Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Ilona Hobzová
11. dubna 2023 v 18:38

VIDEO: Úspěch českých archeologů! V Ománu odkryli unikátní nálezy

Kategorie:
Zahraničí

Archeologové při práci využívali speciální datovací metody.

Mezinárodní tým vedený Archeologickým ústavem Akademie věd ČR (AV) úspěšně zakončil třetí výkopovou sezonu v Ománu. Odkryl tam několik unikátních nálezů. Mezi nimi třeba pěstní klíny z období první migrace člověka z Afriky, skořápky vyhynulých pštrosů nebo jedinečnou kolekci skalních rytin.

omán nálezomán nálezomán nálezomán nález
Zobrazit galerii
(12)

Nálezy poskytnou cenná data pro výzkum klimatu i historie pouště

Na výkopových pracích v Ománu se podílelo 21 archeologů a geologů z 10 zemí. První expediční tým působil v provincii Zufár na jihu země. Výzkum prováděl uprostřed dun pouště ar-Rubʿ al-Chálí v nově objevených lokalitách bohatých na kamenné nástroje. Vědcům se podařilo najít například pěstní klíny, které pocházejí z období první migrace člověka z Afriky před zhruba 300 tisíci až 1,3 milionu let. Druhý expediční tým operoval v oblasti Duqm ve středním Ománu.

„Naše nálezy, za podpory čtyř různých datovacích metod, poskytnou cenná data pro rekonstrukci klimatu a historie největší písečné pouště světa. Přírodní podmínky formovaly i pravěké osídlení a my se snažíme studovat lidskou adaptabilitu na změny klimatu,“uvedl vedoucí expedice Roman Garba z Archeologického ústavu AV ČR.

Archeologové při práci využívali speciální datovací metody. „Radiouhlíkové datování a datování pomocí kosmogenních radionuklidů provádíme ve spolupráci s Ústavem jaderné fyziky AV ČR, který nově zprovoznil první hmotnostní urychlovačový spektrometr (AMS) v ČR, jenž umožňuje špičkový výzkum v oblasti těchto datovacích metod,“ doplnil Garba.

2. května 2024 v 15:42 Čas čtení 0:57 Sdílíš děti online? Riskuješ sexuální zneužití fotek, ukázala studie Sdílíš děti online? Riskuješ sexuální zneužití fotek, ukázala studie

Archeologové v regionu zkoumali i 2000 let staré rituální kamenné monumenty, tzv. trility, které se vyskytují v jižní Arábii. Pomocí radiouhlíkového datování a časoprostorové analýzy tým zjišťuje možné migrace starověkých komunit, které monumenty využívaly.