Vyplatí se vidět první sérii Cowboy Bebop?
Když Netflix oznámil hranou verzi legendárního anime od režiséra Shinichirōa Watanaba Cowboy Bebop, asi nikdo nevěřil, že se to může podařit.
Anime je anime z jistého důvodu. Často extrémně stylizované, přehnané v animaci, dialozích, v chování postav a jejich charakterech. Některé věci z anime se prostě normálně natočit nedají, i kdyby měli tvůrci neomezený rozpočet. Netflix se však o to stejně pokusil a výsledek je rozpačitý.
Cowboy Bebop sleduje tři lovce odměn (vesmírné kovboje), kteří hledají zločince ve snaze neskončit na mizině a mít co jíst. Lodi Bebop velí bývalý policejní detektiv Jet (Mustafa Shakir), který se dal dohromady s partnerem Spikem Spiegelem (John Cho). Později se k nim přidá i Faye Valentine (Daniella Pineda).
Rozdíly oproti anime jsou někdy povedené, jindy bolí
Seriálu se docela daří zachytit neuvěřitelnou smůlu a flegmatický přístup k chytání zločinců z anime. Bohužel, chytání zločinců se rychle stáhne do pozadí a tvůrci se začnou věnovat hlavnímu příběhu anime, konfliktu mezi Fearlessem (Neohroženým) aka Spikem a Viciousem (Kruťák). V anime je jejich příběh jen trochu načrtnutý.
Tvůrci totiž nechtěli mluvit o dlouhé historii mezi postavami, a tak nechali diváky, aby si ji domysleli na základě pár flashbacků a dialogů. Jinými slovy, pracovali s vědomím, že anime budou sledovat inteligentní lidé, kteří si spojí dvě a dvě dohromady. V případě seriálového zpracování však tvůrci jdou do detailů a odhalují Spikovu minulost. Nejprve jsme si mysleli, že se bojí vyprávět příběh seriálu pro masy jinak než doslovně.
Po 10. epizodě však víme, že je to trochu jinak. Tvůrci seriálu totiž změnili podstatnou část děje, kvůli čemuž bylo zapotřebí, aby se zaměřili na postavy Viciouse a Julie (společná láska Viciouse a Spika). Potřebovali vylíčit charaktery postav a jejich problémy, aby odůvodnili velkou charakterovou změnu u jedné postavy. Samotný nápad se nám velmi zamlouvá a chválíme, že nejde o remake jedna ku jedné.
Stále si však myslíme, že celá flashbacková epizoda s pořadovým číslem 9 byla zbytečná. Tvůrci se snaží dát divákovi zbytečně mnoho kontextu a přesto se jim nedaří udělat z Viciouse dobrého záporáka či postavu. Stejně jako v anime, i v této verzi se jedná o nejslabší část projektu. Nepomohl tomu ani herec Alex Hassell, který nedokázal dostatečně dobře prodat jeho zlomyslný charakter.
Vicious je stále otřesná postava, no a někteří herci zaostávají
Scénář mu však moc nepomohl. Vicious je prostě špatný a krutý člověk ve svém jádru. Tvůrci se snaží naznačit důvod, proč tomu tak je, jde však o výkřik do prázdna a on tak zůstává i nadále plochým charakterem.
V seriálu od Netflixu nevíš, co máš přesně čekat, a myslíme, že postavu Julie uchopili lépe. Není to už dále bezbranná žena, která čeká na svého prince na bílém koni. Avšak její přerod výrazně odklánějící se od anime nebyl dostatečně přepracován a postava neměla dostatek času ani prostoru na to, aby působil přirozeně. Zčásti za to může i herečka Elena Satine, která nezvládá své dialogy přesvědčivě a hodí se spíše do béčkových romantických filmů.
Cowboy Bebop má s tím velký problém. Už v první epizodě se představí dva herci, zamilovaný pár na útěku. Tak jako oni dva, i obchodník, se kterým dělají kšeft, působí jako třetiřadí herci. V seriálu, který očividně stál spoustu prachů, to působí jako pěst na oko. Někteří herci a postavy se však tvůrcům povedli. John Cho je sice trochu jiný, ale pořád skvělý Spike.
Daniella Pinneda hrála Faye, která byla oproti anime hodně odlišná, no a Mustafa Shakir byl geniální Jet. Řekli bychom, že ztvárnil ještě lepší postavu, než s jakou jsme se potkávali v anime, což je husarský kousek. Mustafa je bezpochyby nejlepší částí seriálu, což nás ani po všech 10 dílech nepřestává udivovat.
Remake anime je zábavný a hlavní trio postav ti přiroste k srdci
Cowboy Bebop je hraný remake slavného anime. V takových případech se tvůrci bojí dvou výchozích situací. Fanoušci si budou stěžovat, že nepřinesli nic nového a jednoduše udělali doslovný remake. V opačném případě si zase budou stěžovat, že se remake až příliš odklonil od originálu a nezachycuje jeho atmosféru. Tvůrce remaku André Nemec si vzal na ramena oba problémy.
