Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Kuni Nguyenová Alena Julie Novotná
1. února 2023 14:04
Čas čtení 3:32

Kurýři Woltu protestovali na Václavském náměstí proti snížení honorářů. Společnost tvrdí, že je spravedlivější

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené
Kurýři Woltu protestovali na Václavském náměstí proti snížení honorářů. Společnost tvrdí, že je spravedlivější
Zdroj: ČTK/Kamaryt Michal

Na Václavském náměstí došlo k demonstraci kurýrů a kurýrek společnosti Wolt. Tvrdí, že jim po zavedení nového systému klesly odměny až o polovinu.

Zhruba sto kurýrů a kurýrek rozvážkové společnosti Wolt ve středu dopoledne demonstrovalo na Václavském náměstí v Praze proti změnám v odměňování a snížení honorářů.

Organizátoři protestu uvedli, že společnost jednostranně změnila odměňovací systém, a většině kurýrů se tak snížila finanční odměna za rozvážky asi o 20 %. Po započtení inflace podle nich klesly příjmy kurýrů až o polovinu.

Společnost Wolt k protestu uvedla, že model odměňování změnila s cílem dosáhnout spravedlivější výše honorářů a vycházela z pravidelných dotazníků mezi kurýry. Očekává, že výdělky kurýrů brzy stoupnou.

Refresher k novému odměňování oslovil přímo společnost Wolt. Za tu odpovídala Jana Jarošová, manažerka komunikace.

Podle zkušeností kurýrů z Izraele, kde už je váš nový systém zaveden, se výdělky kurýrů snížily o 30 procent. Je tento nový systém nastaven právě pro snížení nákladů spojených s kurýry?Záměrem nového modelu odměňování není snížit výdělky kurýrům, ani naše data to nepotvrzují. Naším cílem je, aby model spravedlivěji odrážel úsilí, které kurýři vkládají do jednotlivých objednávek. První dny byly významně zkreslené tím, že jsme měli v ulicích rekordní počet kurýrů, na které pak nezbývalo tolik objednávek, jako byli zvyklí.

31. ledna 2023 6:00 Čas čtení 6:33 Babiš ho chtěl na Hrad, co s Lojzou teď bude? Navštívili jsme útulek Dášenka, kterému v kampani přinesli granule i nevraživost Babiš ho chtěl na Hrad, co s Lojzou teď bude? Navštívili jsme útulek Dášenka, kterému v kampani přinesli granule i nevraživost

Očekáváme, že by se situace měla během několika dní ustálit. Na základě našich dat vyplývá, že se budou výdělky (bez spropitného) v průměru pohybovat mezi 250–300 Kč za hodinu v Praze a Brně, a podobné cíle máme i v regionech. Budeme neustále komunikovat, zohledňovat nestandardní změny, které v trasách nastaly, a dělat vše pro to, aby byl systém co nejférovější a nejspravedlivější. Je v našem zájmu, aby partnerští kurýři byli spokojeni a mohli jsme společně poskytovat našim zákazníkům kvalitní servis. Model odměňování v každé zemi je v určitých principech odlišný.


Proč je tedy nový systém zaveden? Jaký je jeho cíl?

Změnu modelu provádíme také s ohledem na naše kurýry a jejich zpětnou vazbu. Chceme objednávky ohodnocovat spravedlivě vzhledem ke strávenému času a podmínkám doručení, tak aby každá objednávka byla atraktivní. Dosavadní model nereflektoval další proměnné, které se v rámci doručování objevují, a neodpovídal tak trendům v poptávce – v dohledné době by tak měl nový model zhodnotit více faktorů než jen vzdálenost. Současně kurýrní partner vidí odměnu za každý úkol před jeho přijetím, přičemž bude stanovena individuálně pro každou objednávku. 

