Reklamní profesionálové nejprve Prchala vyzvali k rezignaci, což odmítl.
Art Directors Club Czech Republic (ADC), který sdružuje reklamní profesionály, vyloučil ze svých řad Marka Prchala, marketingového experta hnutí ANO. Důvodem jsou Prchalovy aktivity související s prezidentskou kampaní Andreje Babiše. Klub se od nich distancoval a dohodl se na vytvoření etického kodexu politické reklamy, která dosud není nijak regulována. Jde o historicky první vyloučení člena z klubu, který funguje už třicet let.
ADC: Používat marketing k šíření strachu a lží je amorální i nebezpečné
„Jeho členství v ADC bylo již několikrát diskutováno, avšak způsob, jakým je vedena nynější kampaň, překračuje dle členů ADC nejen profesionální, ale i etické hranice,“ uvedl klub v prohlášení o tom, proč se rozhodl marketingového odborníka a spoluautora komunikace prezidentského kandidáta Andreje Babiše ze svých řad vyloučit. Prchalova činnost je podle ADC v rozporu s posláním spolku a jeho zájmy.
„Marek Prchal byl proto vyzván k rezignaci na svoje členství, což odmítl. Byla proto svolána mimořádná schůze klubu, na níž se přítomní členové shodli na jeho vyloučení. Zároveň se členové klubu zavázali k sestavení etického kodexu politické reklamy a k iniciování odborného diskurzu, který by pomohl definovat hranice čestného a poctivého marketingu politických kampaní,“ stojí dále ve zprávě.
Vše okomentoval i předseda ADC David Suda: „Používat, a k tomu ještě zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lží, strachu a štěpení společnosti je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru. Přestože bychom se měli vzájemně tolerovat, jsme přesvědčeni, že způsob, jakým byla vedena tato prezidentská kampaň, by tolerován být rozhodně neměl.“
Reakci Marka Prchala redakce Refresheru zjišťovala, do vydání článku ale nereagoval.
Babišův génius sociálních sítí a celý tým pod palbou kritiky
Na služby Marka Prchala Andrej Babiš dlouhodobě spoléhá. V roce 2017, po vítězství hnutí ve volbách do Poslanecké sněmovny, ho předseda hnutí během tiskové konference přizval na pódium. Nazval ho géniem sociálních sítí. Záběr, na kterém Babiš líbá Prchala na čelo, se stal virálním.
V právě probíhající prezidentské volbě je Babiš částí veřejnosti kritizován za své billboardy s hesly jako „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat, ne voják“. „V neoficiálních materiálech, které kolují v těchto dnech mezi lidmi a korespondují s babišovskou ‚protiválečnou‘ kampaní, se pak objevují například i nepravdivé informace o chystané mobilizaci Čechů za účelem vyslání na skutečná bojiště,“zjistil server Seznam Zprávy.
Kritikem Babišovy kampaně je i jeho protikandidát Petr Pavel. „Důsledkem Vaší kampaně konflikt ve společnosti dosáhl kritické hladiny a musíme ho zmírnit, protože ubližuje všem. Ať vyhraje kdokoliv z nás, uvědomte si odpovědnost za to, v jakém stavu bude naše společnost po volbách,“uvedl a Babiše vyzval, aby stáhl všechny reklamní materiály, v nichž používá strach ze zatažení do války.