Podívejte se, co nám řekly o jednotlivých kandidátech jejich účty, kolik na nich mají a jak transparentně s nimi pracují.
Před prvním kolem prezidentské volby jsme se rozhodli srovnat transparentní účty všech kandidátů a kandidátky. V několika případech to byla zajímavá podívaná. Každý uchazeč či uchazečka o post hlavy státu si musel*a ze zákona před svou kandidaturou založit oficiální transparentní účet, z něhož může, ale nemusí financovat svou kampaň. Účet však musí mít založen v každém případě. Podívejte se, co nám řekly o jednotlivých kandidátech jejich účty, kolik na nich mají a jak transparentně s nimi pracují.
Účet Karla Diviše
Účet Karla Diviše v den přípravy tohoto článku disponuje doslova nulou korun. Karel Diviš si na svou kampaň na sebe půjčil 5 milionů korun, z těch mu už nezbylo vůbec nic a účet zeje prázdnotou. Jakákoliv částka, byť jen pár set korun, která mu od jeho podporovatelů přijde, je okamžitě použita na zaplacení nějaké další položky z kampaně. Co se týká finanční transparentnosti, je na tom Diviš podobně bídně. Z transparentního účtu nejde vyčíst, kdo jsou jeho subdodavatelé ani komu peníze posílá. Názvy plateb jsou často vágní.
Účet Andreje Babiše
Andrej Babiš si transparentní účet zřídil tak, jak mu ukládá zákon, k financování kampaně jej ale vůbec nepoužívá. Jeho kampaň platí ze svého transparentního účtu hnutí ANO, to vede svůj účet dle organizace Transparency International více méně transparentně. Všechny větší dary od lidí bývalý premiér svým dárcům s díky vrací zpět a stejně tak dělá i hnutí ANO. Zajímavý je na jeho účtu především neobvyklý nájezd trollů, kteří Babišovi posílají 0,01 Kč s nenávistnými zprávami a jeho účet tak zahlcují. Tito lidé se objevují u všech kandidátů, avšak u Babiše nejvíce a v extrémním množství, které dosahuje stovek případů. Finance, které těmito mikročástkami Babiš získá, odvádí do státního rozpočtu.
Účet Tomáše Zimy
Účet Tomáše Zimy je ze všech nejméně transparentní, veškeré platby z něj odchází Zimově vlastní firmě ZFP s. r. o. zřízené minulý rok speciálně pro řízení kampaně. Ze všech kandidátů je na tom s transparentností nejhůře. Na firmu ZFP s. r. o. nejsou uplatňovány požadavky na transparentnost volební kampaně. Některé platby jsou pojmenovány, ale zase u nich není jasný jejich příjemce. Zda bylo vše v mezích zákona, bude u všech kandidátů posuzovat kontrolní úřad až po volbě prezidenta.
Účet Josefa Středuly (odstoupil)
Středulův účet se plnil penězi převážně od velkých sponzorů a firem. Týden před jeho odstoupením mu poslal podnikatel Richard Bernýšek za ODS pět milionů, jež Středula ihned utratil, pravděpodobně za faktury, které bylo potřeba proplatit. Jeho transparentní účet je však veden nesystematicky. Ještě den po odstoupení musel zaplatit dvě stě tisíc za vedení kampaně, z čehož sto tisíc bylo ještě narychlo po odstoupení posláno jeho velkému dárci, spolku Společně pro lidi, který mu za celou kampaň poslal skoro 3 miliony. Exkandidátovi však suma sumárum zbylo na transparentním účtu 3 622 korun. Zájem také vzbudila neobvykle vysoká částka 520 tisíc korun, kterou Středula utratil za fotografie. Dle jeho slov jej takto vysoká částka rovněž překvapila.
Účet Marka Hilšera
Účet Marka Hilšera byl nejchudší. Svou kampaň financoval především ze státních peněz a od drobných dárců. Hilšer využil toho, že může, a kampaň financoval hlavně ze státního příspěvku za zisk senátorského křesla. Hilšer je sice nezávislý kandidát, ale před čtyřmi roky založil stranu Marek Hilšer do Senátu, díky čemuž na příspěvek dosáhne. Za šest let v Senátu získá Hilšer na příspěvcích od státu 5,4 milionu korun. To mnozí odsoudili, ale sám Hilšer tvrdí, že mu to přijde jako nejférovější, protože za jeho kampaní nestojí žádní oligarchové. Letos za kampaň utratil nejméně, a to pouze 500 tisíc.
Účet Pavla Fischera
Pavel Fischer není s penězi na svém transparentním účtu zcela transparentní. Nepojmenovává příjemce platby, pouze uvádí číslo účtu příjemce a účel platby. U několika plateb není jasný ani účel. Označování účelu transakcí je dost nesystematické. Navíc nezveřejňuje bližší informace o zdrojích, pravidla přijímání darů ani aktualizovaný seznam dárců. Nejvíc mu kampaň financovali soukromí dárci, z vlastního nedal podle Transparency International ani korunu.
Účet Jaroslava Bašty
Účet Jaroslava Bašty dotuje především jeho strana SPD. Dárci z řad veřejnosti mu posílají sem tam stokoruny, nanejvýše tisíce. Jeho účet není transparentní, Bašta se k příjmové stránce kampaně veřejně nevyjadřuje. Z jeho účtu lze však alespoň identifikovat dodavatele. V popisu transakcí je uváděn název právnické či fyzické osoby. Za kampaň Bašta zatím utratil téměř čtyři miliony.
Účet Danuše Nerudové
Danuše Nerudová má ze všech kandidátu na účtu nejvíce. Rezervu tvoří ještě necelých osm milionů. V posledních dnech však utratila přes dva miliony rozdělené na více částek za kampaň. Podobně jako Josef Středula pravděpodobně proplácela faktury zpětně. Danuše Nerudová je ze všech kandidátů nejtransparentnější. Peníze nasbírala po drobných částkách nejprve na portálu Donio, ale přispěli jí také větší dárci.
Účet Petra Pavla
Účtu Petra Pavla vládne řád a klid. Je transparentní, položky příjmů a výdajů jsou, dá se říci, v harmonii, zároveň si ještě nechal rezervu téměř čtyř milionů na případné druhé kolo. Za kampaň zatím Petr Pavel utratil jedenáct milionů.