Cílem Kodexu obchodního oddělení a vztahů se Zadavateli reklamy je definovat základní principy obsahové inzerce na REFRESHERu. Popisuje vztahy mezi obchodním oddělením společnosti a redakcí, a také požadavky na práci se Zadavateli reklamy. Také slouží jako vymezení pojmů, pravomocí a povinností. Detailní definování je potřebné z charakteru inzerce na portálu a obchodního modelu společnosti, ale i neznalosti některých Zadavatelů v oblasti běžných redakčních procesů u vydavatelů.
Definice pojmů:
REFRESHER - provozovatel webového portálu refresher.cz a refresher.sk, vlastník a tvůrce obsahu na profilech sociálních sítí portálu.
Zadavatel reklamy - inzerent nebo partner, který spolupracuje s obchodním oddělením nebo produkcí s cílem získat mediální prostor na REFRESHERu.
1. Všeobecné principy obchodního oddělení
- Cílem obchodních zástupců je pochopit potřeby Zadavatele reklamy a navrhnout optimální řešení využití schopností a kanálů REFRESHERU.
- Obchodní zástupce má povinnost informovat Zadavatele reklamy, pokud jeho nápady, návrhy či vlastnosti zadaného textu, grafik, bannerů a jiných reklamních materiálů nejsou optimální pro cílovou skupinu, pokud těchto informací nebo pocitu nabývá on, redakce nebo produkční oddělení. V případě, že Zadavatel reklamy projeví nezájem o tyto rady, nebo je nerespektuje, tato povinnost není platná pro další spolupráce a výstupy, až do momentu, dokud o radu, názor nepožádá Zadavatel reklamy.
- Obchodní oddělení se snaží navrhnout optimální řešení. V případě, že navržený a přidělený rozpočet nedokážeme vyčerpat efektivně, tuto informaci sdělíme Zadavateli reklamy.
- Cílem obchodních spoluprací je dlouhodobá spolupráce a vytváření obsahu, produktů a služeb, které by představovaly win-win-win situaci, byly by přínosem pro Zadavatele reklamy, Refresher a jeho čtenáře.
2. Označování reklamy
- Každá reklama, reklamní spolupráce nebo jiná obchodní aktivita musí být označena bez ohledu na to, jakým kanálem REFRESHERu bude publikována.
- „PR článek“ představuje označení pro takový článek, při kterém Zadavatel reklamy dodal texty a měl zájem je zveřejnit v nezměněné podobě nebo zasahoval do výběru a úpravy tématu či jakékoliv části publikovaného textu nebo grafiky.
- „Sponzorovaný obsah“ představuje takový reklamní článek, u kterého Zadavatel reklamy dodal podklady, ale finální zpracování tématu a textů nechal na redakci REFRESHERu.
- Takové články budou označeny viditelně na začátku reklamního článku označením „PR článek“ nebo „Sponzorovaný obsah“ i s označením zadavatele reklamy, také ve výpisech na hlavní stránce portálu.
- PR články a Sponzorovaný obsah budou zveřejněny pod neautorským redakčním profilem „Inzerce“.
- Obsah „Ve spolupráci“ představuje druh článku, který má charakter běžného redakčního obsahu na REFRESHERu a tudíž může být zveřejněn pod vlastním jménem redaktora, a to i přesto, že je vytvořen ve spolupráci se zadavatelem reklamy. Pod běžným redakčním obsahem se myslí téma, obsah nebo text, o který by měl REFRESHER přirozený zájem. Jediný možný zásah zadavatele reklamy do článků označených „Ve spolupráci“ může být dodání informací, ne jejich formulování, výběr, zvýrazňování nebo jiná redakční úprava. zadavatel reklamy tedy může definovat pro něj důležité informace a fakta, ale je na rozhodnutí redakce, zda je považuje za vhodné pro zahrnutí do běžného redakčního obsahu. V případě nesprávně uvedených informací má zadavatel reklamy právo informace doplnit. zadavatel reklamy si je vědom, že výsledkem takové práce mediální prostor dostane, ale nemá možnost obsah přímo ovlivnit a výsledkem může být negativně laděný článek, pokud bude odrážet objektivně negativní zážitek jednotlivce nebo skupiny. Takový text bude vždy označen „Ve spolupráci“ a doplněn označením zadavatele reklamy.
