Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Tímea Krauszová
14. ledna 2020 20:21

Vědci pracují na tabletce, která by mohla v budoucnu nahradit cvičení

Kategorie:
Zdraví

Přípravek by byl vhodný zejména pro starší a imobilní lidi.

Nová studie publikovaná ve vědeckém časopise Nature Communications hovoří o možnosti vytvořit tabletku, která by mohla v těle vyprodukovat stejné výsledky jako cvičení. Vědci z Michiganské univerzity objevili tuto vlastnost u jedné přirozeně se vyskytující bílkoviny s názvem sestrin.

Namísto fitka si ráno dát jen tabletku?

Nový vědecký objev může radikálně ovlivnit nejen budoucnost fitness světa, ale i náš pohled na medicínu. Sestrin by mohl pomoci starým lidem nebo pacientům, kteří se kvůli zdravotním potížím nemohou věnovat cvičení. Bílkovina by jim pomohla udržet si svaly v kondici. Výsledky se zatím potvrdily pouze na zvířecích testech.

Jak na to vlastně vědci přišli? Porovnávali tři skupiny much: dvě z nich strávily 21 dní trénováním na speciálně navrženém běžícím pásu. Jedna z nich byla chována specificky bez schopnosti produkovat sestrin, druhá měla přirozenou dávku této bílkoviny. Po třech týdnech si jejich výsledky porovnaly. Samozřejmě, očekávali zlepšení – pravidelným cvičením by přece měly mouchy svou úlohy zvládnout lépe. Avšak skupinka bez sestrinu se vůbec nezlepšila.

9. ledna 2020 22:36 Čas čtení 9:45 Jakub Szántó: Sulejmání měl na rukou krev amerických vojáků, Írán může mít do roka jadernou zbraň Jakub Szántó: Sulejmání měl na rukou krev amerických vojáků, Írán může mít do roka jadernou zbraň

Ve srovnání s tím se třetí skupina hmyzu, která sice netrénovala, ale dostala maximální možnou dávku sestrinu, nejenže prvním dvěma skupinám vyrovnala, ale velmi rychle je ve výkonu předběhla.

Testy pak zopakovali i na myších a dospěli k závěru, že bílkovina sestrin, která se produkuje ve svalech po cvičení, může po požití navodit podobný stav jako samotné cvičení. Vědci si pohrávají i s možností cíleně bílkovinu používat ve svalových skupinách, které se celé měsíce nehýbou – například pokud má člověk dlouhodobou zlomeninu v sádře.

Samozřejmě, vědci jsou zatím na úplném začátku. Nečekej tedy, že by sis v nejbližší době mohl koupit „fit svaly“ v podobě tabletek. Léčba bude vhodná zejména pro pacienty, kteří se jinak hýbat nemohou.