Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Veronika Dlesková
14. února 2023 19:43

Čeští vědci pomohli objevit protilátky blokující všechny varianty koronaviru

Kategorie:
Zahraničí
Čeští vědci pomohli objevit protilátky blokující všechny varianty koronaviru
Zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Mezinárodní tým vědců prozkoumal více než 10 milionů sekvenací koronaviru. Protilátky by měly fungovat proti všem jeho mutacím. Do výzkumu se zapojili i Češi.

Mezinárodní tým odborníků zkoumal univerzální slabiny koronavirů, které se nemění ani s častými mutacemi a vznikem nových variant. Na výzkumu amerických a švýcarských vědců se podíleli i vědci z Biologického centra Akademie věd ČR, Českého centra pro fenogenomiku Ústavu molekulární genetiky AV ČR a Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Protilátky, které se analýzou vzorků podařilo objevit, jsou připraveny i na další mutace lidských koronavirů. O objevu, který na konci ledna zveřejnil odborný časopis Science Immunology, v pondělí informovalo Biologické centrum Akademie věd ČR. Tým vědců našel 15 míst, která se nemění ani s častými mutacemi a vznikem nových variant.

2. ledna 2023 19:48 Čas čtení 0:54 Koronavirus proniká i do lidského mozku, ukazuje nová studie Koronavirus proniká i do lidského mozku, ukazuje nová studie
testování, koronavirus
Zdroj: TASR/Petr David Josek

„Tato místa jsou stejná u všech variant SARS-CoV-2 i u všech ostatních koronavirů. Virus tam nemůže mutovat. Když se tyto nově objevené protilátky navážou na spikový protein koronaviru, způsobí to změny v jeho struktuře, a virus se tak nedokáže vázat na receptor na povrchu hostitelské buňky,“ uvedl Daniel Růžek z Parazitologického ústavu Biologického centra Akademie věd.

„V laboratorních experimentech jsme potvrdili, že protilátky blokují virovou infekci a chrání před onemocněním, a to i v nejnovějších variantách. Protilátky jsou nyní připraveny pro klinickou studii,“ dodal další z autorů studie Martin Palus.