Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Obsah vznikl ve spolupráci se společností Don Lemme.
7. října 2020 17:29
Čas čtení 8:23
Vojtěch Vanda

Z nuly na 40 milionů. Dominik Nábělek ukazuje, že se tvrdá práce v módním prostředí vyplácí

Z nuly na 40 milionů. Dominik Nábělek ukazuje, že se tvrdá práce v módním prostředí vyplácí
Zdroj: Don Lemme
MÓDA ČESKO MÓDA
Uložit Uložené

Nejprve si založil módní e-shop, následně značku Don Lemme. Tvrdá práce vynesla pražskému podnikateli Dominiku Nábělkovi obrat v řádech desítek milionů korun.

Celkem 40 milionů korun. To je obrat, který v tomto roce překročí módní značky Stylovej a Don Lemme. A co tyto značky mají společného? Spojuje je teprve čtyřiadvacetiletý podnikatel Dominik Nábělek.


V rozhovoru s ním se dozvíš, proč se rozhodl podnikat, jak se vyvíjel vznik jeho malého impéria s oblečením, a co zapříčinilo to, že dnes podniká s obraty, které přesahují desítky milionů korun.

Z nuly na 40 milionů. Podnikatel Dominik Nábělek ukazuje, že mít vlastní fashion brand se vyplácí
Zdroj: Don Lemme
Doporučeno
Modelka Barbora Fialová: Práci u Gucciho jsem si vydřela, bylo to jako nějaká reality show (Rozhovor) Modelka Barbora Fialová: Práci u Gucciho jsem si vydřela, bylo to jako nějaká reality show (Rozhovor) 26. září 2020 9:48

Mohl bys přiblížit dobu, kdy sis poprvé pohrával s myšlenkou, že bys začal podnikat?Už na střední škole mě bavily příběhy podnikatelů.  Četl jsem různé knihy o byznysu, články
ve Forbesu a chodil jsem na různé přednášky.


Ve třeťáku jsem se dozvěděl, že mí spolužáci založili firmu, která vozila lidi na koncerty do
zahraničí. Připojil jsem s k nim a chvíli to běželo. To bylo první seznámení s reálným
podnikáním.


A od té doby ses připravoval, že budeš podnikatelem? Chytlo tě to?

Nepřipravoval jsem se, ale i když nám nakonec ten projekt krachl a nevyšel, ukázalo mi to
směr, kterým jsem chtěl jít. Takže ano, chytlo mě to, škola mě prostě nebavila.


Takže čím dřív odejít ze školy a dělat si to své, tak tím líp?

Bohužel tenkrát a ani dnes nevidím smysl v tom, abych zůstával ve škole. I přesto jsem však  nastoupil na vysokou školu (obor Podnikání a administrativa), kam jsem se nepřihlásil kvůli titulu, ale abych získal čas a ujasnil si, co vlastně chci dělat.

Jasně. 

Sem tam jsem měl nějakou brigádu, nicméně neměl jsem ani korunu. V té době v zahraničí měla velký hype couple trička King&Queen, tak jsem chytil příležitosti a začal je tisknout s potiskem na míru.

Kouzlo bylo v tom, že jsem vybíral předem zálohy, takže jsem nepotřeboval vlastní investici do zboží. Takhle jsem si vydělal pár prvních desítek tisíc korun.

Z nuly na 40 milionů. Podnikatel Dominik Nábělek ukazuje, že mít vlastní fashion brand se vyplácí
Zdroj: Don Lemme

Jak tě tedy vůbec napadl projekt Stylovej.cz a jak to vzniklo?

Věděl jsem, že chci skončit s trendovými tričky, a začít dělat něco serióznějšího a
dlouhodobějšího. Měl jsem dva nápady. Agenturu pro zastupování influencerů a e-shop s
pánským oblečením. Agenturu jsem si rozmyslel, protože mi přišlo bližší a zároveň i jednodušší  pracovat s produktem, než s lidmi.


Začal jsem tedy pracovat na e-shopu. Podařilo se mi spojit se s výrobcem, se kterým
spolupracuji dodnes.


Jaké jsou tvé nejranější vzpomínky na moment, kdy jsi e-shop spustil?

Vzpomínám si na to, jak jsem rok a půl dělal všechno sám. Od marketingu přes nákup zboží
až po expedici objednávek. Dělal jsem spoustu věcí zbytečně složitě, například jsem ručně vypisoval adresy na balíky, a podobně. Nejsilnější zážitek z každého dne byl pro mě vždy výlet na poštu s několika plnými IKEA taškami balíků. Pracovnice za přepážkou a lidi ve frontě nebyli mými největšími fanoušky. (smích)

Samozřejmě později jsem zjistil, že to šlo celé dělat mnohem jednodušeji a chytřeji. Podobnými chybami jsem se učil a postupně zlepšoval všechny procesy.


