Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Adéla Ježková
10. srpna 2022 13:39
Čas čtení 1:11

Pilot se nedokázal smířit s dopady létání na klima. V leteckém průmyslu raději skončil

Kategorie:
News
Uložit Uložené
Pilot se nedokázal smířit s dopady létání na klima. V leteckém průmyslu raději skončil
Zdroj: Unsplash/Kevin Woblick/volně k užití

Bývalý pilot se svěřil se svým odchodem z leteckého průmyslu poté, co se dozvěděl o škodách na klimatu způsobených létáním.

Todd Smith z Londýna létal s turisty po Evropě tři roky. V roce 2018 musel ale na čas v práci přestat kvůli zdravotním potížím souvisejícím se střevním zánětem. Lékař mu doporučil, aby přestal jíst maso – rostlinná strava jej následně přivedla k tomu, že začal zkoumat, jak chov zvířat ovlivňuje životní prostředí. Následně se dostal k datům o cestování letadlem, což byl kámen úrazu, píše Independent.

Zpětně mu svitlo. Vzpomněl si na hořkosladký okamžik z doby před několika lety, kdy stál na pestrobarevné Duhové hoře v Peru. „Lidé chodili nahoru a dolů jako mravenci. Její nádherné barvy byly předtím skryty pod sněhovou pokrývkou, která roztála v důsledku oteplení,“ řekl serveru DW. Při pohledu na horu se podle svých slov stal přímým svědkem dopadů klimatických změn a masového turismu.

Smith již nedokázal „žít ve lži“. Od základů tak překopal svůj život. Právě létání, které miloval, je totiž zodpovědné za více než 2 % celosvětových emisí. Zároveň je 80 % lidí, kteří nikdy neletěli letadlem, neúměrně postiženo změnou klimatu.

„Zasáhla mě nespravedlnost toho všeho. Zvláště když polovinu těchto emisí vytváří 1 procento obyvatelstva,“ popsal bývalý pilot s tím, že se připojil k protestnímu hnutí Extinction Rebellion, a nakonec se stal jeho mluvčím. Spolu s dalšími kolegy, kteří sdílejí jeho obavy z klimatické krize, založil organizaci s názvem Safe Landing (Bezpečné přistání), jejímž cílem je vyvíjet tlak na vedoucí představitele průmyslu. „Nemůžeme pokračovat ve zdvojnásobování letecké dopravy každých 15 let, jako tomu bylo v minulosti,“ dodal.

12. dubna 2024 11:27 Čas čtení 0:35 Norský region chce, aby byl den o dvě hodiny delší. Plán ale příliš promyšlený nemá Norský region chce, aby byl den o dvě hodiny delší. Plán ale příliš promyšlený nemá

Létání miluje a pobyt v oblacích mu chybí. Ale nevrátí se, dokud průmysl nebude brát své závazky vážně. „Teď už bych nemohl nastoupit do letadla ani jako cestující. Natož, abych ho pilotoval,“ uzavřel.

Zpět
Sdílet
Diskuse