- Teasingové reklamní články, u kterých si zadavatel reklamy nepřeje informovat o tom, že je článek součástí inzerce, nesmějí obsahovat jakékoli reklamní prvky, odkazy na klientské aktivity, stránky, prvky, slogany, hashtagy a takový článek musí být výstupem REFRESHERu, nikoli Zadavatele reklamy. Redakce se musí ztotožnit s obsahem, téma a zpracování se musí hodit do běžného redakčního obsahu REFRESHERu. Takové teasingové články budou po oficiálním začátku kampaně označené jako reklamní i s uvedením zadavatele reklamy. Klient bere na vědomí, že pokud si takový článek objedná a kvůli charakteru finálních podkladů a zadání obsah tohoto bodu nebude možné splnit, tento výstup bude z mediálního plánu odstraněn.
- V případě příspěvků na sociálních sítích budou využity nativní funkce dané sociální sítě označování zadavatele reklamy. V případě nedosažitelnosti funkce zvolí vhodné označení produkční oddělení Refresher.
- Odkazy v článku, které jsou umístěny dodatečně v obsahu článku, který nebyl původně vytvořen tak, aby článek daný odkaz obsahoval, budou označeny přímo vedle odkazu frází "placený odkaz". Takové placené odkazy nezasahují do obsahu, nemění jeho význam a text není umístěn dodatečně, pouze je přidán odkaz a možnost na text kliknout.
3. Nezávislost redakce a ovlivňování obsahu
- Redakce se řídí Etickým kodexem redakce REFRESHERu a principy standardní novinářské praxe, což zajišťuje objektivitu a faktičnost výstupů.
- Obchodní oddělení a vztahy se zadavateli reklamy nemohou ovlivňovat redakční obsah a zasahovat do redakčních procesů. Obchodní oddělení je povinné informovat a zdůraznit tuto informaci zadavatelům reklamy, kteří by měli snahu ovlivňovat nezávislost redakce.
- Zadavatelé reklamy respektují nezávislost redakce. Při zájmu ovlivnit redakční obsah, například v případě negativní recenze nebo informování o negativních krocích společnosti, berou na vědomí, že vztah subjektu zadavatele reklamy s REFRESHERem je obchodní. Mohou komunikovat s obchodním oddělením, nakupují mediální prostor, který mohou ovlivnit v rámci vymezených pravidel, ale nemají nárok ani možnost vstupovat do činnosti redakce.
- V případě neprofesionálního přístupu zadavatele reklamy upřednostňujeme nezávislost redakce nad vztahem zadavatele reklamy.
4. Komunikace zadavatelů reklamy s redaktory
- Redaktor REFRESHERu nemůže na přímo komunikovat s pracovníky marketingových, PR a reklamních agentur a dalších společností v síti dodavatelů zadavatelů reklamy. Inzerenti mohou komunikovat prostřednictvím jejich přiřazené kontaktní osoby z obchodního oddělení nebo přes společné redakční emailové adresy [email protected] a přidáním kopie mailu redaktora, prostřednictvím vedení společnosti nebo šéfredaktora. Nemůže probíhat komunikace mezi redaktorem a zadavatelem reklamy bez dohledu obchodního oddělení a vedení redakce.
- Redakce neprodává inzerci a nemůže brát provizi z prodeje. Zájemců o inzerci mohou propojit na obchodní oddělení společnosti.
5. Práce s podklady a výstupy
- Zadavatel reklamy je povinen zaslat kompletní podklady pro realizaci jednotlivých výstupů 4 pracovní dny před dohodnutým datem zveřejnění inzerce. V případě, že se jedná o nativní reklamu a je nutná produkce ze strany REFRESHERu, je nutné dohodnout detaily výstupu alespoň 14 dní předem.
- Zadavatel reklamy bere na vědomí, že pokud podklady dodá později nebo je změní v jakémkoliv rozsahu, datum zveřejnění reklamního článku se může posunout o 4 pracovní dny, v případě nativní reklamy o 14 dní.
- Pravidla dodávání podkladů zajišťují kvalitu výstupů a procesů v REFRESHERu. Naším cílem je dodávat kvalitní a dobře zpracované výstupy a současně respektovat volný čas i vedlejší aktivity našich zaměstnanců a partnerů.
- Zadavatel reklamy má nárok na 2 kola zpětné vazby a zapracování připomínek, které vznikly zaviněním zadavatele reklamy. Kolem zpětné vazby se považuje souhrn připomínek a požadavků na zapracování mezi zasláním nové verze ze strany REFRESHERu. Po dalším kole připomínek bude účtováno 20 % z celkové ceny jednotlivého výstupu.
