Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 4. 10. 2022 svátek má František

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
News

České dezinformační weby loni publikovaly téměř 200 tisíc článků, Češi si v jejich rozpoznávání nevěří

Mezi nejčtenější dezinformační weby zařadil projekt Česko v datech Parlamentní listy, CZ24 News, Sputnik nebo Aeronet.

Ilona Hobzová
20. září 2022, 15:30 Čas čtení: 1:42
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
České dezinformační weby loni publikovaly téměř 200 tisíc článků, Češi si v jejich rozpoznávání nevěří
Zdroj: Pxhere/volně k užití
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
News
0
Ilona Hobzová
20. září 2022, 15:30
Čas čtení: 1:42

České dezinformační weby loni publikovaly téměř 200 tisíc článků, Češi si v jejich rozpoznávání nevěří

Mezi nejčtenější dezinformační weby zařadil projekt Česko v datech Parlamentní listy, CZ24 News, Sputnik nebo Aeronet.

Ilona Hobzová
20. září 2022, 15:30
Čas čtení: 1:42
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
České dezinformační weby loni publikovaly téměř 200 tisíc článků, Češi si v jejich rozpoznávání nevěří
Zdroj: Pxhere/volně k užití

Dezinformační weby v Česku loni zveřejnily 197 177 článků. To je o 6 procent více než v roce 2020. Klesá také počet lidí, kteří si myslí, že jsou schopni rozlišit dezinformace od ostatních zpráv. Letos se tak vyjádřilo 56 % Čechů, zatímco před šesti lety to bylo ještě 67 %. Vyplývá to z údajů projektu Česko v datech.

Dezinformačních webů je méně, jsou ale aktivnější

Podle projektu Česko v datech v tuzemsku aktuálně působí 46 prokremelsky orientovaných dezinformačních webů. Meziročně jich je sice méně, jsou ale aktivnější. Vloni publikovaly 197 177 článků, což je o 6 % více než v předchozím roce. 

 

„Dezinformační weby jsou podle stejného zdroje čím dál sofistikovanější, zejména v posledním roce se mimo jiné zaměřily na to, abych jejich design a obsah vypadal profesionálně a imitoval seriózní média. Pětice těchto webů například využívá v názvu číslovku 24, čímž se snaží podobat zpravodajskému webu ČT 24,“ napsali autoři projektu.

 

 

„Zatímco v roce 2018 bylo 67 % obyvatel Česka přesvědčeno, že dokáží v mediálním prostoru rozeznat dezinformace, letos tento podíl klesl na 56 %. V eurounijním srovnání se pak jedná o 4. nejnižší hodnotu,“ uvedl Milan Mařík, analytik Česka v datech. Zatímco tedy stoupá počet dezinformačního obsahu, což klade větší nároky na mediální gramotnost lidí, čím dál méně lidí je přesvědčeno o tom, že dokáže tento obsah odlišit od ostatních zpráv.

Televizi lidé nevěří, přesto z ní čerpají nejvíce

Televize je hlavním zdrojem informací pro polovinu Čechů. Z online zpravodajství primárně získává přehled o dění 15 % Čechů a pouze 5 % pak uvedlo, že zprávy nesleduje vůbec. 56 % Čechů ale zároveň televizi považuje za médium, ke kterému nemá důvěru, týká se to zejména soukromých stanic. Ty společně se soukromými rádii označilo za věrohodný zdroj jen 15 % Čechů, zatímco u veřejnoprávních televizních a rádiových stanic to byla polovina české populace.

 

Anketa:Zobrazit výsledky >Skrýt výsledky >
Odkud čerpáš informace ty?
Televize.Online zpravodajství.Sociální sítě.Rádio.YouTube či jiné videoplatformy .Podcasty.Tisk.Něco jiného.Nesleduji zpravodajství.Hlasovat
Televize.18%
Online zpravodajství.41%
Sociální sítě.12%
Rádio.0%
YouTube či jiné videoplatformy .0%
Podcasty.6%
Tisk.0%
Něco jiného.0%
Nesleduji zpravodajství.24%

 

Pokles důvěry se týká médií obecně. Nejméně lidé důvěřují tisku. Zatímco v roce 2002 mu důvěřovalo 56 % Čechů, letos to byla již jen třetina. Médiím nejvíce důvěřují Češi ve věku 15–19 let, například rádiu letos z této věkové kategorie důvěřovalo 62,7 % lidí a televizi 47 %.

 

„S důvěrou v média je to trochu jako se zdravou stravou a slanými brambůrky. Lidé často deklarují, že nevěří bulváru nebo komerčním TV, ale nakonec po nich často sáhnou, protože neodolají zábavě a šokujícím titulkům,“ řekl Nikola Hořejš, který se věnuje výzkumu dezinformací a médií v sociologickém ústavu STEM. Dodal, že největší roli hraje fandící mentalita. „Věříme médiu, které zastává nám blízké názory. U lidí kolem 25 let zase vidíme, že když se začnou opravdu zajímat o politiku a veřejné dění, řídí se nejvíce podle sociálních médií a svých influencerů.“

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: ceskovdatech.czNáhledový obrázek: Pxhere/volně k užití
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu news
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news
před hodinou
Do Prahy přijede Erdogan, Marcon a Liz Truss. Na vrcholný summit EU budou dohlížet i odstřelovači.
před 2 hodinami
Rusko uložilo TikToku pokutu 1,2 milionu korun. Vadí mu videa s LGBTQ+ lidmi.
více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.