Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
20. dubna 2020 17:35
Čas čtení 14:16
Antonín Havlík

Jak koronavirus ovlivnil holičství, restaurace, bary nebo posilovny? Zeptali jsme se jich

ZAJÍMAVOSTI ČESKO KORONAVIRUS
Uložit Uložené

Jak české firmy postihla koronakrize a omezování jejich byznysu? A co si z celého problému odnesou?

Koronakrize. V poslední době slovo až příliš skloňované v souvislosti s pandemií koronaviru. Protože zatímco se životy jednotlivců  začínají nemoci pomalu přizpůsobovat, tak čeští podnikatelé budou škody napáchané v souvislosti s nezbytným omezením života v Česku počítat ještě mnoho měsíců.

Proto jsme některé firmy oslovili, aby nám pověděly, co se pro ně osobně kvůli koronakrizi změnilo. A nejen to – protože nová situace, kterou poslední dekádu nikdo nepamatuju, úplně proměnila některé zažité zvyky, zeptali jsme se, jakou lekci, poučení, si z této krize vzali. 

Do článku se vyjádřily tyto firmy:
  • Žufánek, výrobce alkoholu
  • Etapa, restaurace
  • GoOut, technologická společnost zaštiťující akce a události

  • Thomas Barbershop, holičství
  • Haenke, ekologicky udržitelné květinářství
  • Lidi z baru, provozovatelé Baru, který neexistuje, Whiskey Baru, 4pokojů, a dalších
  • Aerofilms, filmový distributor
  • JOHN REED Fitness, designová posilovna
  • Divadlo J. K. Tyla, divadlo v Plzni

  • Rohlík, potravinový on-line řetězec
  • Warhorse Studios, herní studio

  • Oktagon, MMA organizace

Doporučeno
Češi zvolili jako nejlepší rostlinný produkt roku 2019 veganské mleté z Lidlu. Podívej se na celkový žebříček Češi zvolili jako nejlepší rostlinný produkt roku 2019 veganské mleté z Lidlu. Podívej se na celkový žebříček 16. dubna 2020 13:52

Krize nás ovlivnila, je potřeba se přizpůsobit. Zjišťovali jsme, jak se kvůli koronaviru ze dne na den změnil byznys českým firmám
Zdroj: Žufánek

Žufánek

Výrobce alkoholu

Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?

Zcela upřímně, žádná změna nenastala. Lihovar jede ještě víc než před krizí. Destilujeme každý den včetně sobot a nedělí. Nonstop. Jen holt víceméně na sklad, 65 % našich zákazníků tvoří gastro provozy. A ty jsou teď zavřené. Naše obrovská výhoda je ta, že jsme rodinná firma, neplatíme žádný nájem, jsme ve svém a mimo rodinu máme jen 4 zaměstnance. Dokážeme přežít opravdu dlouho. Jednou to gastro otevřít musí a my v tu chvíli budeme mít plný sklad. 

Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?

Jedno poučení máme. Od prvního roku co podnikáme, jsme se zaměřili pouze na gastro. Nikdy jsme neprodávali v žádném supermarketu, jednoduše toho zboží není tolik a hlavně jsme nechtěli, aby se zákazníci rozhodovali o koupi jen na základě aktuální slevové akce. Totální zaměření na restaurace a bary teď ukázalo, že se to někdy nemusí vyplatit. Ale ani tak z toho principu neustoupíme a v obchodních řetězcích prodávat nebudeme. Gastro je král a první velký výpadek v historii nás nerozhodí.


Krize nás ovlivnila, je potřeba se přizpůsobit. Zjišťovali jsme, jak se kvůli koronaviru ze dne na den změnil byznys českým firmám
Zdroj: Etapa

Etapa 

Restaurace

Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?

Museli jsme víceméně začít od nuly. Spustili jsem e-shop, kde každý den umisťujeme nabídku pečiva, sladkého a jídel na konkrétní dny. Začali jsme prodávat i suroviny, keramiku, grafiku atd. Znamenalo to nastavit úplně jiné procesy uvnitř. Zákazníci si chodí vyzvedávat balíčky k okénku.

Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?

Je potřeba být pružní, přizpůsobit se podmínkám, které nejsme schopni ovlivnit. Nebát se experimentovat a dělat chyby, rychle se z nich poučit a neustále inovovat. To ale platitlo i před touhle situací.


