Eva Poláčková vnáší do vánoční výzdoby míst nejen profesionalitu a kreativní preciznost, ale také emoce, příběh či poučení. Jejím snem je rozsvítit vánoční New York.
Rodinnou firmu DECOLED založil v roce 1997 Vítězslav Poláček. Postupně se k němu připojila manželka Eva a syn Vítězslav ml. Začínali „na koleně“ a za více než čtvrt století se vypracovali na lídra dekorativního osvětlení s projekty ve třinácti evropských zemích a v sezóně zaměstnává až dvě stě lidí.
Eva nám prozradila, že navzdory několika prestižním zakázkám ze světa je její největší srdečnízáležitostí vánoční stromek na Staroměstském náměstí. „Jsem opravdu bytostná Pražačka. Nejenže tady žiju, ale nechtěla jsem z politických důvodů ani kdysi emigrovat, protože Prahu mám tak ráda, že si nedovedu představit žít jinde. Proto je pro mě i velkým oceněním, že ji mohu zdobit. A když stojím při rozsvícení na Staroměstském náměstí a přibližuji lidem náš záměr, málokdy se ubráním určitému patosu daného okamžiku. Jsem za to vděčná,“ říká Eva Poláčková v rozhovoru pro Refresher.
Dnes firma zdobí přibližně 70 obchodních center v Česku, desítky dalších v zahraničí a stovky měst a obcí včetně těch největších. Zdobí i tramvaje, autobusy, lanovky, stezky v korunách stromů, lodě, nebo dokonce vodní hladiny rybníků a řek. V rozhovoru se dočteš, jak zdobení stromku ovlivňuje počasí a jaký je rozdíl například mezi Českem a Francií, co se týče vánočních trendů.
Světelnými dekoracemi zkrášlujete Vánoce 13 evropským zemím. Co ale pro vás znamená výzdoba vánoční Prahy?
Když kdosi nedávno na tiskové konferenci řekl, že Praha patří k nejkrásnějším, pan primátor ho opravil: ne k nejkrásnějším, ona je nejkrásnější. Minulý rok Praha získala ocenění nejkrásnější vánoční destinace na světě a americká CNN navíc letos uvedla, že nejkrásnější evropské trhy jsou právě v Praze.
Když stojím na Staroměstském náměstí a přejí lidem něco hezkého, opravdu cítím tu atmosféru domova. I v dnešní době, kdy je společnost trochu dynamická a polarizovaná, je strom symbolem toho, co nás spojuje.
Je to chvilka, kdy vše jde stranou a snažíme se v lidech vyvolat vzájemnou energii a připomenout, co nás utváří. Já navíc vnímám světlo s jeho mnoha významy a ráda ho využívám k propojení lidí a prostoru.
Kolik ozdob a světel zdobí stromek?
Letos je výzdoba záměrně jednoduchá, převažuje hlavně symbol kruhu a koulí, neboť i my se spojujeme v kruzích, rodiny, přátel, společností. Strom je animován na aranžovanou hudbu Vánoce na přání. Co se týká vánočních ozdob, tak jen strom má 25 velkých světelných koulí a stovky nesvětelných, strom obsahuje cca 13 km světelného řetězu.
Samozřejmě je tu i řada girland na stáncích a další nesvětelné koule, včetně velkých fotopointů. Např. ve tvaru kruhu fotopoint s panoramatickým obrazem Hradčan, velkou zlatou kouli s dalším a tabuli, kde si návštěvníci mohou přát svá přání.
Je to opravdu jednoduché, ale přitom bohaté, přesně taková je představa, která mě těší. Bohatost světel a souznění motivů. Staroměstský strom stojí v tak krásném prostoru, že není potřeba, aby byl pokaždé jiný. A velmi se snažím zabránit tomu, aby na něm byly dynamické prvky. Existují města a světové metropole, které mají svůj strom stále stejný, protože o Vánocích se vracíme domů, a právě to je symbolem domova.
Výzdobu doplní i pražské tramvaje, myslím, že to vytváří synergetický efekt pro celé město. Není to jen o samotné výzdobě, ale i o tom, že lidé do toho dávají radost a nadšení. Výzdoba působí hravě i elegantně.
Kolik lidí se na jeho výzdobě podílí?
Je to trochu složité. Kvůli počasí se někdy technici střídají, protože práce venku může být náročná. Navíc ne každý zvládne práci přímo na stromě, takže finální tým tvoří přibližně deset lidí. Tým má samozřejmě zázemí i s dalšími lidmi. Někteří se starají například o Václavské náměstí, takže jde o poměrně náročnou operaci.
