Nový výzkum ukazuje, že mladé Čechy už kouření cigaret tolik neláká.
Kouření cigaret mladé láká méně. Výzkum Státního zdravotního ústavu ukázal, že v loňském roce bylo mezi Čechy 24,9 % kuřáků starších 15 let. To je meziroční pokles o 3,6 %. Výsledky výzkumu uveřejnil Úřad vlády na svých stránkách. Tento trend započal v roce 2018.
„Těší mě, že se celkově počet kuřáků v Česku snižuje, a to jak mezi dospělými, tak i mladistvými. Zároveň se zvýšilo celkové povědomí o škodlivosti kouření. Už 60 procent obyvatel si všímá informací v médiích o rizicích užívání tabákových i nikotinových produktů, v roce 2018 jich nebyla ani polovina. V dnešní době je totiž, více než dříve, důležité mít schopnost rozpoznat reklamy a účelová sdělení v mediálním prostoru,“ řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Česká mládež to ale nemá lehké – tabákové společnosti používají stále sofistikovanější metody, aby je lákaly. Podle protidrogové koordinátorky Jarmily Vedralové je důležité, aby mladí dobře věděli o rizicích kouření a dokázali reklamu rozklíčovat. Ta se šíří především na sociálních sítích, kde výrobci propagují zejména zahřívané tabákové výrobky.
„Není to tak, že hlavním skokem je plnoletost. Nejvyšší skokový nárůst v kouření zaznamenáváme kolem 15. roku, kdy děti mění školy,“ uvedla. „Zatímco na ZŠ kouřilo 15 procent dětí, při přechodu na střední už 27,1 procent,“ doplnila.
Reklama na tabák je v Česku regulována. Tabákové společnosti se proto snaží balancovat na hraně zákona, nebo využít jiné marketingové strategie, aby mladé lidi přesvědčily k nákupu tabákových a nikotinových výrobků.
„Tabákové firmy stále využívají influencery na sociálních sítích, přestože to odporuje regulaci i etickým kodexům. Je potřeba, aby tomu politici i rodiče dětí věnovali pozornost, protože tyto produkty jsou velmi lehce návykové,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zahřívaný tabák tak působí na mladé mnohem atraktivnějším dojmem.