Mezi nejčtenější dezinformační weby zařadil projekt Česko v datech Parlamentní listy, CZ24 News, Sputnik nebo Aeronet.
Dezinformační weby v Česku loni zveřejnily 197 177 článků. To je o 6 procent více než v roce 2020. Klesá také počet lidí, kteří si myslí, že jsou schopni rozlišit dezinformace od ostatních zpráv. Letos se tak vyjádřilo 56 % Čechů, zatímco před šesti lety to bylo ještě 67 %. Vyplývá to z údajů projektu Česko v datech.
Dezinformačních webů je méně, jsou ale aktivnější
Podle projektu Česko v datech v tuzemsku aktuálně působí 46 prokremelsky orientovaných dezinformačních webů. Meziročně jich je sice méně, jsou ale aktivnější. Vloni publikovaly 197 177 článků, což je o 6 % více než v předchozím roce.
„Dezinformační weby jsou podle stejného zdroje čím dál sofistikovanější, zejména v posledním roce se mimo jiné zaměřily na to, abych jejich design a obsah vypadal profesionálně a imitoval seriózní média. Pětice těchto webů například využívá v názvu číslovku 24, čímž se snaží podobat zpravodajskému webu ČT 24,“napsali autoři projektu.
„Zatímco v roce 2018 bylo 67 % obyvatel Česka přesvědčeno, že dokáží v mediálním prostoru rozeznat dezinformace, letos tento podíl klesl na 56 %. V eurounijním srovnání se pak jedná o 4. nejnižší hodnotu,“ uvedl Milan Mařík, analytik Česka v datech. Zatímco tedy stoupá počet dezinformačního obsahu, což klade větší nároky na mediální gramotnost lidí, čím dál méně lidí je přesvědčeno o tom, že dokáže tento obsah odlišit od ostatních zpráv.
Televizi lidé nevěří, přesto z ní čerpají nejvíce
Televize je hlavním zdrojem informací pro polovinu Čechů. Z online zpravodajství primárně získává přehled o dění 15 % Čechů a pouze 5 % pak uvedlo, že zprávy nesleduje vůbec. 56 % Čechů ale zároveň televizi považuje za médium, ke kterému nemá důvěru, týká se to zejména soukromých stanic. Ty společně se soukromými rádii označilo za věrohodný zdroj jen 15 % Čechů, zatímco u veřejnoprávních televizních a rádiových stanic to byla polovina české populace.
Pokles důvěry se týká médií obecně. Nejméně lidé důvěřují tisku. Zatímco v roce 2002 mu důvěřovalo 56 % Čechů, letos to byla již jen třetina. Médiím nejvíce důvěřují Češi ve věku 15–19 let, například rádiu letos z této věkové kategorie důvěřovalo 62,7 % lidí a televizi 47 %.
„S důvěrou v média je to trochu jako se zdravou stravou a slanými brambůrky. Lidé často deklarují, že nevěří bulváru nebo komerčním TV, ale nakonec po nich často sáhnou, protože neodolají zábavě a šokujícím titulkům,“ řekl Nikola Hořejš, který se věnuje výzkumu dezinformací a médií v sociologickém ústavu STEM. Dodal, že největší roli hraje fandící mentalita. „Věříme médiu, které zastává nám blízké názory. U lidí kolem 25 let zase vidíme, že když se začnou opravdu zajímat o politiku a veřejné dění, řídí se nejvíce podle sociálních médií a svých influencerů.“