Takto vypadal letošní Designblok.
Jubilejní dvacátý ročník oblíbeného festivalu estetična, designu a stylu je u konce. Mohli jsme na něm vidět téměř 343 značek, designérů, studií, umělců i škol.
My jsme se této přehlídky vizuálna v prostorách holešovického Výstaviště pochopitelně zúčastnili také a nafotili tu desítky designových instalací, díky čemuž si můžeme některé autory přiblížit ještě lépe. Česko totiž ukrývá více talentů, než by se možná mohlo zdát.
Jubileum pomohlo zavzpomínat na začátky tohoto festivalu, resp. na dobu konce 90. let. Když Designblok před 20 lety začínal, Česko nemělo zrovna nejvřelejší vztah k designu a stylu svých doplňků, nábytku a dalších věcí. Globálně převládal spíše smysl pro funkcionalitu věci, často ale na úkor krásy.
Postupně se názor a požadavky nově nastupující generace lidí vyvinul a designéři tak nyní mají dostatečný prostor zkoušet nové věci a funkcionalitu s designem smysluplně kombinovat.
Holešovickému designobraní letos nejvíce dominovala červená busta prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v nadživotní velikosti.
„Sochu TGM jsme nechali vytvořit u příležitosti 100 let výročí vzniku samostatného Československa. Pro nově vzniklý stát byl design velmi zásadní. Spotřební průmysl byl výkladní skříní pokrokového nového hrdého státního celku,“ vysvětluje ředitelka Designbloku Jana Zielinski.
Právě oslava této významné události sálala z letošního Designbloku nejvíce – slavil se proto zejména český design a čeští kreativci. Nábytek, interiérové doplňky, svítidla, ale i automobil, elektromotorka, dřevěné kolo nebo působivé moderně laděné gramofony.
Své aktuální kolekce uvedli Brokis s Lucií Koldovou, Vitra vystavili nové doplňky i multifunkční židli Stool Tool a nejnovější řadu vozidel Dezir uvedla značka Renault.
Zapomínat nesmíme ani na Čezeta Motors a jejich návrat k retro eleganci. Nechyběli ani Javorina, Festka, Botas, Jelínek, Ravak, Rückl, Bomma a další významní představitelé špičkového designu.
Jaké designové kousky nás nejvíce zaujaly?
Linda Vránová – Urna z taveného čediče
Konec je počátkem. Toto avokádo není jen obyčejné avokádo. Do jeho středu lze totiž umístit svého bližního. Zpopelněného. Tabuizovanému a do jisté míry kontroverznímu tématu funerálního designu se začala věnovat Linda Vránová.
„Návrhem této urny se snažím vytvořit důstojné a zároveň moderní řešení uchování památky zesnulých tak, aby nám ti, které jsme milovali, mohli být nablízku každý den, přímo v našich domovech,“ popsala autorka Linda.
Michal Pražský – Waves Lights
Tajemno, zeleně svítivá pohyblivá vodní hladina – to je dílo Michala Pražského, který si tímto svítidlem poprvé vyzkoušel technologii vystříbřeného skla. Kombinace zrcadleného povrchu a zvlněného tvaru mísy připomíná vodu, jako by se jí právě někdo dotkl.
„Na stejném principu stojí i nové svítidlo Waves. Širm je upnutý do popruhu, který ho drží a zároveň přivádí proud do led diod umístěných na pásu pod parabolou. Samotné svítidlo tak není vlastním zdrojem světla, ale funguje jako zrcadlo odrážející světlo z diod,“ říká Michal Pražský.
SWISSDENT & UMPRUM
Letošní rok pořádala švýcarská značka Swissdent soutěžní projekt, do kterého oslovila studenty pražského UMPRUM.
Vznikl svetr se vzorem zubní pasty od Matěje Janského, stolička plombovaná zlatem od Adama Štoka – nás však obzvlášť zaujala vaporwave busta Pénelopé, vytvořená Cyrilem Dunděrem. Spojil ikonickou krásu této řecké bájné krásky a akt, který všichni provádíme každý den – tedy s čištěním zubů. Spojilo se tak nadpozemské a naopak naprosto běžné.
Dalibor Farný – Zen Nixie Clock
Pouzdro těchto hodin je navrženo minimalistickým způsobem 40 let zapomenuté technologie zobrazení číslic.
Oranžový výboj v neonu kombinující hliníkový stojan, skleněný kryt a tradiční ruční zpracování proměňují obyčejné hodiny v umělecké steampunkové dílo s neopakovatelnou atmosférou.
Jednoduchý hliníkový stojan a skleněný kryt působí jako muzejní vitrína, která se hodí do jakéhokoli interiéru.
Nikola Čermáková – Vědomí a reflexivity
Tento projekt je podle jeho autorky Nikoly Čermákové založen na tématu vědomí a reflexivity. „Odráží proud myšlenek a rozhodnutí, jež ovlivňují náš život a udávají mu směr, kterým se vydáváme,“ uvádí autorka.
„Sklo v této práci pojímám netradičním způsobem. Nevnímám ho jako materiál, na který bychom se měli pouze dívat a obdivovat jej pro jeho vlastnosti. Naopak jej stavím do situace, kdy chci, aby se ho lidé dotýkali a použili jako nástroj k prožití něčeho výjimečného,“ dodává.
Na Designbloku uvedla unikátní interaktivní instalaci, která podle ní žije budoucností v přítomnosti.
Další fotografie z Designbloku najdeš v naší galerii:
Designblok také rozdal ceny v celkem deseti kategoriích. Tohle jsou někteří z vítězů.
Vítězové Cen Designbloku 2018
Nejlepší kolekce nábytku
Lucie Koldová / TON, Chips chair
Nejlepší kolekce bytových doplňků
Terezie Lexová & Štěpán Smetana / zrcadla Mirror Stage
Nejlepší kolekce svítidel
Karel Matějka, lampa One Zero
Nejlepší kolekce šperků
Katerina Reich, kolekce Kyō
Nejlepší novinka designéra
Maria Nina Václavková, projekt Offcuts
Nejlepší instalace designéra a designérského studia
Milimu
Mimořádný počin mimo kategorie
Canapé by SOFFA