Pětinu z 52 milionů prodaných jízdenek si údajně koupili lidé, kteří veřejnou dopravu běžně nepoužívají.
Tříměsíční německý experiment zavedený 1. června s jízdenkami za 9 eur na měsíční neomezené cestování regionálními vlaky, tramvajemi a autobusy prý ušetřil přibližně 1,8 milionu tun emisí CO2. Informuje o tom deník The Guardian s odkazem na průzkum Svazu německých dopravních podniků (VDV).
Cílem programu, který končí ve středu, bylo snížit spotřebu pohonných hmot a zmírnit krizi životních nákladů. Levných jízdenek se prodalo přibližně 52 milionů, z toho pětina lidem, kteří veřejnou dopravu běžně nepoužívají.
Levné jízdné pomohlo i ke snížení inflace
Z průzkumu vyplývá, že ušetřené emise odpovídají napájení 350 000 domácností. Podobný pokles by byl zaznamenán za období jednoho roku, kdyby Německo zavedlo na svých dálnicích rychlostní omezení. Program pravděpodobně také pomohl udržet inflaci, která v současné době dosahuje přibližně 8 %, o něco nižší, než by jinak byla. Německý kancléř Olaf Scholz si systém pochvaloval a označil jízdenku za 9 eur za „náš nejlepší nápad“.
Systém si pochvalují také cestující. Přes 37 % lidí, kteří si jízdenku zakoupili, ji využilo k cestě do práce, 50 % k běžným cestám, například na nákupy nebo k lékaři, 40 % k návštěvám a 33 % k jednodenním výletům. Akce ale také vyvolala podle očekávání velký nával v regionálních vlacích, což vedlo k podstatně většímu počtu případů přetížení v celé zemi. To mnohokrát vyústilo k verbálním útokům na železniční personál, uvádí server Pledge Times.
Ministr dopravy Volker Wissing označil jízdenku za 9 eur za „test v terénu“. Byla to podle něj příležitost prověřit, do jaké míry je cena vstupní překážkou pro veřejnou dopravu nebo zda jsou důležité atraktivnější nabídky. Vláda a regionální správy jsou nyní ovšem pod velkým tlakem, aby v akci pokračovaly. Očekává se, že jakákoli náhrada bude mít nejméně šestkrát vyšší cenu.