Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
6. února 2020 7:00
Čas čtení 18:19
Vojtěch Vanda

Strojvedoucí metra: Zajímavých faktů o metru je dost, ale vědět je nemůžete. Graffiti mi připomíná zápis z EKG (Rozhovor)

Strojvedoucí metra: Zajímavých faktů o metru je dost, ale vědět je nemůžete. Graffiti mi připomíná zápis z EKG (Rozhovor)
Zdroj: REFRESHER/Tony Havlík
REFRESHER ČESKO
Uložit Uložené

Pořádně jsme vyzpovídali strojvedoucího metra Petra Bernáška, který nám, dle svých slov, pověděl vše, co o metru mohl. Na jisté otázky ale odpovídat nechtěl a někdy dokonce nemohl ani nic naznačit.

Pro Pražany denním chlebem, pro mimopražské obvykle zážitkem. Metro obecně, v místě svého vybudování, vzbuzuje punc velkoměsta, a pokud nebydlíš v Praze, či jiném městě, ve kterém metro je, dobře víš, o čem mluvím. Spousta obyvatel Prahy si jej vybírá jako hlavní odlišující znak od jiných měst v Česku, obvykle jako distinktivní znak velikosti. Hrává hlavní roli i v jistých posměšcích, z čehož můžeme usoudit, že jsou na něj v hlavním městě dokonce hrdí.

Doporučeno
Pražský tramvaják: Před nosem jsem už někomu zavřel, ale nikdy to není schválně. Jednou mě cestující držel za kravatu (Rozhovor) Pražský tramvaják: Před nosem jsem už někomu zavřel, ale nikdy to není schválně. Jednou mě cestující držel za kravatu (Rozhovor) 28. ledna 2020 14:16

A asi je i proč. Je rychlé, poměrně spolehlivé a přepraví spoustu lidí v rámci města na vcelku velkou vzdálenost. Metro bývá často zahrnuto i ve scénářích různých detektivek, husí kůži nahánějících počítačových her, přestože se jedná o vcelku obyčejný dopravní prostředek. To opředení tajemstvím nejspíš tkví v jeho usazení podzemí. Proto jsme si říkali, jak jej asi vnímá osoba, která jej řídí.

Na naše nejniternější otázky o pražském metru nám odpovídal dlouholetý strojvedoucí Petr Bernášek. Setkali jsme se s ním na konečné linky A v Depu Hostivař, ve kterém nám ukázal halu s odstavenými stroji. Chtěli jsme o podzemní dráze vědět všechno, u některých věcí jsme však dostali pouze jisté fragmenty, které v nás akorát vybudily ještě větší zvědavost. Proč? Přečti si níže.

Strojvedoucí metra: Zajímavých faktů o metru je dost, ale vědět je nemůžete. Graffiti mi připomíná zápis z EKG (Rozhovor)
Zdroj: REFRESHER/Tony Havlik
V tomto článku si přečteš:
  • Co všechno musí strojvedoucí umět, aby mohl řídit metro
  • Z čeho má strojvedoucí metra největší strach
  • Jestli existují nějaké tajné chodby v pražském metru
  • Jaký je rozdíl mezi vlakovou jednotkou metra a klasickým vlakem
  • Proč je řízení metra psychicky náročnou prací
  • Jak se v metru řeší krizová situace
  • Jestli existuje o metru nějaký fakt, který zůstává obyčejnému cestujícímu skryt
Doporučeno
Ženy se ve věznici dostávají do konfliktu často. Muži to nemohou pochopit, říká ředitelka ženské věznice (Rozhovor) Ženy se ve věznici dostávají do konfliktu často. Muži to nemohou pochopit, říká ředitelka ženské věznice (Rozhovor) 25. ledna 2020 11:00

Pocházíte z Prahy? 

Ano. 


Takže je pro vás metro běžnou součástí života.

Samozřejmě, určitě. Metro se tady otvíralo v roce 1974, takže za tu dobu to každý bere jako samozřejmost. 

Metro měla původně být podpovrchová tramvaj. Ve stanici Hlavní nádraží je to vidět. Tam jsou vysoké stropy, sloupy a počítá se tam s vrchním přívodem elektrického proudu, tudíž tam měly jezdit tramvaje se sběrači nahoře.


V momentě, když cestujete do města, ve kterém metro není, nepřipadá vám, že tam něco chybí?

(smích) Tak, že by mi tam chybělo metro, to se říct nedá. Je to dáno tím, že je tady přece jenom větší kumulace obyvatel. Do Prahy jezdí spousta turistů a přece jenom i půlka republiky pracovat. Povrchová doprava to všechno nezvládala, proto se to metro tady zavedlo. A je to dobře, že se to udělalo.

V evropských i světových metropolích je to běžná záležitost. Nejstarší metro, pokud vím, mají v Londýně, tam to bylo ještě s parními lokomotivami. U nás to bylo všechno na elektrický pohon, už to bylo čisté. Jinde zase funguje jiná doprava, když tam není tolik obyvatel a aut. Některým městům v republice by to zahloubení ale prospělo. Ve větších městech, jako je Brno nebo Ostrava, kdyby se to v centru místy zahloubilo. Vešla by se tam i tramvaj, ale zase to stojí nějaké peníze. 


Vlastně tady to metro měla původně být podpovrchová tramvaj. Ve stanici Hlavní nádraží je to vidět. Tam jsou vysoké stropy, sloupy a počítá se tam s vrchním přívodem elektrického proudu, tudíž tam měly jezdit tramvaje se sběrači nahoře. Odvolalo se to až dodatečně, takže ostatní stanice se stavěly vysloveně pro metro.


Proč se to změnilo?

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 80056 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS
Domů
Sdílet
Diskuse