Živnostníci, spolky i nadace mají od ledna povinnost vlastnit datovou schránku. Přístupové heslo k ní ti přijde do schránky, ale jak datovku zaktivovat?
Od ledna vzešlo v platnost nové nařízení, dle kterého musí mít všichni živnostníci, podnikatelé, spolky i nadace datovou schránku. Ta bude automaticky zřízena Ministerstvem vnitra, ale její aktivace stále stojí na jednotlivcích. Co dělat, když ti do schránky přijde přístupové heslo k nově vytvořené datové schránce? Známe odpověď.
Ministerstvo vnitra začalo začátkem ledna živnostníkům, podnikatelům, spolkům a nadacím rozesílat dopisy obsahující hesla k nově vytvořeným datovým schránkám. Za svými majiteli prý zatím putuje na 100 tisíc dopisů, ale celkově by jich měly být rozeslané až dva miliony.
Datové schránky jsou povinné, neboť komunikace se státem už bude probíhat pouze skrze ně. „Datová schránka slouží k zaručenému posílání a přijímání zpráv, které jsou pak ve vaší schránce uloženy 90 dnů, poté jsou smazány. Kdykoliv si můžete ověřit i neporušenost a časovou platnost uložených datových zpráv. Každá datová schránka má své unikátní ID, seznam všech zpřístupněných datových schránek je dostupný na Portálu veřejné správy,“ uvádí resort vnitra.
Jak aktivovat datovou schránku
Pokud ve schránce najdeš doporučený dopis s heslem pro datovou schránku, neděs se. Její aktivace je velmi jednoduchá. Na webu Moje datová schránka se přihlásíš pomocí údajů z dopisu. Pak si musíš změnit heslo, zadat e-mail, který budeš chtít s datovou schránkou propojit, a to následně také potvrdíš kódem, jenž ti na onen e-mail přijde.
Pak budeš po kliknutí na tlačítko Pokračovat přesměrován*a do datové schránky, kde na tebe bude čekat první zpráva obsahující informace o tvojí datovce. Následně už ji směle můžeš používat.
Nemusíš se bát, zřízení datové schránky je zdarma, stejně jako veškerá komunikace s úřady. Platí se pouze za komerční zprávy, které budeš prostřednictvím schránky posílat svým známým nebo kolegům. Jedna taková zpráva pak stojí 10 korun.