S výročím padesáti let od výstavby Nuselského mostu se lidé v Praze mohli projet historickou soupravou metra na lince C. Podívej se, jak projížďka vypadala.
„Hustý!“ Konstatoval jeden z dětských cestujících v metru. Uchvátila jej, stejně jako většinu ostatních pasažérů a pasažérek, podoba historické vlakové soupravy pražské podzemky. Ve středu se padesát let starým metrem mohl projet kdokoliv. Tuto šanci jsme si u příležitosti 50. výročí výstavby Nuselského mostu nemohli nechat ujít.
Projížďka vlakovou soupravou Ečs začala na pražské Florenci s cílovou stanicí Kačerov a v podstatě od vstupu do dveří na nás, jak se říká, opravdu dýchl duch minulosti. Místo jednotlivých polstrovaných sedaček seděli lidé ve vlaku na o poznání tvrdších lavičkách a místo blikajících zářivek zdobily stropy elegantnější svítidla, pravidelně zhasínající před každou stanicí. Za jejich svitu bylo větší šero i během samotné jízdy a lze předpokládat, že čtení knih muselo být v 70. letech ve srovnání s dneškem trochu nepříjemnějším zážitkem pro oči.
Za vzpomínkami i nevšedním zážitkem
Kromě samotného vizuálu soupravy nás do minulosti přenesli organizátoři akce i prostřednictvím hlášení historických jmen stanic. Těžko si představit, jak se v projížďce zorientovali případní náhodní cestující, kteří místo z Vyšehradu na Pankrác cestovali z Gottwaldovy na Mládežnickou. Je ale nutné dodat, že takových v soupravě příliš nebylo.
„Vzpomínky na mládí se mi nevrátily, protože jsem soupravu v běžném provozu nezažil, ale byla to parádní retro projížďka,“ řekl REFRESHERu jeden z účastníků. Na podobné jízdy prý jako fanoušek dopravy jezdí pravidelně a ani cesta s Ečs nebyla jeho první. Za podobnými zážitky prý jezdí i do okolních států.
Vagon hlasitě dunícího vlaku, ve kterém nebylo jednoduché vést konverzaci, naplnili především fanoušci a fanynky dopravy, případně maminky a tatínkové s dětmi, bažícími po nevšedním zážitku. Nejmladší pasažéři si užívali především jízdu jako takovou – o kousek houpavější a s intenzivnějšími rozjezdy, na které jsme zvyklí dnes. Dospělí účastníci většinou oceňovali vzpomínky na „staré časy“ nebo konverzovali o historických a technických zajímavostech Ečs.
Metro jezdilo do konce 90. let
Podle slov Pavla Fojtíka, vedoucího archivu pražského dopravního podniku, dorazily první vozy na Nádraží Krč 16. října 1973. Tehdy putovaly z nádraží do depa na pražském Kačerově, odkud později vyrazily na první testovací jízdy. Ve srovnání se současnými soupravami má ta historická srovnatelnou kapacitu pro cestující. Na místa si může sednout celkem 42 lidí, dalších 220 může při cestě stát.
Souprava metra Ečs byla v pražském podzemí běžná v letech 1974–1997. Dopravní podnik si historickou soupravu zachoval pro podobné příležitosti různých výročí a oslav. Pokud jsi ale projížďku dnes nestihl*a, nezoufej. Na dobové vozy se můžeš podívat alespoň v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice.