém rafflů desítkami vylepšení. Aktuálně probíhá losování u značky Nike přes aplikaci SNKRS, resp. na jejich stránce. Adidas se pro změnu rozhodl spojit aplikaci Confirmed se svou hlavní appkou, a ta je dnes asi nejjednodušším způsobem, jak se dostat k novým Yeezy teniskám.
Určitě je dobré zapojovat se do rafflů na oficiálních stránkách jako SNKRS, ale pro mě je to ztráta času.
Jsou raffly zmanipulované?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak distributoři mohou zasáhnout do rafflů a losování;
- jak se v průběhu uplynulých let vyvíjely raffly;
- zda je raffle férovým způsobem prodeje;
- jak se daří resellerům oklamat prodejce;
- jak mít šanci dostat se k vysněným teniskám.