Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
Tereza Patočková
4. srpna 2022 19:37

Vědci z Yaleovy univerzity obnovili buněčnou aktivitu mrtvého prasete

Kategorie:
News
Vědci z Yaleovy univerzity obnovili buněčnou aktivitu mrtvého prasete
Zdroj: Pexels

Nově vynalezený systém OrganEx je technologie, která spočívá v recirkulaci kyslíku a krve do buněk a tkání tak, aby mohly zůstat funkční i po několika hodinách od smrti.

Krátce po smrti organismu začnou odumírat buňky a selhávat orgány. Tým vědců z Yaleovy univerzity však nyní vyvinul způsob, který dokáže obnovit buněčnou aktivitu i po smrti. Tuto ohromující technologii nazvanou OrganEx lze použít k zahájení opravy buněk i v poškozených orgánech. Vědci předpokládají, že OrganEx by mohl dále vést k účinnějším metodám transplantace orgánů a léčby ischemie. Informovali o tom na webu Yale News.

Ischemie je stav, který způsobuje odumírání tkání a buněk v orgánu v důsledku sníženého přívodu krve a kyslíku. Závažnost této poruchy lze pochopit ze skutečnosti, že ischemie myokardu (ischemie srdce) je často považována za hlavní příčinu srdečního selhání u lidí. Vědci z Yaleovy univerzity dokázali během své studie obnovit buněčnou aktivitu prasete, které zemřelo v důsledku zástavy srdce, a to do jedné hodiny od jeho smrti.

„Buňky neodumírají hned po smrti, což v podstatě otevírá možnost zásahu. Touto studií jsme ukázali, že při správném zásahu nemusí buňky odumřít,“
řekl serveru Interesting engineering jeden z autorů studie a neurolog z Yaleovy univerzity Zvonimir Vrselja.

2. března 2024 14:30 Čas čtení 0:11 KVÍZ: Poznáš hlavní města států USA podle indicií? KVÍZ: Poznáš hlavní města států USA podle indicií?

OrganEx je technologie, která spočívá v recirkulaci kyslíku a krve do buněk a tkání tak, aby mohly zůstat funkční i po několika hodinách od smrti. Systém OrganEx je poháněn dvěma komponenty. První z nich simuluje funkci srdce a plic a pumpuje krev do celého těla. Druhý je v podstatě tekutina obsahující syntetický hemoglobin zvaný hemopure a řadu dalších molekul, které zabraňují srážení krve a rozpadu buněk. Hemopure dodává červeným krvinkám kyslík a nutí je zůstat funkční.