11. března 2021 21:22
Adam Novosad

Vědci našli na Sahaře meteorit starý 4,5 miliardy let, který je starší než Země

NEWS

Sahara ukrývala vzácný meteorit.

Loni našli vědci uprostřed nehostinné Sahary meteorit, který se jim už na první pohled zdál neobvyklý. Analýzou přišli na to, že jde o kousek protoplanety nebo planetárního embrya, které kdysi mohlo sloužit jako základ budoucí planety. Na meteorit narazili v alžírské dunové oblasti Erg Chech, a tak dostal kus prastarého magmatického kamene název Erg Chech 002 (EC 002), informuje VICE.

Na základě studie publikované v žurnálu Proceedings of the National Academy of Sciences konstatoval geochemik Jean-Alix Barrat, že meteorit s největší pravděpodobností pochází z raného období solární soustavy. Meteorit patří mezi vulkanické horniny, ale ve srovnání s vulkanickým materiálem běžně se vyskytujícím na Zemi je výrazně odlišný.

Toto je největší a nejpřesnější 3D mapa vesmíru na světě. Zachycuje rozpínání vesmíru, které neustále zrychluje Toto je největší a nejpřesnější 3D mapa vesmíru na světě. Zachycuje rozpínání vesmíru, které neustále zrychluje 22. července 2020 8:54
Maine Mineral and Gem Museum/Darryl Pitt
Zdroj: Maine Mineral and Gem Museum/Darryl Pitt

I když meteorit našli loni v květnu, na povrch Země musel dopadnout mnohem dříve. Meteorit podle analýzy pochází z protoplanetární kůry, přičemž tato planetární embrya v začátcích sluneční soustavy často narážela do ostatních objektů a formujících se planet.