Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
19. září 2020 18:04
Čas čtení 4:36
Martin Mičuda

Vyzkoušeli jsme nové GLE 350de a už víme, proč má Mercedes-Benz nejlepší plug-in hybrid na trhu

Vyzkoušeli jsme nové GLE 350de a už víme, proč má Mercedes-Benz nejlepší plug-in hybrid na trhu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH
Uložit Uložené

Luxusní GLE se dočkalo plug-in hybridní verze, která zaujme svými parametry.

Začátkem roku 2020 jsme se poprvé setkali s úplně novou generací GLE, které tvoří jeden z nejdůležitějších pilířů značky Mercedes-Benz. Výsledkem byl náš podrobný test, kde jsme ti ukázali přednosti i slabší stránky luxusního SUV s hvězdou ve znaku. Mezitím se nám ale podařilo dostat k druhému exempláři, avšak s hybridní technikou, která nás velmi pozitivně překvapila.

Jde o plug-in hybridní verzi GLE 350de 4Matic, která kombinuje naftový agregát s elektromotorem a velkou baterií. Na první pohled se může zdát, že v kontextu dnešní doby se jedná o poměrně paradoxní spojení, faktem ale je, že tento počin právem označujeme za nejlepší plug-in hybrid, jaký je momentálně na trhu.

Pointou tohoto testu tedy není představení GLE jako takového, protože to jsme už udělali při testu verze GLE 450, nyní se zaměříme na samotnou techniku.

 

Exteriér

Po vizuální stránce se plug-in hybridní GLE nijak neliší od konvenčních variant. Přítomnost elektrické soustavy naznačí pouze dvojice plaket za předním nárazníkem a dvě víčka – na řidičově straně totiž přibyl slot s konektory pro nabíjení.

V našem případě jistě zaujme atraktivní tmavomodrý lak, nechyběl Night Packet (černé doplňky) a příplatkový AMG Line, tedy sportovnější nárazníky, prahy a vytažené blatníky. V nich se schovávají 20" disky se specifickým designem – díky široké obruči by sis asi neřekl, že jde až o 20" obutí. Jak jsme již zmínili při testu modelu 450, i zde platí, že daná hvězdicová kola vyzní relativně utopeným dojmem, proto bychom sáhli po větších kolech. Jízdní komfort to kvůli velmi pohodlně naladěnému podvozku negativně neovlivní.

V exteriéru se ještě zastavme při světlech. Náš testovaný exemplář disponoval nejvyšší světelnou technikou, kterou zastřešují perfektní Multibeam LED-světla. Ta po stránce světelných schopností, dosvitu a plynule pracující adaptivní technice řadíme mezi tu největší špičku na trhu.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

Ani v interiéru není rozdíl v přítomnosti plug-in hybridní verze. Zejména v tomto případě ale řidič ocení standardně dodávané velké displeje. Dva 12,3" displeje zalité v lepeném skle totiž umožňují velmi efektně, přehledně a jasně monitorovat hybridní technologii. Přímo před sebe si tak můžeš v jeden moment zobrazit nejen aktuální spotřebu paliva i elektrické energie, ale i oba průměrné údaje.

Zároveň, středový displej odhaluje, jak jednotlivé motory fungují a navzájem spolupracují. V tomto případě tak displeje výraznou měrou přispívají k informování řidiče, aniž by ses zdlouhavě proklikával v menu.

I v tomto testu zopakujeme, že multimediální systém MBUX je uživatelsky nejlepší infotainment v současných automobilech. Nemluvě o prvcích rozšířené reality (při aktivované navigaci) či velmi dobrém hlasovém ovládání (v češtině) s umělou inteligencí. Na druhou stranu připouštíme, že po designové stránce dva „přilepená tablety“ na palubovce nemusí padnout do oka každému.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Baterie & Nabíjení

Prvním zásadním faktem, který už něco málo o perfektních schopnostech předznamenává, je velikost samotné baterie. Akumulátory, které jsou umístěny pod zavazadlovým prostorem, mají kapacitu 31,2 kWh! Abys byl v obraze, tak velké baterie neměl ani první Nissan Leaf, což je nejprodávanější elektromobil na světě. Toto je ale plug-in hybrid.


Aby toho nebylo málo, 350de má nejenže palubní nabíječku s výkonem až 7,4 kW, čili umožňuje nabíjení střídavým proudem (AC) s výkonem 7,4 kW, ale dokonce za příplatek je model vybaven systémem nabíjení stejnosměrným proudem (DC) s výkonem až 60 kW.

Takovým výkonem nedisponuje ani mnoho čistě elektrických aut, zatímco jiným hybridním autům se o tom může jen zdát. Například BMW X5 45e podporuje pouze 3,7 kW AC nabíjení a DC nabíjení ani nepodporuje.

