7. března 2021 10:41
Čas čtení 3:24

Recenze: WandaVision

Jak jsme zhodnotili megahit od Marvelu WandaVision?

Když Marvel oznámil, že Wanda a Loki dostanou vlastní minisérie, netušili jsme, že tvůrci Marvel Cinematic Universe už tehdy plánovali desítky dalších. A zatímco se natáčejí a dokončují, my už za sebou máme jejich debutový výtvor – WandaVision.

Seriál začíná s Wandou a se žijícím Visionem v městečku Westview v 50. letech minulého století s černobílým vizuálem a dějem vyprávěným ve stylu legendárních amerických sitcomů. Brzy se dozvídáme, že Wanda se nedokázala vyrovnat se svým žalem a ztrátou Visiona, a tak vytvoří Hex, útvar, ve kterém ovládá všechny obyvatele města a mění v něm realitu, jakkoli se jí zachce.

Herci, kteří se nesnášeli nebo se během natáčení nemohli vystát Herci, kteří se nesnášeli nebo se během natáčení nemohli vystát 4. března 2021 14:30

Postupně se o jejím výtvoru dozvídáme stále více, přestože si stále nejsme jisti, zda za tím stojí sama, nebo jí pomáhal nějaký jiný záporák či postava, jako například Mephisto. Seriál začíná být čím dál divnější a začíná několik dějových linek s neznámým příběhovým pozadím. Poznáváme i děti Wandy a Visiona, které dokáží zestárnout, kdykoli se jim zachce. Zjišťujeme, že Wanda zvolila sitcomový formát proto, že jako dítě milovala americké situační komedie, které tajně pašoval do Sokovie její otec.

WandaVision výtečně pracuje se seriálovým formátem, i když je pravda, že místy spíše připomíná dlouhý celovečerní film než seriálový příběh rozdělený na několik rovnoměrných epizod. Koneckonců, většina z nich má různou délku a poslední část začíná přesně v té vteřině, v níž končí ta předcházející. V podstatě jde o 5hodinový film (Marvel prvotně oznámil, že jde o 6hodinový seriál, ale zřejmě tam počítali i titulkové sekvence) šikovně rozdělený do 9 dílů.

Téměř každý končí napínavou scénou, takže chceš vědět, co se stane příště. A zatímco čekáš, zřejmě se s kámošema či na netu bavíš s jinými lidmi o všelijakých teoriích o tom, co se ve Westview vlastně stalo a co se ještě stane. A to je asi největší problém, který s WandaVision máme.

WandaVision
Zdroj: Disney+/The Walt Disney Company

Tvůrci si řekli, že značka Marvel není dostatečně zajímavá na to, aby přilákala lidi k seriálu. Vytvořili tak několik falešných dějových linií a postav, které odkazují na jiné marvelácké světy a teorie, jen aby lidé o seriálu mluvili více. Vznikla tak velká bublina na sociálních sítích, kde se lidé neustále předháněli v tom, kdo přijde s pravděpodobnější verzí.

WandaVision
Zdroj: Disney+

WandaVision je ve svém jádru příběhem o Wandě a Visionovi. O tom, jak se Wanda (ne)vyrovnala s jeho ztrátou a jak zvládá žal. Tato dějová linie je dostatečně silná a zajímavá na to, aby se v seriálu tvůrci věnovali pouze jí. V rámci Marvel Cinematic Universe je to příjemná změna, když se postavám dostáváme hlouběji pod kůži. Méně akce, více charakterového vývinu a více prostoru pro herce ukázat své schopnosti.

Elizabeth Olsen (Wanda) a Paul Bettany (Vision) se té šance chopili a předvedli jedny z nejlepších hereckých výkonů v rámci marveláckých projektů. Obzvláště Elizabeth Olsen byla v celé minisérii úžasná. Jejich společných scén mohlo být určitě více, jelikož mezi herci fungovala skvělá chemie. Stejně tak mohlo být delší i finále, které se nám jevilo jako příliš uspěchané. Některé postavy doslova zmizí ze scény a ty hlavní by si zasloužily více dialogů.

Z herců musíme vyzdvihnout i Kathryn Hahn jako Agnes/Agathu. Na druhé straně, něteré scén ze základny SWORD se nám zdály opravdu slabé, a to kvůli nepřesvědčivým hereckým výkonům trojice Teyonah Parris (Monica), Randall Park (Jimmy) a Kat Dennings (Darcy).

WandaVision
Zdroj: Disney+/Marvel Comics

Užili jsme si samotný formát minisérie, odkazy na legendární americké sitcomy i první, celkem humorně laděné části. Marvel zainvestoval, a tak skvěle působily i digitální triky či akční scény, přestože jsme se jich pořádně dočkali až ve finále. Rozhodně šlo o jeden z těch originálnějších projektů od Marvelu, který nás bavil sledovat od začátku do konce.

Na jedné straně chtěli tvůrci vyprávět osobní a emotivní příběh o ztrátě, žalu a o tom, jak tyto události změní Wandu. Příběh, který fungoval skvěle a v závěru dokázal být i překvapivě emotivní, se však rozhodli přerušovat. Neustále odkláněli divákovu pozornost směrem k jiným dějovým liniím, které se ve finále ukázaly jako absolutně nepodstatné.

Zklamaní jsme i z těch dějových linií, které tvůrci nedokončili, nebo se je ani nesnažili vysvětlit. Zamrzí celé rozuzlení kolem „Fietra“ i další falešné příběhové návnady, jako například Fantastic Four. Buď se jim v příběhu věnujte dostatečně, nebo jimi zbytečně diváka netahejte od skutečného děje.

WandaVision
Zdroj: Disney+/The Walt Disney Company

Marvelácké filmy trpěly formátem, kdy jeden neustále odkazoval na další, otvíral nové příběhy a představoval postavy budoucích velkofilmů. Zdá se, že ani seriály nebudou jiné a nedokáží plnohodnotně uzavřít své příběhy ani za 5 hodin.

Rovněž se budeme muset smířit s tím, že spousta věcí v marveláckých projektech prostě nedává smysl. Kde byl například po celou dobu Doctor Strange? O něčem tak magicky silném a nebezpečném se měl dozvědět okamžitě. Těch nelogičností tam ale bylo bohužel mnohem více. Pokud se rozhodneš ignorovat logické trhliny, určitě si tedy nějaký ten bodík navíc příhod.

WandaVision
Zdroj: Disney+

WandaVision má své mouchy. Umělé vytváření zbytečných dějových linií ve snaze zmást diváky se nám nelíbí a dost nám kazí výsledný dojem, který by byl jinak velmi dobrý. Vše ostatní totiž funguje. Skvělí herci a příběh, s jakým se v Marvelu často nesetkáváme.

Tvůrci a herci dokážou překvapivě vyvolat i emoce, a pokud to ještě dávalo smysl, potěšila i různá překvapení a komiksové narážky. Po finální epizodě udělujeme sedm a půl bodu z deseti.

0/10