Správa železnic zveřejnila budoucí podobu terminálu Dlouhá Míle, který bude součástí novostavby železniční trati v úseku Praha-Ruzyně – letiště Václava Havla.
Za architektonickým návrhem stojí společnost AFRY a Pavlíček Hulín architekti. Trať k letišti by měla začít fungovat v roce 2028. Informovala o tom Správa železnic na svém webu.
Stát bude v rozvojovém území poblíž letiště, obchodního centra Šestka a Pražského okruhu. Propojí železnici se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i tramvajemi. Poskytne také parkoviště P+R, jehož kapacitu bude možné postupně navyšovat až na 2 100 stání.
Podle architektů splňuje návrh přísné požadavky na kvalitu urbanistického, architektonického, konstrukčního a technického řešení. Objekt bude flexibilní, umožní budoucí rozvoj oblasti a poskytne komfort cestování srovnatelný s nádražími evropských metropolí.
„Architektonický návrh plně využívá potenciálu terminálu nejen jako dopravního uzlu, ale také jako cílového bodu případného budoucího developmentu v okolí. Naší prioritou je funkčnost, bezpečnost, snadná orientace, intuitivnost, plynulost pohybu a rychlost přestupů. Dále kvalita a atraktivita prostředí, které motivují k využívání hromadné dopravy,“ popsal Jiří Pavlíček z kanceláře Pavlíček Hulín architekti.
Ekologické prvky
Návrh taktéž obsahuje mnohé ekologické prvky včetně střešní fotovoltaiky, která umožní například dobíjení elektromobilů. Výška střechy se přitom mění podle funkcí jednotlivých částí objektu. „Umožňuje pohodlně přestoupit tzv. suchou nohou a zároveň cestující vede. Velkorysá střecha je totiž intuitivním navigačním systémem, jehož nejvyšší bod univerzálním jazykem sděluje, kde je vstup,“ upřesnil Pavlíček. Právě snadná orientace a co nejkratší doba přestupu byla základním vstupním parametrem při návrhu stanice, uvádí AFRY na svých stránkách.
Návrh je doplněn o velké množství zeleně. Ozeleněny budou například i některé vertikální plochy a střechy, a budou tak schopny zadržovat dešťovou vodu a tlumit tepelný ostrov. Navržené materiály zaručí podle architektů dlouhou životnost a snadnou údržbu stanice.