V praxi to znamená, že na nabíječkách se stejnosměrným proudem se za ideálních podmínek nezdržíš více než 30 minut. Kromě toho, na klasické 50 kW DC nabíječce od ZSE nás mile překvapila i výborná křivka nabíjení, protože GLE se nabíjí téměř maximálním nabíjecím výkonem skoro celou dobu. Dokonce i po přesáhnutí 90 % se baterie stále nabíjejí s výkonem necelých 40 kW, což je fakt nevídané.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motory & Jízda 

Akumulátory, které by stačily i malému elektromobilu, pohánějí elektromotor s výkonem 100 kW / 136 koní, zatímco pod přední kapotou je konvenční jednotka – 2litrový naftový čtyřválec s výkonem 143 kW / 194 koní. Výkon celé soustavy je tedy 235 kW / 320 koní a 700 Nm. Jak to celé funguje?

Tím, že baterie si ponechává svou energetickou rezervu, startování a rozběh zastřešuje elektromotor, a to i v době, kdy ti displej ukazuje nulový elektrický dojezd. Pokud ale plynový pedál sešlápneš razantněji, respektive ho přitlačíš do druhé polohy, je jedno, jaký máš zvolený režim a štafetu probere naftový čtyřválec. Ten má za studena syrovější zvukový projev.

Říci je však třeba i to, že 2litrový agregát se vyznačuje úžasnou efektivností. Pokud zcela vymačkáš šťávu z baterií, tak z dlouhodobějšího hlediska (bez pravidelného nabíjení) dokáže být průměrná spotřeba paliva na úrovni okolo 7 litrů, což je perfektní údaj. Palivová nádrž má relativně slušných 65 litrů, takže jen na naftu můžeš udělat 800-900 km.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

To však mluvíme o čistě naftové jízdě, jenže nesmíš zapomínat na elektromotor a akumulátory, které můžeš dobít opravdu velmi rychle. Pokud to uděláš a budeš GLE 350de nabíjet pravidelně, tak de facto spotřeba nafty může být na úrovni 1-2 litry. Proč? Neboť na čistě elektricky pohon se nám podařilo na jednu baterii udělat až 92 kilometrů. Dokonce ve městě. Automobilka uvádí, že by to mělo být 90 až 99 km, což očividně není nereálné.

Samotná spotřeba elektrické energie se velmi liší od způsobu jízdy a zvoleném režimu. Při klidné jízdě městem můžeš dosáhnout spotřeby přibližně 20 kWh/100 km, při ostré jízdě není problém i 40 kWh. Pro přiblížení, na testovaném vzorku 1 000 kilometrů (z toho 370 elektrických) jsme dosáhli průměrné spotřeby paliva 6,8 l/100 km a průměrné spotřeby energie 7,4 kWh/100 km.

Snad jediné relevantní mínus této verze je její váha. Když do velkého SUV nacpeš velké baterie, tak se to pochopitelně negativně odrazí na hmotnosti. Základní GLE 350de váží 2 660 kg, zatímco náš výbavou naložený kousek vážil až 2 850 kg. Na rychlostních parametrech se to velmi neprojevuje, spíše si to uvědomíš při brzdění. Maximální rychlost na elektrický pohon je až 160 km/h, klasická maximálka je 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá za 6,8 sekundy.

dsdad
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Samozřejmě, všechny své atributy si GLE jako takové zachována i v hybridním podání – nechybí velmi plavný vzduchový podvozek, perfektně fungující 4Matic či 9stupňový automat.


Plug-in hybridní verze dostala také nové jízdní režimy. Kromě klasických možností přibyl režim Electric – zmíněných 92 elektrických km, nebo tzv. Battery Level – vozidlo se snaží co nejméně používat baterii, právě naopak, více rekuperuje a tudíž se ji snaží dobít.

Rekuperace přitom funguje velmi prediktivně – pokud se před vozidlem nachází překážka nebo se před tebe zařadí jiné vozidlo, systém rekuperací upraví rychlost tak, aby sis zachoval bezpečný odstup a dodržel rychlost. Rekuperace v GLE má zároveň vysoký potenciál, protože se uskutečňuje na všech čtyřech kolech, přičemž maximální rekuperační moment je až 1 800 Nm.

Pokud vezmeme v úvahu všechny zmíněné parametry, opravdu zjistíme, že na trhu momentálně není jiný plug-in hybridní automobil s podobnou technikou a schopnostmi. Možná si řekneš, že spojení elektrické energie a dieselu nejde dohromady, lokálně bezemisní elektrická jízda ve městě a cestování na dlouhé trasy s nízkou spotřebou nafty se ale v tomto počinu jeví jako perfektní recept na úspěch. Problémem může být jen cena 105 tisíc eur (cca 2,8 milionu korun), to ale není na poměry velkého prémiového SUV nic neobvyklého.

Domů
Sdílet
Diskuse