Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Radim Šlechta
22. února 2023 v 16:00
Čas čtení 1:37

Projeli jsme se v historické soupravě metra Ečs. Retro výlet z Gottwaldovy na Mládežnickou s námi pěkně zahoupal

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené
Projeli jsme se v historické soupravě metra Ečs. Retro výlet z Gottwaldovy na Mládežnickou s námi pěkně zahoupal
Zdroj: REFRESHER/Tereza Kopecká

S výročím padesáti let od výstavby Nuselského mostu se lidé v Praze mohli projet historickou soupravou metra na lince C. Podívej se, jak projížďka vypadala.

„Hustý!“ Konstatoval jeden z dětských cestujících v metru. Uchvátila jej, stejně jako většinu ostatních pasažérů a pasažérek, podoba historické vlakové soupravy pražské podzemky. Ve středu se padesát let starým metrem mohl projet kdokoliv. Tuto šanci jsme si u příležitosti 50. výročí výstavby Nuselského mostu nemohli nechat ujít.

Metro, praha, historická souprava
Zdroj: REFRESHER/Tereza Kopecká

Projížďka vlakovou soupravou Ečs začala na pražské Florenci s cílovou stanicí Kačerov a v podstatě od vstupu do dveří na nás, jak se říká, opravdu dýchl duch minulosti. Místo jednotlivých polstrovaných sedaček seděli lidé ve vlaku na o poznání tvrdších lavičkách a místo blikajících zářivek zdobily stropy elegantnější svítidla, pravidelně zhasínající před každou stanicí. Za jejich svitu bylo větší šero i během samotné jízdy a lze předpokládat, že čtení knih muselo být v 70. letech ve srovnání s dneškem trochu nepříjemnějším zážitkem pro oči.

Za vzpomínkami i nevšedním zážitkem

Kromě samotného vizuálu soupravy nás do minulosti přenesli organizátoři akce i prostřednictvím hlášení historických jmen stanic. Těžko si představit, jak se v projížďce zorientovali případní náhodní cestující, kteří místo z Vyšehradu na Pankrác cestovali z Gottwaldovy na Mládežnickou. Je ale nutné dodat, že takových v soupravě příliš nebylo.

Metro, praha, historická souprava
Zdroj: REFRESHER/Tereza Kopecká

„Vzpomínky na mládí se mi nevrátily, protože jsem soupravu v běžném provozu nezažil, ale byla to parádní retro projížďka,“ řekl REFRESHERu jeden z účastníků. Na podobné jízdy prý jako fanoušek dopravy jezdí pravidelně a ani cesta s Ečs nebyla jeho první. Za podobnými zážitky prý jezdí i do okolních států.

8. listopadu 2024 v 13:00 Čas čtení 2:32 Tohle jsou nejhůře placené pracovní pozice u nás. Koukni, kolik si vyděláš jako uklízeč*ka nebo v kuchyni Tohle jsou nejhůře placené pracovní pozice u nás. Koukni, kolik si vyděláš jako uklízeč*ka nebo v kuchyni

Vagon hlasitě dunícího vlaku, ve kterém nebylo jednoduché vést konverzaci, naplnili především fanoušci a fanynky dopravy, případně maminky a tatínkové s dětmi, bažícími po nevšedním zážitku. Nejmladší pasažéři si užívali především jízdu jako takovou – o kousek houpavější a s intenzivnějšími rozjezdy, na které jsme zvyklí dnes. Dospělí účastníci většinou oceňovali vzpomínky na „staré časy“ nebo konverzovali o historických a technických zajímavostech Ečs.

Metro jezdilo do konce 90. let

Podle slov Pavla Fojtíka, vedoucího archivu pražského dopravního podniku, dorazily první vozy na Nádraží Krč 16. října 1973. Tehdy putovaly z nádraží do depa na pražském Kačerově, odkud později vyrazily na první testovací jízdy. Ve srovnání se současnými soupravami má ta historická srovnatelnou kapacitu pro cestující. Na místa si může sednout celkem 42 lidí, dalších 220 může při cestě stát.

Metro, praha, historická souprava
Zdroj: REFRESHER/Tereza Kopecká

Souprava metra Ečs byla v pražském podzemí běžná v letech 1974–1997. Dopravní podnik si historickou soupravu zachoval pro podobné příležitosti různých výročí a oslav. Pokud jsi ale projížďku dnes nestihl*a, nezoufej. Na dobové vozy se můžeš podívat alespoň v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice.

Domů
Sdílet
Diskuse