Koupě nového auta možná není až takový nesmysl, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Vlastnit auto je snem mnoha mladých Čechů. Dokonce i těch, kteří při pohledu na stav svého bankovního konta příliš jásat nemohou a v pomyslné pyramidě základních potřeb si ještě neodškrtli mnohé jiné věci.
Více než polovina mladých Čechů stále bydlí u rodičů. Při pohledu kolem sebe jistě vidíš, že mnoho tvých vrstevníků preferuje spíše stání v dopravních zácpách než MHD. Přestože klimatická změna nás ohrožuje stále více.
Jiná data hovoří o tom, že při koupi auta za něj dáme v průměru 290 tisíc korun a je staré přibližně 6 let. To znamená, že saháme po pestré paletě kousků – od těch úplně zbrusu nových z některého showroomu, až po ojeté exempláře s opravdu různým počtem ujetých kilometrů.
Co nová auta přinášejí? Vyplatí se našetřit a splácet úplně aktuální model s moderní výbavou a mnohem vyšší bezpečností, nebo raději sáhnout po ojetém kousku, co peněženku až tak nezruinuje?
Aby ses správně rozhodl, měl bys pochopit, jak přesně se auta za posledních 10 až 20 let změnila a které trendy letí právě teď.
Rozměry
Pokud chceš běžně velké auto nižší střední třídy (Škoda Octavia, Ford Focus, Renault Mégane, Kia Ceed atd.), do hledáčku ti nevyhnutelně padne i VW Golf. Alespoň podle statistik, protože jde o dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě.
Golf se dá použít jako příklad, který platí skoro pro všechny: auta každou generací nabírají na rozměrech. Někdy pár milimetrů, jindy více, ale trend je zcela jasný.
Generace modelu | Rok | Rozměry (délka v mm) |
Golf Mk1 | 1975 - 1983 | 3 705 mm |
Golf Mk2 | 1983 - 1992 | 3 985 mm |
Golf Mk3 | 1991 - 2000 | 4 074 mm |
Golf Mk4 | 1997 - 2004 | 4 148 mm |
Golf Mk5 | 2003 - 2009 | 4 204 mm |
Golf Mk6 | 2008 - 2013 | 4 199 mm |
Golf Mk7 | 2012 - 2019 | 4 255 mm |
Golf Mk8 | 2019 - | 4 284 mm |
Aktuální Golf je tedy o více než půl metru delší, než byl ten první. A dnešní Polo (o třídu nižší kategorie) je zas stejně velké jako Golf z roku 2000.
Značkám se tak lépe propaguje meziroční pokrok a více prostoru uvnitř, což pro tebe znamená i to, že ti na každodenní dojíždění do práce nebo výlety ve dvojici možná postačí i menší a levnější auto, než si myslíš.
Spotřeba? Ta se moc nezměnila
Co se dozvíš po odemknutí?
- Proč nad trendem SUV odborníci ohrnují nos
- Zda je pravda, že větší auta jsou při nehodách bezpečnější, nebo ne
- Co říkají statistiky o spotřebě paliva a emisích nových aut
- Jaký vliv mají novinky v dopravě na počet mrtvých při dopravních nehodách
- Které moderní prvky výbavy by ti neměly chybět a které budou povinné