Jsi za to rád, že sis tím prošel?

Jsem, protože jsem si tím prošel od samého začátku a vím, co za tím vším stojí. Znám
veškeré detaily, souvislosti, to jak věci fungují. Umožňuje mi to věci zjednodušovat a
zlepšovat, čehož se držím dodnes.

Máš v podnikání inspiraci, vzor?

Největší inspirací mi je moje přítelkyně, která mi ukázala, jak se pořádně maká od rána do
noci, a jaká je daň za úspěch. Ona je ukázka toho, že čas vždycky ukáže, kdo propařil
víkendy, zatímco druhý makal na svém snu.


Abych to upřesnil, tak ona je majitelkou jednoho z nejlepších dámských e-shopů v Česku a na Slovensku. Velký vzor mám také v mamce, která mě naučila se nikdy nevzdávat. Jinak obecně inspiraci a motivaci čerpám z různých knížek, podcastů a od úspěšných lidí, se kterými se pravidelně setkávám v uzavřené skupině podnikatelů.

Doporučeno
Objevil se na scéně nový Virgil Abloh? Návrhář Domenico Formichetti mě našlápnuto na vrchol módního průmyslu Objevil se na scéně nový Virgil Abloh? Návrhář Domenico Formichetti mě našlápnuto na vrchol módního průmyslu 4. října 2020 14:20

V čem je tvůj e-shop, oproti ostatním, unikátní?

Asi tě nepřekvapím, ale naším hlavním cílem je mít kvalitní produkty za dobré ceny. To
samé samozřejmě říká spousta dalších firem, ale málokdo to cítí jako závazek. My zákazníky nepodceňujeme a nemyslíme si, že by nepoznali, že jím neposíláme dobré produkty. Chceme, aby naše oblečení nosili rádi.


Co bych ale vypíchnul, je jeden z největších výběrů džín různých střihů a designů. Jsem si
skoro jistý, že není nikdo, kdo by si nevybral. Moje zkušenost je taková, že ten, kdo si u nás jednou pořídil džíny, tak se prakticky vždycky vrátil a nakoupil znovu.


Obrovskou přidanou hodnotou je pro naše zákazníky skutečnost, že produkty, které
nabízíme, koupíš v Česku a Slovensku pouze u nás, protože jsme jejich výhradní distributoři. A co si budeme povídat, potkat někoho na ulici ve stejném oblečení, není žádný šlágr. Proto
všechny naše produkty nabízíme jen v omezeném počtu kusů a už je nikdy nedoplňujeme.


Od jiných obchodů se také odlišujeme tím, že nám čtyři roční období nic neříkají, a proto pouštíme nové kolekce do prodeje každý týden. Rychlé doručení, prodloužená doba na vrácení a dobré služby nevnímáme jako unikát, ale jako náš standard. Jak jsem na vlastní kůži zjistil, ne každý e-shop chápe, že na prvním místě musí být vždy zákazník.

Z nuly na 40 milionů. Podnikatel Dominik Nábělek ukazuje, že mít vlastní fashion brand se vyplácí
Zdroj: Don Lemme


Na co by člověk, který si chce založit podobný e-shop, jako máš ty, neměl nikdy zapomenout?

Jedinečný produkt, dlouhodobý potenciál a odhodlání. Tohle jsou tři věci, nad kterými bych se, pokud bych teď začínal s novým projektem, pořádně zamyslel.

Zamyslel bych se nad tím, jestli opravdu mám tak dobrý produkt, za kterým si mohu hrdě stát, a zda jej budu schopen prodávat i za několik let. Což je ostatně i důvod, proč jsem ukončil byznys s couple tričky.


Pokud si nejsi jistý, že tomu dokážeš obětovat všechno, včetně volných víkendů, dovolených
a peněz, raději ani nezačínej. Jestli tvůj nápad tyto dva body splňuje a jsi ochotný tomu dát vše, neváhej ani vteřinu a jdi do toho naplno. Nebudeš litovat.


Vzpomeneš si na nějaké chyby, které jsi během budování Stylovej.cz udělal? 

První a největší chybou byla ta, že jsem dostatečně nevěřil tomu, že to bude mít úspěch. S tím souvisí i to, že mě ani nenapadlo, že bychom mohli expandovat do jiných zemí. Přitom dnes jsme už ve čtyřech zemích. Z toho důvodu jsem krátkozrace zvolil český název Stylovej, který je dobrý pro náš trh, ale ne pro zahraniční.


Jak už jsem zmiňoval, ostatní chyby nás spíš posunuly, než aby nám uškodily. Já i celý můj tým chyby vnímáme jako příležitost se zlepšit. Neumím si představit nic horšího, než se ocitnout v situaci, kdy nebude co zlepšovat. Jak v životě, tak v byznyse.


