„Kdo je Dana?“ ptali se několik týdnů čeští tiktokeři. Ve středu večer se „záhada neznámé ženy a muže s maskou Jokera“ částečně rozluštila. Je to Mikýř. A v zádech má ministerstvo vnitra.
Internetová mystifikace se točila kolem několika výrazných tváří českého internetu – v první řadě tedy kolem Martina Mikysky alias Mikýře, ale také kolem Kamila Bartošky alias Kazmy nebo Adély Pulcové vystupující pod nickem Shopaholicadel. Nakonec se ukázalo, že jde o relativně odvážnou kampaň státní správy, kterou za necelý den vidělo jen na YouTube 230 tisíc lidí.
Vše začalo u podezřelého tikotového i instagramového účtu, který se váže i na webové stránky, s jednoduchou otázkou: „Kdo je Dana?“ Na fotografii je mladá brunetka, společnost jí dělá muž s maskou komiksového Jokera. Design je nápadně podobný videím, které dělá Kazma, a hra s čísly a symboly zase odkazuje na Shopaholicadel.
Udička zabrala. Tiktokoví i instagramoví tvůrci se začali předhánět v interpretacích, které často nabývaly až bizarních rozměrů.
Ve středu večer ale vyšlo na youtubovém profilu Martina Mikysky „Mikýřova úžasná pouť internetem“ vysvětlující video. Na něm se sám Mikýř odhalil jako ten, kdo nosí Jokerovu masku. A také poodkryl šifru, která se skrývala pod otázkou: „Kdo je Dana?“
„Dvěma milionům osob a subjektů přistane do schránky do konce března tenhle dopis s finální indicií,“ říká Mikýř ve videu. „Řešení téhle hádanky vám ale tady prozradím už teď,“ pokračuje influencer s maskou Jokera.
„Dana je datová schránka,“ prozrazuje.
Kampaň na datovky
Datové schránky jsou prostředkem státu, jak komunikovat s osobami nebo institucemi elektronicky. V České republice fungují od roku 2009, jde o elektronické úložiště, kam ti chodí dopisy, které ti normálně stát posílá poštou. Jejím zřizovatelem je tedy české ministerstvo vnitra.
Asi milionu lidem stát do konce března zřídí datovku automaticky, proto se ministerstvo rozhodlo ve spolupráci s marketingovou agenturou spustit rozsáhlou mediální kampaň. K propagaci najala také známé influencery. Mezi nimi je například Jakub Kotek nebo Míša Tomešová. A taky Martin Mikyska.
„Jde o spolupráci s agenturou, která má na starost komunikační kampaň k propagaci datových schránek,“ potvrdil Martin Mikyska Refresheru. „Jen jsme to udělali po svém,“ vysvětluje influencer. Celá „záhada“ však prý asi bude pokračovat, s určitostí se nedá vědět nic, jedná se totiž o jednoho z největších internetových „trollů“ současného českého internetu.
Tak i na otázku Refresheru, zda videa mají spojitost také s Kamilem Bartoškou alias Kazmou, Mikýř odpovídá neurčitě: „Já nevím.“
Spojení známého influencera s datovkami bylo ale podle zdrojů Refresheru lehkým překvapením i pro úplné vedení ministerstva vnitra. O konkrétní kampani nevěděl ani mluvčí resortu Ondřej Krátoška, se kterým se Refresher ve čtvrtek ráno spojil. Mluvčí si ale rychle spojil fakt, že ministerstvo, respektive odbor eGovernmentu, najalo marketingovou agenturu.
Později Krátoška doplnil a potvrdil, že je to součástí kampaně na datové schránky, která probíhá již téměř rok. „Na základě naší strategie oslovit mladší segment cílové skupiny jsme se rozhodli zapojit do kampaně i influencery,“ píše mluvčí.
Projekt schvaloval resort, kreativa ale byla podle našich informací víceméně čistě v rukou Martina Mikysky.
Zmíněnou agenturou je podle Hlídače státu firma Media age, která v minulém roce vyhrála soutěž na propagaci datových schránek. Samotná agentura Refresheru potvrdila spojení s aktuálním videem Martina Mikysky.
Celkově podle serveru Lupa.cz ministerstvo vnitra za kampaň pro datové schránky (televizní, rozhlasovou i online) vyhradilo 21 milionů korun. Podle dvou zdrojů Refresheru si Mikyska za svůj díl práce účtoval 285 tisíc korun.