29. prosince 2019 16:14

Recenze: Mandalorian – První velký Star Wars seriál trestuhodně nevyužil svůj potenciál

Jon Favreau udělal s tímto skvělým materiálem snad to nejhorší, co se dalo.

Při oznámení Mandaloriana jsme si velké naděje nedělali. Showrunnerem měl být Jon Favreau, který umí natočit poutavé rodinné příběhy, ale jeho kreativní možnosti jsou místy omezené a nikdy nás neposadil na zadek. Většinou je to samotný materiál, který zazáří. V tomto případě mu pomáhala řada kreativních tvůrců, ale i tak se mu nepodařilo stvořit něco úžasného. Mandalorian trpí vážnými problémy, které si v této recenzi blíže představíme.

Jeho děj se odehrává po pádu Impéria, pár let po Epizodě VI. Život v galaxii se někde změnil k lepšímu, někde zase k horšímu, ale Mando jako člen Guildu nadále pracuje jako bounty hunter / lovec odměn. Vše probíhá podle plánů, Mandovi se daří plnit své úkoly, ale nutně potřebuje lepší zakázky. Jedna taková se také naskytne.

Místo zabití cíle se však rozhodně doručit ho mezi bývalé imperiální důstojníky. Teprve padesátileté miminko z Yodovy neznámé rasy mu však přiroste k srdci. Mando poruší zákony Guildu, vystřílí stormtroopery a Baby Yodu si bere zpět. Zbytek série pak bezcílně prchají před svými pronásledovateli, což moc nefunguje.

Star Wars dominuje tržbám a stane se letošním 7. miliardovým filmem od Disney. Značka ale výrazně slábne (Box Office) Star Wars dominuje tržbám a stane se letošním 7. miliardovým filmem od Disney. Značka ale výrazně slábne (Box Office) 23. prosince 2019 13:02
Recenzia: Mandalorian – Prvý veľký Star Wars seriál trestuhodne nevyužil svoj potenciál
Recenzia: Mandalorian – Prvý veľký Star Wars seriál trestuhodne nevyužil svoj potenciál Zdroj: Disney+

The Mandalorian si bere prvky i ze samurajských a asijských filmů, ale prokázal, že ve svém srdci je westernem ve světě Star Wars. Namísto představení atraktivních či sympatických postav nebo nedej bože Mandových protivníků (ti dobří se na obrazovce ohřejí dohromady tak pár minut), se seriál soustřeďuje na nesouvisející krátké příběhy (one-off) a v některých případech až fillery (epizody vyplňující kostru seriálu, které nijak nehýbou dějem).

Antologický formát se postaral o to, že relevantní jsou z prvních osmi epizod jen 4. První a poslední 2 epizody, kde se něco reálně děje a děj se hýbe dopředu. Ty zbylé slouží pouze k představení světa a pár akčních scén. Problémem ale je, že my tento svět známe a když už se nám chce hlouběji ukázat, měl by to udělat s druhy postav a dějových linek, se kterými jsme zatím v Star Wars neměli co dočinění.

Po chvíli tak začal Mandalorian nudit a i přes krátkou stopáž se dostavil stereotyp. Nepomohl ani větší budget, ačkoli u některých epizod bys neřekl, že v průměru vyšly na cca 12 milionů dolarů. Seriál mezi začátkem a koncem oplývá pár skvělými momenty, ale ve srovnání s tím zbytkem to prostě nestačí a celkový dojem je tak značně porouchaný zbytečným nabalováním nezajímavého materiálu. Kdyby se Favreau držel hlavní dějové linie a zaměstnal více herců s talentem podobným Herzogovu, Nolteho či Espositovu, mohlo jít o velký letošní hit.

Takto je to stále jen drahý seriál z prostředí Star Wars s originálním konceptem, ale nevyužitým potenciálem. Naštěstí jsou ty epizody krátké, takže nedostatek originálních nápadů a neschopnost vytvořit nezapomenutelné postavy divák nestíhá tak moc cítit. Mezitím se vystřídá pár povedených akčních scén (na seriál jsou fakt dobré), a tak funguje Mandalorian jako zábavná jednohubka.

Druhá série by se měla od té první radikálně odklonit. Vykašlat se na prázdné epizody, přidat více mysteriózních a Star Wars elementů. Na Mandalorian se dobře dívá, ale to je asi tak všechno. Nebýt Baby Yody, ani by se o něm moc nemluvilo. Celkem by mě zajímalo, jak s odstupem času hodnotí v Disney rozhodnutí nepoužívat jej v reklamních prospektech a trailerech. O kolik asi tak přišli kvůli chybějícímu merchandisingu?

The Mandalorian nedokázal využít potenciál světa Star Wars a ani svého originálního dějového konceptu kolem Baby Yody. Favreau sice dokázal vytvořit pár zajímavých postav, většina z nich se ale v celé první sérii ukáže jen na pár vteřin, přičemž prostor dostávají nudné, nezajímavé a stokrát viděné antologické příběhy, které jen zabírají prostor zajímavé hlavní dějové osy.

Rád bych první sérii udělil vyšší hodnocení, ale nemohu tak učinit jen kvůli tomu, že seriál místy vypadá draze a natáčeli ho profesionálové. Hodnotíme ho na základě kreativity v příběhu, atraktivity postav a nefunkčního, až nudného formátu. Začátek a závěr byly fakt povedené, ale ta vata mezitím pokazila celkový dojem. I proto dostává sedm bodů z deseti

P. S. – Úvod finále se dvěma scouttroopery byl vynikající. Přesně takové momenty a scény jsem od seriálu v tomto světě očekával. Škoda, že jsou tak ojedinělé.

Tvůrci Game of Thrones ukončili spolupráci na nových Star Wars filmech pro Disney. Důvodem je údajně smlouva s Netflixem Tvůrci Game of Thrones ukončili spolupráci na nových Star Wars filmech pro Disney. Důvodem je údajně smlouva s Netflixem 31. října 2019 9:56
0/10