Uvedl jsi, že sis nevěřil, a že to byla největší chyba. Není ale přirozené mít na začátku trochu obavy? 

Opatrnosti není nikdy dost, ale jestli zpětně něčeho lituji, tak jsou to věci, které jsem
neudělal. Nemusí se to povést, ale i tak to může být skvělá životní zkušenost, která tě
posune správným směrem.


Jsem si jistý, že kdybych si ze začátku věřil víc, byly by obě naše firmy v tomto stádiu
mnohem dříve. Abych uvedl nějaký příklad, svého prvního zaměstnance jsem měl zaměstnat daleko dříve, abych se mohl věnovat růstu a posunu firmy. Zbytečně mě to zbrzdilo..


Rozumím. Rozjel sis teda svůj e-shop. Jak to potom pokračovalo dál?

Pokračovalo to tak, že jsme rozšířili náš tým a expandovali jsme do Maďarska, Rumunska a
Slovenska. V roce 2018 jsme uvedli na trh vlastní značku oblečení Don Lemme.

Z nuly na 40 milionů. Podnikatel Dominik Nábělek ukazuje, že mít vlastní fashion brand se vyplácí
Zdroj: Don Lemme

Proč sis založil vlastní značku?

Chtěl jsem do Stylovej.cz přidat i prémiové produkty vyšší kvality se zaměřením na detaily

zahraničních značek, ale narazil jsem. Tyto společnosti jsem oslovil a dozvěděl jsem se, že
si chtějí zachovat svoji exkluzivitu, a prodávat své produkty jen na svých platformách.
Na základě toho jsem se rozhodl, že si prémiové kolekce vytvoříme nakonec sami, a to pod
vlastní značkou Don Lemme.


Co tě vlastně vedlo k tomu, že jsi chtěl do nabídky zařadit i prémiové produkty?

Mám rád streetwear a kvalitní oblečení. A tato kombinace mi v Česku chyběla. Když už jsem
tady něco takového objevil, tak to bylo od lokálních designérů, odradila mě ale vysoká cena.
Naším cílem u Don Lemme se tedy stala kombinace streetwearu, kvality a cenové
dostupnosti. Tohle je svatá trojice, kolem které se to celé točí.

Proč bych si tedy měl koupit produkt Don Lemme? A v čem bude jiný, než produkt od jiných českých značek?Když jsme spustili naši první kolekci, zaměřili jsme se konkrétně na skinny džíny. Ne, že by
se nedaly koupit jinde, ale vadilo mi, že nesedí dobře, nebyly dostatečně upnuté, nešly
obléct přes kotníky a celkově nebyly pohodlné.


Naše džíny jsme vyrobili z extra pružného materiálu, díky kterému byly pohodlné, perfektně
seděly, díky zipům u kotníku se dobře oblékaly, a zákazník si mohl vybrat nejen klasicky
velikost pasu, ale i délku džín. Takové džíny tady nikdo neprodává dodnes a u nás jsou stále
bestsellerem.


Tohle je způsob, jakým přemýšlíme nad výrobou našich produktů. Zaměřujeme se na
nejnovější trendy, na výběr prémiových materiálů a na malé detaily, které ve výsledku dělají
velké rozdíly.


Co se týká výroby, existují dva způsoby, jak produkovat oblečení pod vlastní značkou. Tím jednoduchým je způsob, kdy si nakoupíš hotový textil, necháš ho potisknout nebo přebrandovat a prodáváš ho jako svůj produkt. Tím pádem nemůžeš ovlivnit způsob výroby, výběr materiálu a výslednou kvalitu. Tomu já říkám merch, ne značka.


My jsme si od začátku vybrali tu složitější cestu, kdy máme pod kontrolou veškeré výrobní
procesy. Oblečení si navrhujeme sami, vybíráme materiály a dotahujeme do konce každý
detail podle našich představ včetně knoflíků, zipů, veškerých labelů, a tak dále.

Z nuly na 40 milionů. Podnikatel Dominik Nábělek ukazuje, že mít vlastní fashion brand se vyplácí
Zdroj: Don Lemme

Jak vznikl název Don Lemme? Symbolizuje něco?

Vychází to z anglické fráze „Don’t let me“, a to „let me“ se slangově zkracuje na „lemme“. Chtěl jsem mít dvouslovný název a zároveň něco, pod čím si lidé nic nepředstaví, aby nás v budoucnu název neomezoval v sortimentu. Anglicky rodilý mluvčí tomu porozumí ihned, ale jiní si třeba myslí, že jde o francouzskou nebo italskou značku. Další si zase řekne, že

Don znamená pán a Lemme zase něco jiného. Každý si v tom najde něco svého, a to se mi
líbí.


