Češi a Češky zůstávají štědří. Když končí Black Friday, zapojí se do Giving Tuesday.
Nejnovější výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti ukazuje, že lidé v Česku jsou ochotní pomáhat. Do nějaké formy dobročinnosti se v uplynulém roce zapojilo až 83 % z nich. Nejčastěji darují věci (41 %), kupují produkty s dobročinným účelem (41 %) nebo posílají finanční dar (40 %). Roste také počet dobrovolníků a dobrovolnic, letos jich bylo 19 % oproti 16 % v předchozím roce.
V období druhé poloviny listopadu, kdy se pozornost soustředí na Black Friday, přináší taková zjištění pozitivní kontrast. Lidé v Česku se totiž krátce po skončení slevových akcí chystají letos podesáté podpořit světový svátek štědrosti Giving Tuesday, který připadá na úterý 2. prosince. Zapojit se plánuje každý čtvrtý člověk, což potvrzuje, že solidarita má v české společnosti stále pevné místo.
Miliardy na Black Friday, miliony na Giving Tuesday
Ačkoli se čtvrtina Čechů a Češek letos chystá nakupovat během Black Friday, stejně velká část plánuje podpořit také Giving Tuesday. Loni lidé v Česku utratili téměř osm miliard korun během Black Friday jen na e-shopech, zatímco na Giving Tuesday bylo darováno za 10 let půl miliardy. Aktuální výzkum dárcovství v Česku agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti však potvrzuje, že ochota pomáhat druhým je pro drtivou většinu Čechů a Češek přirozená.
„Black Friday nám ukazuje, jak snadno můžeme nakupovat. Giving Tuesday naopak připomíná, jak krásné je darovat. Štědrost a solidarita nejsou jen o financích, ale o energii, kterou dáváme do vztahů i společnosti. Každý dobrý skutek má svůj dopad, který bývá často větší, než si dokážeme představit. Navíc prospívá také našemu zdraví,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti a národní ambasadorka Giving Tuesday v Česku a dodává: „Giving Tuesday nepopírá Black Friday. Jen nabízí jiný směr. Vede nás k tématům, která nejdou vložit do košíku. A připomíná, že dobro není konkurencí zisku. Je jeho hlubším smyslem.“
Zatímco Black Friday připomíná nákupní horečku a učí nás ptát se: „Co si mohu koupit levněji?“, Giving Tuesday nám připomíná otázku opačnou: „Kdy jsem naposledy někomu pomohl*a?“
Pomáhat je pro většinu lidí důležité a jejich počet roste
Pomáhat je pro osm z deseti Čechů a Češek dlouhodobě důležité. Většina poskytnuté pomoci směřuje do Česka (77 %), nejčastěji dětem (41 %) a zvířatům (31 %). Přibývá také lidí, kteří věří, že stát by měl aktivně podporovat dárce*dárkyně a dobrovolníky*dobrovolnice. Letos to uvádí 77 % respondentů a respondentek, loni to bylo 72 %. V dobrovolnictví dominují ekologické aktivity, jako je úklid přírody nebo sázení stromů. Až 15 % dobrovolníků a dobrovolnic věnovalo dobrovolnictví loni více než 50 hodin svého času, tedy přibližně hodinu týdně.
„Podíl lidí, kteří jsou ochotni věnovat se dobrovolnictví, by mohl být ještě vyšší. Silným motivátorem může být ukázání hmatatelného přínosu, který pomoc měla, a nabídka jednoduchých způsobů zapojení se, bez nutnosti dlouhodobého závazku k pravidelné činnosti,“ dodává Tereza Horáková z Ipsosu.
Jak Češi a Češky pomáhají (Ipsos, říjen 2025):
- 83 % lidí z Česka se zapojilo do nějaké formy pomoci
- 41 % lidí darovalo věci, 41 % koupilo produkt s výtěžkem pro dobrou věc
- 40 % lidí přispělo finančně (většina impulzivně – 67 %)
- 77 % pomoci směřuje do České republiky
- Nejčastější cíle pomoci: děti (41 %), zvířata (31 %)
- 19 % lidí se věnovalo dobrovolnictví (oproti 16 % v roce 2024)
- 83 % lidí považuje pomoc za osobně důležitou hodnotu
- 77 % lidí si myslí, že stát by měl aktivně podporovat dárce*dárkyně a dobrovolníky*dobrovolnice
Dobré skutky prospívají zdraví
Pomoc druhým má pozitivní dopad nejen na společnost, ale i na samotné dárce a dárkyně. Výzkumy Harvardu a Carnegie Mellon University potvrzují, že lidé, kteří pravidelně pomáhají, mají nižší pravděpodobnost výskytu depresí nebo vysokého tlaku. Dávání aktivuje mozková centra odměny a zvyšuje hladinu dopaminu a oxytocinu, tedy hormonů dobré nálady. Vědci tento efekt nazývají helper’s high. „Když prospíváme druhým, prospíváme i sobě. A to je i jedním z poselství Giving Tuesday – připomenout, že radost z pomoci je nakažlivá,“ říká Lucie Mádlová.
Giving Tuesday v médiích: kvalita nad kvantitou
Zatímco lidé si cestu k pomoci nacházejí, média dávají větší prostor slevám než štědrosti. Analýza mediálních výstupů od společnosti Newton media ukazuje, že od roku 2016, kdy se Giving Tuesday v Česku konal poprvé, se v médiích objevilo téměř tři tisíce příspěvků, které o něm informovaly. Vedle 25 tisíc zmínek o Black Friday za stejné období může toto číslo vypadat skromně, ale rozdíl je v kvalitě.
Zatímco mediální obraz Black Friday ovládají značky elektroniky, slevové servery a obchodní domy, Giving Tuesday se objevuje ve veřejnoprávních médiích, v tisku, v rozhlasových pořadech či komunitních zpravodajích. Zajímavé je, že zatímco Black Friday si udržuje poměrně stabilní pozornost, Giving Tuesday roste. V roce 2019 a 2020 byl mediálně nejsilnější – pandemie zjevně probudila chuť mluvit o pomoci víc než kdy dřív.
Konec listopadu tak nabízí příležitost k bilanci: kolik času a pozornosti věnujeme nákupům a kolik skutečné pomoci. Giving Tuesday, který letos připadá na 2. prosince 2025 a slaví svůj desátý jubilejní ročník, vyzývá k malým i velkým činům laskavosti od darování věcí, času či pozornosti až po peníze.
Výzkum Giving Tuesday realizoval Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let, celkem bylo dotázáno tisíc respondentů a respondentek. Výzkum byl realizován online v říjnu 2025.