Strom kdysi dávno měl třeba jen okolo jednoho km světelných kabelů, dnes jich má několik a vše je potřeba pečlivě zapojit do rozváděče, aby animace fungovala správně.
Vzpomenete si na příhodu s velmi špatným počasím?
Samozřejmě se občas stane, že počasí nebo nečekané události práci komplikují. Když manžel začínal před třiceti lety, problémy byly i s námrazou, dnes už to tolik nehrozí, ale déšť je stále nejhorší varianta, protože pracovníci jsou promočení. Před dvěma lety jsme měli hodně sněhu, a když jsem ráno přemýšlela, jak strom odpoledne rozsvítíme, byli jsme všichni zaskočení. Museli jsme se rozhodnout, zda sníh trochu odklepat, nebo nechat být.
Nakonec jsme nechali nánosy sněhu na stromě a výsledek byl nádherný, když sněžilo na Staroměstském náměstí, působilo to opravdu kouzelně. Takže všechno je v životě o kombinaci plánování, zkušeností a přizpůsobení se podmínkám. Nepřízeň počasí se nakonec často promění v příjemný vánoční efekt.
Pečujete o údržbu osvětlení během celého vánočního období?
Počasí nebo technika však někdy nejsou ideální a občas se objeví další faktory, které práci komplikují. Máme proto pohotovost, a bohužel tím práce nekončí. Velký stres, spojený s tím, že všichni chtějí strom rozsvítit, pravděpodobně končí, ale práce pokračuje i v prosinci.
Není výjimečné, že je třeba ještě 24. prosince zasahovat, stejně tak i 26. prosince. Někdy jsme dokonce výzdobu opravovali ještě začátkem ledna, protože lidé chtějí mít vše do Tří králů perfektní.
Kdy se začínají řešit první návrhy, designy a plánování?
Mohu říci, že přípravy na příští rok řeším už nyní. Minulý týden jsme se s týmem bavili o tématech pro příští sezónu a grafici už chystají návrhy na příští rok. V zahraničí, například ve Francii, jsou zvyklí začínat plánovat už v lednu a mít hotovou připravenou zakázku k realizaci. U nás v Česku je to složitější, i když i zde už lidé začínají myslet na Vánoce dříve než v říjnu.
My jako větší firma musíme kvůli kapacitě stanovit termín, dokud jsem schopni přijímat objednávky, abychom byli schopni vše vyrobit. Někdy je to opravdu velmi náročné neodmítat zakázky a zachovat požadovanou kvalitu a koncepci.
Vzpomínáte na rozdíly při plánování vánoční výzdoby v různých evropských městech, v čem se odlišují například trendy?
Lze vnímat určité kulturní rozdíly, které odpovídají tomu, co známe i ze světa módy nebo automobilismu. Obecně platí, že ornamentálnost a zdobnost je příznačnější spíš směrem na východ, zatímco na západ převládá určitá střídmost. Konzervativnost je podle mě větší v našich krajích, v Česku a na Slovensku. Když lidé experimentují, děje se to spíše individuálně.
Zadání z Francie nebo Belgie jsou někdy odlišná. Zákazníci se nebojí barev jako hnědá či černá nebo jiných netradičních kombinací, které by u nás nebyly běžné.
Je to trochu odraz obecného chování v životě, raději zvolíme jistotu než experiment. Ano, móda a trendy zůstávají spíše doménou návrhářů a designérů, zatímco v běžném životě převažuje snaha spoléhat se na to, co je ověřené.
Teď mě napadlo, jak přistupujete ke zdobení stromku u vás doma? Když ozdobíte 13 zemí, chce se vám ještě? (smích)
Znáte to české úsloví „kovářova kobyla chodí bosa,“ my jsme tím opravdu postiženi. Dokonce byl jeden rok, už dávno, kdy jsme byli tak unavení, že syn navrhl, abychom si přinesli dom jeden z našich stromků. stromek. Nebyl živý a nevoněl jehličím. Na Vánoce potřebuji alespoň vůni stromku. (smích)
Pravda je, že nemám moc síly experimentovat doma. Mám designově bílé prostory a vše je u nás hodně světlé, takže mi vyhovuje jednoduchost, mám jen pár červených kouliček.
Jak se vám daří při tak velkém množství světelné výzdoby stále zachovat důraz na uměleckost a řemeslné zpracování?
