Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
28. května 2020 17:23
Čas čtení 1:05
Antonín Havlík

Mladí Češi kouří méně než v minulosti. Výzkumníci ale varují, že je tabákové společnosti lákají na influencery

ZAJÍMAVOSTI ČESKO
Uložit Uložené

Nový výzkum ukazuje, že mladé Čechy už kouření cigaret tolik neláká.

Kouření cigaret mladé láká méně. Výzkum Státního zdravotního ústavu ukázal, že v loňském roce bylo mezi Čechy 24,9 % kuřáků starších 15 let. To je meziroční pokles o 3,6 %. Výsledky výzkumu uveřejnil Úřad vlády na svých stránkách. Tento trend započal v roce 2018. 

„Těší mě, že se celkově počet kuřáků v Česku snižuje, a to jak mezi dospělými, tak i mladistvými. Zároveň se zvýšilo celkové povědomí o škodlivosti kouření. Už 60 procent obyvatel si všímá informací v médiích o rizicích užívání tabákových i nikotinových produktů, v roce 2018 jich nebyla ani polovina. V dnešní době je totiž, více než dříve, důležité mít schopnost rozpoznat reklamy a účelová sdělení v mediálním prostoru,“ řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Česká mládež to ale nemá lehké – tabákové společnosti používají stále sofistikovanější metody, aby je lákaly. Podle protidrogové koordinátorky Jarmily Vedralové je důležité, aby mladí dobře věděli o rizicích kouření a dokázali reklamu rozklíčovat. Ta se šíří především na sociálních sítích, kde výrobci propagují zejména zahřívané tabákové výrobky. 

Kouření mladí
Zdroj: DMCA/pxfuel.com
Doporučeno
Kouřit doporučovali lékaři, Flintstoneovi i Santa Claus. Historie tabákové propagandy od podprahových reklam až po instagramové hashtagy Kouřit doporučovali lékaři, Flintstoneovi i Santa Claus. Historie tabákové propagandy od podprahových reklam až po instagramové hashtagy 3. srpna 2018 15:03

„Není to tak, že hlavním skokem je plnoletost. Nejvyšší skokový nárůst v kouření zaznamenáváme kolem 15. roku, kdy děti mění školy,“ uvedla. „Zatímco na ZŠ kouřilo 15 procent dětí, při přechodu na střední už 27,1 procent,“ doplnila. 

Reklama na tabák je v Česku regulována. Tabákové společnosti se proto snaží balancovat na hraně zákona, nebo využít jiné marketingové strategie, aby mladé lidi přesvědčily k nákupu tabákových a nikotinových výrobků

„Tabákové firmy stále využívají influencery na sociálních sítích, přestože to odporuje regulaci i etickým kodexům. Je potřeba, aby tomu politici i rodiče dětí věnovali pozornost, protože tyto produkty jsou velmi lehce návykové,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zahřívaný tabák tak působí na mladé mnohem atraktivnějším dojmem.

Domů
Sdílet
Diskuse