Neexistuje jiná alternativa, jak doručení zakázek „zefektivnit“? Například naopak vyšší odměna, která by přilákala více pracovníků?O práci kurýrů je stále velký zájem, konkrétně v případě Woltu se jedná o 7 tisíc kurýrních partnerů, se kterými spolupracujeme. Pro získání zpětné vazby jsme po spuštění modelu spustili online dotazník a odpovědělo na něj 1000 kurýrů, mezi nimiž je mnoho těch, kteří změnu vnímají pozitivně. Velkou roli ve spokojenosti kurýrů hraje dostupnost objednávek, od které se odvíjí také denní výdělky. To se promítlo právě v prvních dnech po změně modelu, kdy jsme měli rekordní počet kurýrů v ulicích, kteří si chtěli model vyzkoušet, a neměli tak dostatek práce. Průměrná hodinová odměna tak klesla, ačkoliv průměrná odměna na objednávku se téměř nezměnila.

1. února 2023 8:30 Čas čtení 4:22 Kauzy Ovčáčka a Mynáře: Zabijačka, opice či neexistující prověrka. Připomeň si jejich deset let na Hradě a hlasuj o největší bizár Kauzy Ovčáčka a Mynáře: Zabijačka, opice či neexistující prověrka. Připomeň si jejich deset let na Hradě a hlasuj o největší bizár

Dostupnost objednávek je jedním z klíčových faktorů, které mají na výši celkové odměny vliv. Prosíme proto kurýry o hodnocení nového modelu v delším časovém horizontu, než je prvních pár dní. 

Tvrdíte, že ceny budou dynamické a kurýři se mohou sami rozhodnout, zda zakázku přijmou. Jaký čas pro rozhodování jim nastavíte? Mají na rozhodování zajištěn dostatek času?Práce kurýra je dynamická a rychlost doručení hraje významnou roli. Na to, zda objednávku přijmou, mají však naši partnerští kurýři v průměru 15–20 vteřin, aby měli dostatek času se rozhodnout.

Podle vyjádření kurýra v článku na A2larmu jsou odměny pro cyklisty až o 20 korun nižší. Nevzniká tím tlak na přechod na méně ekologické prostředky přesunu po městě?

Odměňování kurýrních partnerů funguje na jednotném algoritmu. Ten zohledňuje různé faktory, například vzdálenost, počasí nebo také místo vyzvednutí.  

Chápeme, že se kurýři obávají, aby se změny systému nedotkly jejich výdělků, tím spíše v dnešní složité době. Nový model však neupravuje výši výdělků, stanovuje jen spravedlivější oceňování objednávek. Ke snížení došlo v důsledku toho, že jsme měli rekordní počet kurýrů v ulicích. Kurýři chtěli nový systém vyzkoušet, což ale způsobilo abnormální situaci, že neměli dostatek práce. Průměrná hodinová odměna tak klesla, ačkoliv průměrná odměna na objednávku se téměř nezměnila. Nový model zohledňuje předchozí zpětnou vazbu kurýrů a umožňuje nám, abychom jej dále efektivně přizpůsobovali tak, aby maximálně reflektoval konkrétní úsilí, které bylo na danou objednávku potřeba vynaložit. 

Kurýrům se nelíbil způsob, jakým byly změny oznámeny. Vy jste s tímto způsobem spokojeni?

Změny jsme se snažili co nejlépe komunikovat v předstihu, formou e-mailů, notifikací v aplikaci a online webinářů, odpovídali jsme na otázky a dotazy. V Česku spolupracujeme s více než 7 tisíci partnerskými kurýry, jsme připraveni všem naslouchat. Zvolili jsme pro zpětnou vazbu po spuštění modelu online dotazník. Zpětnou vazbu nám zaslalo více než 1000 kurýrů včetně početné skupiny, která změnu vítá a nový model vnímá pozitivně. Všechny podněty budeme sledovat a vyhodnocovat nadále a budeme za ně vděční, protože právě díky nim se nám podaří nastavit systém co nejlépe a nejspravedlivěji. 


Co pro vás stávka pracovníků znamená? Jaký signál vám vysílá a co si z ní odnesete?

Snažíme se se všemi detailně komunikovat a dělat maximum, aby byl systém nastaven co nejspravedlivěji. K tomu má právě nový model napomoci. Stejně tak s organizátory stávky jsme otevřeni diskutovat, s tímto návrhem jsme je kontaktovali. Neradi bychom, aby došlo ohledně modelu k nedorozuměním, a věříme, že jakmile kurýři budou model zkoušet trochu delší dobu, situace se ustálí.

Domů
Sdílet
Diskuse