 

Krize nás ovlivnila, je potřeba se přizpůsobit. Zjišťovali jsme, jak se kvůli koronaviru ze dne na den změnil byznys českým firmám
Zdroj: GoOut

GoOut

Technologická společnost zaštiťující akce a události

Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?

GoOut je plně propojen s kulturní scénou, která aktuálně prochází velmi těžkým obdobím. Koronakrize všechny pořadatele kulturních akcí vystavuje velké nejistotě, jelikož nikdo neví, jak dlouho bude tento stav trvat. Stejně tak nikdo nedokáže odhadnout, zda budou lidé ochotni na kulturní akce po tom všem vůbec chodit - nejen z pozice strachu z koncentrace velkého množství lidí na jednom místě, ale i jejich vlastní ekonomické situace.

Naše vlastní podnikání se tak ocitá taktéž ve velké nejistotě a čekáme co bude dál. Paradoxně máme v těchto dnech více práce než kdy jindy. Musíme zvládnout nejen komunikaci s pořadateli, ale i všemi našimi zákazníky. Všechno se tak koncentruje do velmi krátkého časového období, které je jinak rozloženo v čase.

Za GoOut jsme se vrhli hned do několika projektů reagujících na současní podmínky: rozvíjíme koncept festivalu NIC 2020, kde si lidé mohou kupovat vstupenky na neexistující akce a podpořit tak své oblíbené interprety. Dále aktivně informujeme o kulturních akcích v online prostoru a v neposlední řadě motivujeme zákazníky k nákupu dárkových poukazů, abychom následně pomohli kulturní scéně vstát z popela.

Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?

Trh v konečném důsledku bude fungovat podobně jako v době před krizí. Kultura jako taková snad nezmizí a vždy zde budou lidé, kteří ji budou rozvíjet. Jsme totiž v oboru, který nezná pouze finanční ukazatele, ale jsou mu vlastní hodnoty jako motivace, nadšení atd. Trh však zcela jistě projde velkými korekcemi. Některé subjekty zaniknout, jiné vzniknou. Dojde k přerozdělení a zcela jistě uvidíme pomalejší náběh zpět než tomu bude v jiných oborech.


Krize nás ovlivnila, je potřeba se přizpůsobit. Zjišťovali jsme, jak se kvůli koronaviru ze dne na den změnil byznys českým firmám
Zdroj: Thomas Barbershop

Thomas Barbershop

Holičství

Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?

Díky vládnímu opatření, které naše podnikání vlastně ze dne na den zastavilo, resp. zastavilo příjmy z něj, ovšem náklady zůstaly, tak ovlivnilo hodně. A protože jediný předmět podnikání firmy jsou holičské služby, tak se nedá vymyslet moc změn, které by firma použila a fungovala dál. Ze dne na den jsme přestali prakticky fungovat. Nyní jen čekáme až nám vláda zase dovolí fungovat.


Jediné štěstí je, že firma má rezervu pro případ krize o které se již delší dobu hovoří a tak jsme nemuseli zatím propustit jediného zaměstnance z bezmála dvaceti. Horší je, že s krizí můžete počítat, například propad obratu o 50 % apod. ale s totálním umrtvením provozu na nulu a ještě k tomu na dva a půl měsíce, to prostě nepředpokládáte. Momentálně přeskupujeme finanční prostředky např. do reklamy a propagaci před Vánoci na pravidelné platby, na platy zaměstnanců a čekáme, co se bude dít dál. Na pomoc od státu se příliš nespoléháme a ke slibům se neupínáme. Věříme, že to zvládneme.

Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?

Trh se jistě změní, až pomine stav nouze, to je v našem oboru jisté. Klíčové bude, jak na tom bude celá společnost, což se odrazí v chování zákazníků. Na jedné straně se dá říct, že vlasy a vousy porostou dál, ale také tato služba je zbytná a bude zase hodně lidí, kteří na tom budou tak, že úpravu zevnějšku pořeší vlastními zdroji a návštěvu kadeřníka či holiče si odpustí. Což bude mít jistě vliv na ceny našich služeb, kdy bude tlak na jejich snižování. S tím bude spojený tlak na kvalitu, už si budou zákazníci vybírat za jaké služby a hlavně kolik zaplatí. Doba blahobytu je tak za námi, a to bude změna sama o sobě.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 83595 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS
Domů
Sdílet
Diskuse