Je to velmi náročné, protože jak firma roste, musíme hledat rovnováhu mezi originalitou a
praktičností. Některé výstavy musí být určitou částí „konfekční“, aby se daly realizovat ve větším množství míst, aniž bychom ztratili kvalitu a umělecký charakter. Snažíme se, aby naše projekty měly precizní materiály, promyšlenou výrobu a technologický rozvoj. Například pro vystavování ve Frankfurtu a Londýně pracujeme s jemnějším světlem, abychom nechali vyniknout zpracování a příběhu.
LEGO, nebo tatranský čaj? Testujeme zajímavé adventní kalendáře pro muže
26. listopadu 2025 v 13:00
Na svých výstavách se snažíme více zapojit interaktivní prvky, stezky, kvízy - aby návštěvníci mohli prožít zážitek nejen vizuálně, ale i více edukativně. V Praze, v Srdcích Evropy, se počet návštěvníků po mírném poklesu v předešlých ročnících opět návštěvnost zvyšuje, což potvrzuje, že tato cesta má smysl. Cílem je, aby návštěvník získal nejen potěšení z krásy světel a příjemné atmosféry, ale i nové znalosti a inspiraci, a to i rodiny s dětmi. Chceme, aby celkový zážitek byl kultivovaný a edukativní, aby lidé mohli být osloveni originálně a příjemně. To je pro mě základní princip, kterým se při výstavách řídíme.
Základem je respekt k prostředí, ať už jde o náměstí, obchodní centrum nebo veřejný prostor. Výzdoba musí působit přívětivě a kultivovaně, aby se lidé cítili dobře, a přitom reflektovala charakter místa. Největším trendem podle mě není slepě sledovat nové módní vlny či barevné kombinace, ale vytvářet harmonickou a příjemnou atmosféru, která funguje všude.
Zdůrazňujete ekologická řešení a to, že vánoční výzdoba nemá jen potěšit, ale také nést určitý příběh či poučeni. Jakým způsobem do svých projektů promítáte udržitelnost?
Ano, snažíme se environmentální přístup implementovat do celé firmy, technologizací, inovacemi produktů a postupným přechodem na nízkonapěťové systémy. Letos jsme zakoupili druhou 3D tiskárnu, takže pracujeme s recyklovatelným plastem a velmi šetrně vstupujeme do tohoto světa. Hledáme také další inovativní cesty a technologie, aby bylo možné vyrobené produkty znovu využít nebo recyklovat, místo aby skončily jako odpad.
Snažíme se být šetrní i z hlediska energetické náročnosti. Někdy panují mýty o vysoké spotřebě, ve skutečnosti to není energeticky náročné. Ve srovnání třeba s gastronomickým provozem je to téměř zanedbatelné. Představa, že tisíce LED diod spotřebovávají hodně energie, je mylná.
V minulosti se během energetické krize s tímto přehnaně manipulovalo, někdy jsme investovali do rozvaděčů, které nic neřešily, nebo zhasínali, i když by se dalo svítit efektivně a úsporně. Jde tedy hlavně o to vědět, že některé kroky lze udělat jednoduše a běžně, aniž bychom museli vyhlašovat environmentální revoluci, a přitom být šetrní k energii i materiálům.
Dnes vytváříte obrovské světelné parky, zdobíte obchodní centra a centra měst. Když se ohlédnete na začátky, věřili jste v takové něco?
Když manžel firmu zakládal, já jsem mu trošku pomáhala s nápady a vše bylo spíš „na koleně“. Pamatuji si, jak jsme poprvé osvětlovali most ve Špindlerově Mlýně a pak postupně motivy VO v pražských obvodech. Dnes do Špindlerova Mlýna jezdíme už asi po několikáté, protože město je dlouhodobě spokojeným partnerem, podobně jako v mnoha jiných městech. Máme mezi sebou partnerský vztah. Tehdy výzdoba stromečku nebyla běžnou záležitostí, dnes je to už nezbytností a symbolem každého kterého místa.
Dnes máme také vlastní nemovitost, kam zveme naše partnery a přítele na slavnostní rozsvícení, vždy s nějakým příběhem. Z této myšlenky vznikla koncepce, kterou jsme později rozšířili, poprvé ve Žlutých Lázních v Praze, a dnes už máme dvacet dva míst v několika zemích a doufáme, že příští rok jich bude třicet nebo více.
Komě současné výzdoby se stále více soustředíme na větší a významnější místa a evropské metropole. Tímto způsobem nejen vyprávíme naše příběhy , ale postupně rozšiřujeme svou působnost ve veřejném prostoru.