Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Ilona Hobzová
23. února 2023 v 11:55
Čas čtení 1:50

Psychologický prvek pro řidiče, nebo estetický paskvil? Dopravní značení v centru Prahy budí rozpaky

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené
Psychologický prvek pro řidiče, nebo estetický paskvil? Dopravní značení v centru Prahy budí rozpaky
Zdroj: Refresher/Ilona Hobzová

Značka s názvem V 12e, upozorňující na místo vyžadující zvýšenou opatrnost, vzbudila pozornost veřejnosti.

Na sociálních sítích se začala šířit fotografie z centra Prahy, konkrétně z Týnské uličky na Starém Městě. V úzké jednosměrné ulici se nachází záď Týnského chrámu a deset domů. Pozornost nově vzbudilo vodorovné dopravní značení ve formě bílých klikatých čar a fakt, že se prvek objevil v obytné zóně, navíc v Pražské památkové rezervaci. 

Obyvatelé se zde cítili ohroženi, zdůvodnil úřad

Refresher požádal o vysvětlení Odbor péče o veřejný prostor městské části Praha 1, který za dopravním značením stojí. Podle vedoucího odboru Ludvíka Czitala může vyznačení působit nesrozumitelně a jde o atypický případ vyplývající z místních dopravních souvislostí. „Týnská ulička je v tomto místě dosti úzká a mírně se zde ve směru jízdy lomí doleva. A právě v tomto místě, kde mají řidiči tendenci držet se ne uprostřed komunikace, ale při vnitřní straně oblouku, je mírným nárožím vchod do domu,“ uvedl Czitala.

Na úřad se prý opakovaně obraceli lidé žijící ve zmiňovaném domě s prosbou o pomoc. Podle Czitaly se cítili často ohroženi a úřad jejich požadavek na zvýšení bezpečnosti vyhodnotil jako oprávněný. Proč odbor zvolil zrovna tuto formu? „Instalovat v tomto úzkém místě například antiparkovací sloupky či jiné fyzické zábrany nebylo možné. Přistoupili jsme proto k využití vodorovného dopravního značení jako psychologického prvku navádějícího podvědomě řidiče do středu komunikace,“ vysvětlil šéf odboru. Věří, že atypické řešení napomůže větší bezpečnosti obyvatel domu.

Týnská ulička, Praha
Zdroj: Refresher/Ilona Hobzová

Refresher oslovil také Jiřího Skalického, ředitele Odboru památkové péče. K užití dopravního značení není odbor kompetentní se vyjadřovat, formu značení ale nepovažuje za ideální. „Z estetického hlediska a z příkladů jiných městských částí v Praze, ale i měst v Evropě jsou tyto věci viditelné zejména v Praze 1. Bohužel. Odbor dopravy to s námi ani nekonzultuje a poté vznikají takové estetické paskvily,“ uvedl Skalický.

V Praze už je skoro stejně vozidel jako lidí

V hlavním městě žije podle Českého statistického úřadu cca 1 274 562 lidí. Registrovaných vozidel se v Praze nachází 1 217 344. Vyplývá to z Ročenky dopravy, kterou loni v srpnu zveřejnila Technická správa komunikací hlavního města Prahy. Auta registrovaná v Praze tvoří zhruba sedminu celkového počtu aut v zemi.

3. prosince 2024 v 7:16 Čas čtení 3:42 „Během několika let bude tvář Prahy čistě německá.“ Hitler snil o demolici Petřína, jak chtěl změnit Prahu? „Během několika let bude tvář Prahy čistě německá.“ Hitler snil o demolici Petřína, jak chtěl změnit Prahu?

Jedním z nejvíce probíraných bodů veřejné diskuze je zákaz vjezdu osobních automobilů do centra města. Refresher se před loňskými komunálními volbami ptal všech lídrů a lídryň, kteří v Praze kandidovali, zda by tento zákaz podpořili. „Nechceme žádné jednostranné upřednostňování ani experimenty. A nechceme ani jednostranné restrikce. Takže žádný absolutní zákaz aut v centru od nás neočekávejte. Jedním dechem ale dodávám, že uděláme maximum pro to, aby auta do centra zajížděla jen minimálně,“řekl tehdy redakci lídr vítězné strany a dnes nově zvolený primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle jeho předchůdce Zdeňka Hřiba (Piráti) se ale Praha tomuto kroku v budoucnu nevyhne. 

Oprava: Původně jsme měli v citaci chybnou zmínku, do jakého směru se ulice lomí. Za chybu se omlouváme.

Domů
Sdílet
Diskuse