A co má Don Lemme symbolizovat? Naše přesvědčení a víru, že se dá z nuly vlastním úsilím vybudovat i něco velkého. Krásným příkladem je například Makhmud Muradov, který se přistěhoval do úplně cizí země, nikoho tady neznal a probojoval se až do UFC. Nebo raper Renne Dang, kluk z maloměsta, který je dnes jeden z nejoblíbenějších raperů v Česku. To jsou důvody, proč jsou právě tito dva jedni z mála influencerů, se kterými jsme kdy navázali spolupráci.

Doporučeno
Největším podzimním trendem v obuvi jsou penny loafers, které hlásí velký návrat do ulic Největším podzimním trendem v obuvi jsou penny loafers, které hlásí velký návrat do ulic 27. září 2020 11:38


Kde se to oblečení vyrábí?

Zhruba půl rok před uvedením Don Lemme na trh jsem se intenzivně věnoval hledání výrobce, který by splňoval moje vysoké nároky. Hledal jsem v Česku i v zahraničí. Co se týká české výroby, tak ani jedna textilní společnost, kterou jsem oslovil mi nedokázala vyhovět kvalitou ani cenou. Možná je to tím, že zde historicky nebylo mnoho textilních společností.


Jakkoliv se to zdálo nemožné, nakonec jsem jednoho výrobce našel v Turecku, kterého
pravidelně navštěvuji. Mohu tak dohlížet na kvalitu výroby. S majitelem výrobní firmy jsme
si sedli nejen lidsky, ale zároveň jako jediný dokázal pochopit, o co se snažím. K tomu jsem zjistil, že je turecký textilní průmysl na velmi vysoké úrovní, o čemž jsem neměl dříve ani tušení. Dnes už vím, že i velké luxusní značky si tam nechávají vyrábět oblečení.


Dobré vztahy s partnery, kdy se jeden s druhým navzájem respektujete, jsou určitě důležité. Nicméně, když chceš vybudovat respektovanou značku, co dalšího za tím stojí? Jaké kroky k tomu podniknout?

Na posilování brandu nějak extra netlačíme. Vnímám to spíš jako přirozený proces, který
vzniká tím, že se nám daří překonávat očekávání zákazníka, a to jak produktem, tak
servisem okolo.

Jsem si jistý, že nás takový zákazník doporučí dál a bude náš nejlepší a nejupřímnější influencer. Budovat podobné vztahy se nám daří, kolem značky se postupně tvoří silná komunita. A co za tím stojí? Spousta probdělých nocí, litry kafe a obden nový šedivý vlas.. (smích)

Z nuly na 40 milionů. Podnikatel Dominik Nábělek ukazuje, že mít vlastní fashion brand se vyplácí
Zdroj: Don Lemme

Rozumím. Mohl bys ještě osvětlit, jaké jsou výhody vlastnictví módní značky? 

Asi očekáváš, že řeknu, že doma přehuzuju peníze vidlema, ale pravda je taková, že
všechny peníze, které vyděláme, investujeme zpět do obou firem Don Lemme i Stylovej. A z mého pohledu jsou to nejlépe utracené peníze.


Jako obrovskou kliku ale vnímám to, že patřím mezi hrstku šťastlivců, které živí to, co je baví, a navíc můžu díky tomu dát práci dalším lidem.


Jaké máš plány s Don Lemme do budoucna? Kam to chceš posunout?

Aktuálně pracujeme na dámské kolekci, kterou pustíme ven snad ještě letos. Příští rok máme v plánu expandovat do Polska, otevřít kamennou prodejnu v Praze a spustit mezinárodní verzi e-shopu v angličtině s doručením po celém světě.

Moje vize je taková, že z Don Lemme uděláme globální značku známou po celém světe a

naši stopu zanecháme i na jiných projektech z různých oborů. Například si umím představit,
že naše práce bude mít přesah i do výstavby nemovitostí nebo interiérového designu.

Doporučeno
Móda Refresher: Češky a Slovenky přivítaly letošní podzim ve velkém stylu. Sleduj nejlepší outfity za září Móda Refresher: Češky a Slovenky přivítaly letošní podzim ve velkém stylu. Sleduj nejlepší outfity za září 1. října 2020 18:40


Fajn. Já už mám pouze poslední otázku. Máš nějakou radu pro začínající podnikatele, kterou bys sám rád na začátku slyšel, ale nedostalo se ti jí?

Byl bych rád, kdyby mi na začátku někdo řekl toto: Buď zvítězíš, nebo se poučíš, takže do toho
běž po hlavě, protože litovat stejně budeš jen toho, co jsi neudělal.

Domů
Sdílet
Diskuse