- V případě, že zadavatel reklamy změní zadání, změní jakoukoliv obsahovou část článku nebo jiného výstupu, jehož téma bylo navrženo nebo připraveno REFRESHERem, ztrácí jakoukoliv předchozí garanci pro dosažení výsledků.
- V případě podkladů, které nekorespondují s hodnotami značky a společnosti, formou, stylem komunikace REFRESHERu si vyhrazujeme právo výstup nezveřejnit. Zadavatelé reklamy musí respektovat určitou úroveň jednotnosti komunikace.
- V případě, že se zveřejnění dohodnutého výstupu posouvá z důvodu nedodání podkladů nebo jiných důvodů, které jsou na straně zadavatele reklamy, zadavatel reklamy bere na vědomí, že exaktní termín zveřejnění může být ovlivněn jinými rezervacemi a může se posunout o 48 hodin později, než požaduje, nebo zcela zrušit v případě rezervace s exkluzivitou komunikace určitého segmentu v požadovaném čase zveřejnění výstupu.
- V případě zájmu o placenou propagaci na Facebooku je částka na propagaci nad rámec ceny mediálního prostoru a cena za nastavení reklamy je zveřejněna v aktuálním ceníku. Klient bude při placené spolupráci označený přes nativní funkci označování placených spoluprací na Facebooku. Na straně zadavatele reklamy, nebo jeho klienta, je nutné povolit tuto funkcionalitu a možnost označit placenou spolupráci ze strany REFRESHERu. Pokud ze strany zadavatele reklamy není zpřístupněna možnost označit placenou spolupráci ze strany REFRESHERu, placená propagace nebude nastavena.
6. Reportování
- Zadavatel reklamy dostane za každou kampaň a jednotlivé výstupy report výsledků.
- Pokud má zadavatel reklamy specifické požadavky na reportování, je nutné, aby tuto skutečnost oznámil při plánování kampaně.
- Reporty se předávají do 14 kalendářních dnů od ukončení kampaně trvající méně než rok, do 60 kalendářních dnů po ukončení roční spolupráce. V případě, že kampaň probíhá během několika měsíců, report výsledků se zasílá za každý měsíc, do 15. dne po měsíci, který reportujeme.
- Slovní zhodnocení, porovnání s předchozími kampaněmi zadavatele reklamy, benchmarking s podobným obsahem, heatmapy nebo speciální měření nejsou standardně součástí reportu.
- Specifické požadavky na reporty, například: reportování v dřívějším termínu nebo frekventovanější reportování, dílčí reportování nebo reportování specifických dat nejsou součástí běžně objednané služby a je nutno oznámit předem se specificky dohodnutými podmínkami.
- Standardně reportovaná data:
Reklamní články
Čtenost (podle CMS REFRESHER)Průměrný čas čtenáře strávený na článkuReach na Facebooku (v případě sdílení na Facebooku)Screenshot sdílení na FacebookuInstagram story
Počet přehrání a dosahInstagram post
ZásahPočet zobrazeníInterakce (lajky a komentáře)Video
Přehrání (podle YouTube)Dosledovanost videa (na vyžádání)Display reklama
Celkové impreseCelkové proklikyCTRVideoreklama
Celkové impreseCelkové proklikyMíra dosledování
7. Zakázaný reklamní obsah
- Recenze
Redakce nemůže zveřejnit reklamní text klienta, který vypadá jako redakční obsah a má vizuální charakter jako výsledek práce redakce, pokud inzerent zasáhl do textu, nebo podstaty článku. Mezi takové texty zapadají primárně recenze a spotřebitelské zážitky. Pokud klient nechá 100 % produkce a přístupu k recenzi na REFRESHERu, recenze je možná v případě, pokud to redakce schválí. Zadavatel reklamy nemá právo měnit jakýkoliv obsah ani formu takové recenze. - Tabákové výrobky
Spadají sem jakékoliv tabákové výrobky. - Homeopatika a léčiva s vědecky nepodloženými účinky
Spadají sem léčiva nebo látky určené k léčení s vědecky nepodloženými účinky. - Rozhovory
Obsah, který vizuálně a strukturou kopíruje redakční rozhovory. Citáty, otázky a odpovědi mohou být použity v běžném PR článku nebo nativním článku (sponzorovaný obsah), ale obsah by neměl být zaměnitelný za redakční rozhovor, a to i v případě jasně označené inzerce. Výjimku představuje obsah Ve spolupráci (podle bodu 2.6).
lang_PAGE_ETHICAL_CODE_73 4.11.2020.