Od úterý platí předvolební „období ticha“. Zákonné opatření má zamezit ovlivňování výsledků voleb na poslední chvíli.
Aby se předešlo ovlivňování výsledků voleb na poslední chvíli, výsledky předvolebních průzkumů se podle zákona nesmí zveřejňovat tři dny před volebním víkendem. Takzvané volební moratorium potrvá od úterý 24. ledna až do ukončení hlasování, tedy do 14:00 v sobotu 28. ledna. Za porušení zákazu hrozí finanční sankce až do výše 30 tisíc korun.
„V době počínající třetím dnem přede dnem voleb a končící ukončením hlasování nesmějí být žádným způsobem zveřejňovány výsledky předvolebních a volebních průzkumů,“ píše se v plném znění zákonu, v němž je zákaz zveřejňování předvolebních průzkumů zakotven.
Podrobnosti o volebním moratoriu vysvětlil například server Lupa.cz, který poukazuje na to, že je jedno, zda v tomto období tradiční média nevinně připomenou voličské preference z minulých voleb nebo zda tvoje kamarádka nasdílí jeden z průzkumů na svůj instagramový profil. Stále hrozí pokutou postižitelné následky.
„Za zveřejnění předvolebních a volebních průzkumů je třeba pokládat i zveřejnění na internetu, konkrétně na veřejném profilu na sociální síti Facebook,“ vysvětlil „období ticha“ Tomáš Langášek z volebního senátu Nejvyššího správního soudu, který má postih za sdílení předvolebních průzkumů na starost. „Jde sice o způsob zveřejňování, který zákonodárce nemohl mít na mysli, když přijímal právě citované ustanovení, neboť v té době Facebook ještě neexistoval, podstatné je však pouze to, že i vyvěšení předvolebního průzkumu prostřednictvím Facebooku je třeba pokládat za zveřejnění, přičemž může způsobit právě ty důsledky, jimž se zákonodárce snažil zabránit zakotvením omezeného ‚volebního ticha‘ v podobě zákazu zveřejňování předvolebních průzkumů v zákonem určené době,“ dodal.
Osobní odhady o tom, jak volby dopadnou, ale nevadí. Sankce platí pouze v případě, pokud bude nasdílen skutečný předvolební průzkum. Langášek zároveň připustil, že internet umožňuje obecně mnohem rychlejší reakce než tištěná média.
Předvolební průzkumy pravidelně zveřejňují sociologické agentury. Zda skutečně ovlivňují výsledky voleb a jak vůbec odpovědi sbírají, se dočteš v samostatném článku.