Už žádné zpackané stanice, vzkazuje náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
V lednu tohoto roku zveřejnil Dopravní podnik další podobu nových stanic připravovaného metra D (psali jsme zde). Jejich původní podoba před lety schytala vlnu kritiky a protože už do nich nejde architektonicky nijak zasáhnout, pracuje se momentálně alespoň na jejich uměleckém ztvárnění.
Právě podobu vítězné umělecké podoby stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory na metru D uveřejnil ve středu na svém Facebooku náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„Dnes už můžeme s jistotou říct, že se nebudou opakovat zpackané poslední stanice Áčka. V minulosti se stanice metra stavěly jako výstavní skříň města, ze stanic je cítit rukopis architekta a umělce. S takovou péčí přistupujeme také ke všem stanicím metra D a pokračujeme ve výtvarných soutěžích jejich uměleckého ztvárnění,“ vysvětlil vznik nových vizualizací.
Jiří Černický – stanice Nemocnice Krč
Neschválený, ale diskutovaný návrh možného prodloužení metra linky D od Náměstí Míru směrem na Žižkov a Vysočany. Na ten si však Pražané budou muset nějaký čas počkat.
Moderní nástupiště jako odkaz naší doby
Náměstek tak představil tři vítězné návrhy uměleckého pojetí připravovaných stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory na metru D. „Ve vysoké konkurenci předních českých umělců nakonec zvítězili Vladimír Kopecký, Jiří Černický a Stanislav Kolíbal. Všem třem umělcům moc gratuluji a těším se, až se jejich umění projeví v celkově podobě stanic,“ ocenil Scheinherr jejich výsledky.
Stanice Nemocnice Krč, jejímž autorem je Jiří Černický odkazuje na nedalekou nemocnici. Právě lékařstvím a přírodními vědy se v uměleckém konceptu inspirují zdobné prvky stanice. „V budoucí stanici bude umělecky ztvárněný tlukot srdce, nervová soustava ale také bakterie a mikroorganismy, protože nemocnice jsou také místem pro vědecký výzkum,“ objasňuje náměstek.
Další modrá stanice Nové Dvory od Stanislava Kolíbala je neméně stylová – pracuje s geometrickými tvary a motivem rovnoběžek. „Tvoří kontrast ke skladně obkladů, a vzájemně se tak velmi dobře propojují s celkovou architektonickou podobou celé stanice. Umění a architektura zde spolu budou ve vzájemné jednotě,“ popsal.
Posledním odhaleným konceptem metra D je stanice Nádraží Krč. Její autor Vladimír Kopecký si ve svém návrhu hraje s tím, že nástupiště této stanice nebude zapuštěno do podzemí. „Vytváří podívanou pro cestující ve vlaku i lidi na chodbách cestou k nástupišti. Přináší nové možnosti vnímání, hraje si se světlem během dne, proměnou prostoru a také rychlostí přijíždějícího a odjíždějícího vlaku,“ doplnil Adam Scheinherr.
Celý dojem z metra D pak ještě doladí výtvarník David Vávra se svou jednotící linkou, která každému cestujícímu vizuálně jasně napoví, že se nachází právě na čtvrté trase pražského metra. Zatím však pořád není jasné, kdy přesně se na modrém metru první cestující reálně projedou.