Jeho Cowboy Bebop je zčásti doslovným remakem, zčásti remakem, který doplňuje a rozšiřuje anime, a zčásti zcela mění jeho podstatu. Některé změny se nám líbily (Julia, Jetovo dítě, Ana), jiné zase předvedly horší kvalitu v příběhu než anime (Pierrot Le Fou, mozkový hacker Londes či hned první epizoda s Red Eye).
Některé dějové linie a postavy jsou v anime fascinujíce pojaty a vykresleny. Je prakticky nemožné zachytit to stejně dobře v hraném stylu se skutečnými herci, respektive je jasné, že překonat to se zcela odlišným příběhem může dopadnout špatně. Netflixu se to občas daří, ale když to nevyjde, kontrast mezi kvalitou je propastný.
I přes několik nepovedených změn nás však sledování seriálu velmi bavilo. Ale musíme opět zmínit, že to bylo hlavně kvůli Jetovi, který byl fantastický. U Netflixu jsme zvyklí i na to, že produkční hodnoty nejsou až tak vysoké, jako například u HBO, a Cowboy Bebop to jen potvrzuje.
Herci, vizuální (počítačové) triky a práce s kamerou někdy zaostávají za očekáváními. Dost nám například vadilo nadměrné používání takzvaného dutch angle, když jsou herci zachycení šikmo. Z hlediska produkčních hodnot však můžeme pochválit kulisy. Interiér lodi Bebop vypadá úchvatně a několik sci-fi prvků a scén má povedený vizuál, takže celková sci-fi stránka příběhu odehrávajícího se ve vesmíru působí uvěřitelně.
Akční scény obstály před vysokými požadavky fanoušků
Báli jsme se o úroveň akčních scén, ale až na pár výjimek jsme spokojeni s jejich prezentací a choreografií soubojů. Závěrečný souboj kombinující konec samotného anime a souboj Viciouse se Spikem v kostele byl skvělý, stejně jako když si Spike zahrál na Johna Wicka a vyvraždil celý kartel.
Soundtrack se povedl na výbornou, jako i intro Tank. Dalším důležitým bodem, který musíme zmínit, je (ne)kvalita dialogů. Nejsme si jisti, zda se tvůrci záměrně snažili o kýčovité a nevkusné dialogy ve snaze přiblížit se stylizovanému způsobu jak v anime nebo si mysleli, že jejich dialogy jsou vtipné.
Nic však neomlouvá vybrané, trapné hlášky nebo doslova nechutné, nevkusné a příšerné dialogy, z nichž některé působí jako pokusy 13letých „cool“ teenagerů z dob před sociálními sítěmi, když jim široká veřejnost nemohla říct, aby raději sklapli a neztrapňovali se. Jeden příklad za všechny:
— Schleim (@Slime11037) November 19, 2021
Remake seriálu Cowboy Bebop je nepředstavitelně komplexním projektem. Na jedné straně se nám líbí některé příběhové změny, na straně druhé se zase najdou i takové, po kterých ti v ústech zůstane jen trpká pachuť. Samo o sobě by tyto scény fungovaly, ale při srovnání s anime jsou o dost slabší.
Nesnesitelná postava Ed
Ta nejvýznamnější změna však otevírá tvůrcům dveře, aby příběh a jeho postavy posunuli originálním směrem. My se vlastně na tu druhou sérii těšíme, i když si asi budeme mlátit hlavou o zeď vždy, když se na scéně objeví Ed.
V samém závěru první série se totiž oblíbená anime postava ukáže i v hraném seriálu, a jak jsme všichni tušili, je otřesná. Ed je v anime bláznivá 13letá dívka (velmi si však na svou sexualitu nepotrpí), která se ve formátu live-action (hrané živými herci) nedá zachytit věrohodně.
Těch pár vteřin, během kterých je Ed na obrazovce, jsme trnuli a kouleli očima. Ne, takhle prostě ne a my doufáme, že Netflix jen zkoušel odezvu diváků a fanoušků a nakonec zkusí postavu zpracovat odlišně, protože pokud bude taková otravná i ve 2. sérii, mnohé lidi to určitě odradí. Naštěstí v té první až na pár vteřin vůbec nebyla, a tak jsme si sérii dokázali užít.
Jen velmi těžko se nám Cowboyovi Bebopovi od Netflixu uděluje nějaká známka, ale pokud bychom se měli k něčemu přiklonit, tak s přimhouřenýma očima k sedmi bodům z deseti. Ale to jen v tom případě, že si z hlavy vytlačíme tu Ed z konce.
P. S. Ani ty jsi nepoznal Shina a Lina? V seriálu od Netflixu mají mizerné role a v podstatě nemají žádný dialog. Kdo vlastně jsou, jsme zjistili až náhodou přes iMDB.